تاریخ: ۲۴ مهر ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۱:۳۵
بازدید: ۲۲۰
کد خبر: ۲۰۶۶۶
سرویس خبر : آهن و فولاد
بررسی مسیرهای تجاری بین‌المللی آهن اسفنجی

بزرگترین صادرکنندگان و واردکنندگان آهن اسفنجی در سال 2017

می متالز - حمل و نقل و توزیع مواد اولیه در صنایع مختلف از موضوعات مهم هر حوزه به‌شمار می‌رود. قابلیت و ایجاد زیرساخت در توزیع مناسب این مواد، نیازمند برنامه‌ریزی‌های مدون و دقیق است. آهن اسفنجی به‌عنوان یکی از مواد با اهمیت در زنجیره تولید فولاد، دارای ارزش بالایی بوده و کاربردهای گسترده‌ای نیز در صنایع دارد.
بزرگترین صادرکنندگان و واردکنندگان آهن اسفنجی در سال 2017

به گزارش می متالز، در سال 2007 رکورد حمل و نقل آهن اسفنجی در جهان شکسته شد؛ به‌نحوی که بالغ بر 17 میلیون تن از این محصول استراتژیک از مناطق مختلف جهان تجارت شده و به دست مصرف‌کنندگان رسید. این رقم در سال‌های بعد با فراز و نشیب‌های فراوانی همراه بود تا اینکه در سال 2017 به میزان 16.3 میلیون تن آهن اسفنجی در سراسر دنیا رسید. در این میان، تولیدکنندگان روسیه، بیشترین فروش را با حدود 3.3 میلیون تن رقم زدند و بعد از آن تولیدکنندگان کشور ترینداد و توباگو با کسب مقام دوم در فروش(Shipment)  توانستند بسیاری از محصولات تولیدی از واحدهای  ArcelorMitta را به‌فروش برسانند. نمودار 1 میزان تجارت و هر 2 نوع از آهن اسفنجی HBI و CDRI را بین شرکت‌های مختلف طی سال‌های گذشته نشان می‌دهد.

میزان حمل و نقل آهن اسفنجی در طول این دهه با اختلافات جزئی همراه شد که این امر متاثر از توانایی و عملکرد شرکت‌های تولیدی این محصول در دنیا است. میزان صادرات آهن اسفنجی HBI بین سال‌های 2016 تا 2017 با افزایش حدود 2 برابری مواجه شد. همچنین گفتنی است که صادرات آهن اسفنجی از ایران به‌طور قابل ملاحظه‌ای در سال 2017 افزایش یافت که درنهایت منجر به ممنوعیت صادرات به‌نفع مصرف‌کننده داخلی این محصول شد.

شکل زیر مسیرهای تجاری آهن اسفنجی را در سال 2017 نشان می‌دهد. لازم به ذکر است که دفتر بین‌المللی فولاد (ISSB)، آمار و اطلاعات مندرج در شکل زیر را جمع‌آوری کرده است. ابتدا و انتهای فلش، مکان و محل انتقال و دریافت پول را شامل می‌شوند.

همان‌طور که از شکل بالا مشخص است کشورهای مشخصی صادرات بالای آهن اسفنجی را به مناطق مختلف جهان دارند؛ یکی از این کشورها ایران بود که توانست میزان صادرات خود را به کشورهای آسیای شرقی مانند چین گسترش دهد. موقعیت جغرافیایی از پارامترهای مهم در صادرات به‌شمار می‌رود؛ به‌نحوی که کشورهایی مانند روسیه به‌دلیل امکان حمل و نقل راحت خود به اروپا توانسته است میزان قابل توجهی از این بازار را در دست بگیرد.

عناوین برگزیده