به گزارش میمتالز، امروزه، با پیشرفتهایی که در استفاده از انرژیهای پاک به وجود آمده، بزرگترین خودرو سازان دنیا در حال جایگزین کردن خودروهای احتراقی با خودروهای برقی هستند. کاهش هزینههای تولید منابع انرژی الکتریکی، جلوگیری از آلودگی محیط زیست و وابستگی کمتر به سوختهای فسیلی، مهمترین عوامل محرک در وقوع این تحول شگرف در صنعت خودرو سازی به شمار میروند.
شرکتهای بزرگ و مطرحی مانند تسلا، مرسدس، جگوار، فورد و نیسان، سرمایه گذاری عظیمی را برای تسخیر سهم بیشتری از بازار خودروهای برقی انجام داده و مطابق با چشم انداز تجاری خود در چند دهه آینده، عمده تولیدات خود را به خودروهای برقی اختصاص خواهند داد.
شرکت تولید اتوبوس برقی پارسان با نام تجاری "شتاب" حاصل همکاری شرکت عقاب افشان و شرکت مهندسی برق و کنترل مپنا، به عنوان دو شرکت سهامدار اصلی بوده و با هدف طراحی، تولید و عرضه اتوبوس برقی و خودروهای الکتریکی تجاری سنگین و نیمه سنگین در حوزه حمل و نقل عمومی و تجاری تاسیس شده است.
اتوبوس شتاب، یک اتوبوس تمام الکتریکی با پیشرانه مجهز به اکسل برقی است که از تمامی استانداردهای بین المللی E-MARKS برخوردار میباشد. این اتوبوس مجهز به ۳۴۰ کیلووات ساعت باطری لیتیوم یون بوده و قابلیت شارژ سریع با مکانیزمهای مختلفی را دارد. هدفگذاری اتوبوس شتاب، برای مصارف شهری، سرویسهای حمل و نقل عمومی و سرویسهای شرکتی است. این اتوبوس ۱۲ متری در مدت ۳۰ دقیقه شارژ شده و با یک بار شارژ کامل میتواند ۲۵۰ کیلومتر را با حمل حدود ۸۰ مسافر طی کند که برای مصارف ذکر شده ایدهآل است.
از مهمترین نکات تمایز این خودرو، به استفاده از فناوری PLM یا Product Lifecycle Management در تمامی مراحل طراحی آن میتوان اشاره کرد. اصطلاح PLM که واژهای آشنا برای مهندسان و محققین پیشتاز در صنایع تولیدی کشور ما میباشد، به معنی مدیریت چرخه عمر محصول بوده و به سیستمهای نرم افزاری که در تمام مراحل ساخت و طراحی محصولات پیچیده صنعتی مورد استفاده قرار میگیرند اشاره دارد.
طراحی محصولات پیچیده، نیازمند همکاری افراد بسیار زیادی در تیمهای تخصصی متعدد و متفاوت است. نقشه کشی، طراحی صنعتی، سیستمهای برق، کامپیوتر، الکترونیک، هیدرولیک، پنوماتیک و بسیاری از علوم فنی دیگر به همراه سازوکارهایی دقیق و منظم برای مدیریت اطلاعات پروژه، در کنار هم میتوانند به تولید موفقیت آمیز یک محصول صنعتی منجر شوند. امروزه، انجام پروژههای بزرگ و ساخت محصولات پیچیده، بدون استفاده از سیستمهای مدیریت چرخه عمر محصول یا PLM، کاری غیر ممکن یا بسیار سخت به نظر میرسد.
یکی از مهمترین چالشهای پیش رو در طراحی اتوبوس شتاب، همکاری همزمان دو شرکت عقاب افشان در استان سمنان و شرکت مکو در استان البرز به عنوان یک تیم طراحی واحد و انجام مهندسی همزمان یا Concurrent Engineering به منظور انجام موازی فعالیتها بوده است. شرکت توسعه فناوری ویراگستر، به عنوان مشاور، پیاده ساز و توسعه دهنده سیستمهای PLM در کشور ایران، وظیفه استقرار و بومی سازی این فناوری حیاتی را به منظور انجام پروژه اتوبوس برقی شتاب، بر عهده داشته است.
پس از ایجاد زیرساختهای موردنیاز در حوزه فناوری اطلاعات و به وجود آمدن بانک اطلاعاتی کلان داده، امکان استفاده از پیشرفتهترین سیستمهای طراحی سه بعدی، تحلیل و شبیه سازی و مدیریت پروژه بزرگ طراحی اتوبوس برقی شتاب، به عنوان نخستین خودروی طراحیشده با تکنولوژی PLM در کشور ایران فراهم شد.
موضوعاتی مانند، مدیریت الزامات طراحی، مدیریت اسناد فنی و نقشه ها، مدیریت تغییرات مهندسی، اجرای تحلیل و شبیه سازیهای پیشرفته دینامیکی، کاهش عدم مطابقت و اشتباهات، بازرسی مدون انطباقات و بهبود رعایت استانداردها در فرآیند طراحی، برنامه ریزی، شبیه سازی و بالانس خطوط تولید، مدیریت سوابق و دستور العملها، مدیریت صحیح نیروی انسانی در انجام موازی فعالیتها و در نهایت، اجرای واقعی مدیریت دانش (Knowledge Management) از مواردی بوده که به دلیل استفاده از سیستمهای PLM در انجام این پروژه محقق شد.
فناوری PLM با کاهش زمان موردنیاز برای جاریسازی تغییرات و تصمیمات پروژه و ایجاد بستری یکپارچه برای همکاری تنگاتنگ تمامی اعضا، موجب بهبود تمرکز بر انجام فعالیتهای تحقیق و توسعه میشود. نقش بسیار مهمی که این فناوری در کنترل و تضمین کیفیت و کاهش دوبارهکاریها دارد، باعث کمتر شدن زمان کلی مورد نیاز برای انجام پروژه و همچنین کاهش قیمت تمامشده محصول خواهد شد.
صدها مهندس و متخصص، هزاران ساعت در کنار هم به طراحی و ساخت این محصول مشغول هستند تا اولین اتوبوس برقی درونشهری در کشور ایران تولید شود. این محصول یک جهش بزرگ در ایجاد حمل و نقل عمومی پاک بوده و در نیمه نخست سال ۱۴۰۰ وارد بازار خواهد شد.
منبع: بورس نیوز