تاریخ: ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۲:۵۰
بازدید: ۱۸۲
کد خبر: ۲۰۸۰۶۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
یک کارشناس حقوقی تشریح کرد:

مسوولان سوئیسی با وعده‌های زعفرانی ...

‌می‌متالز - هنوز یک معرفی نامه جامع از شرکت‌های فعال در بورس و فرابورس به زبان انگلیسی و عربی نداریم! سایت معاملاتی به زبان‌های انگلیسی و عربی نداریم! شرکت‌ها مکلف نیستند که صورت‌های مالی شان را به زبان انگلیسی منتشر کنند اما؛ ادعای جذب سرمایه‌گذار خارجی با دسته‌گل را داریم.

به گزارش می‌متالز، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام کرد بر اساس مصوبات شورای هماهنگی اقتصادی دولت، به سرمایه‌گذاران خارجی که در بورس تهران سرمایه‌گذاری کنند، اقامت ۵ ساله اعطا خواهد شد. این خبر موجی از حواشی را به دنبال داشت و بیش از آنکه موردتوجه تحلیلگران بازار سرمایه قرار بگیرد، سوژه شوخی و خنده شد. به‌منظور بررسی این موضوع گفت‌وگویی با سید محمدامین حسینی کارشناس حقوقی بازار سرمایه انجام داده ایم که ماحصل آن را می‌خوانید.

اعلام‌شده با سرمایه‌گذاری ۲۵۰ هزار دلاری در بورس، به خارجی‌ها اقامت ۵ ساله داده می‌شود. این قانون جدید است یا قبلاً هم وجود داشته است؟

سید محمدامین حسینی: سابقا اعطای اقامت در ازای ۲۵۰ هزار دلار سرمایه‌گذاری خارجی مطرح‌شده بود؛ اما تصریح نشده بود که سرمایه‌گذاری خارجی در بورس را شامل می‌شود یا نه. گویا آن مقرره مربوط به سرمایه‌گذاری خارجی به‌طور مستقیم بوده است و با تصویب دیروز هیات دولت از این به بعد سرمایه‌گذاری خارجی در بورس نیز مشمول این مشوق می‌شود.

بسیاری از فعالان بازار سرمایه، این خبر را نوعی شوخی پنداشته‌اند. بورس ما برای سرمایه‌گذار خارجی جذابیتی دارد؟

سید محمدامین حسینی: اعطای اقامت در ازای سرمایه‌گذاری خارجی، یکی از رایج‌ترین مشوق‌های دولت‌ها برای جذب سرمایه‌گذار خارجی است. کشور‌هایی که دارای شرایط رفاهی مطلوب و توسعه‌یافته باشند، از این طریق می‌توانند سرمایه خوبی جذب کنند؛ بنابراین میزان موفقیت دولت‌ها در جذب سرمایه‌گذاری خارجی از طریق اعطای اقامت، بستگی به جذابیت اخذ اقامت آن کشور دارد. اقامت کشور ما نیز برای برخی از اتباع کشور‌های همسایه جذاب است و می‌توان به جذب سرمایه امیدوار بود.

هم‌اکنون حدود ۳۶۵۰ کد سرمایه‌گذار خارجی در بورس ایران فعال است. حتی در سال پیش یک شخص حقیقی خارجی، سهامدار عمده نماد "بورس" بود. بازار سرمایه ایران جاذبه‌ها و دافعه‌هایی در سرمایه‌گذاری خارجی دارد. از دافعه‌های سرمایه‌گذاری در بورس تهران، می‌توان به‌سختی نقل‌وانتقال پول از طریق بانک‌ها، دامنه نوسان محدود و پایین، ریسک‌های سیستماتیک و دخالت گاه‌وبیگاه دولت‌ها در اقتصاد مانند قیمت‌گذاری دستوری اشاره کرد. اما جذابیت‌هایی مانند بازدهی خوب در بلندمدت که این مساله به دلار نیز صادق است، وجود صنایع ارزان و سهم‌هایی با قیمت زیر یک دلار، اعطای یارانه مناسب به برخی صنایع و P بر E جذاب صنایع دیگر را هم نباید در ایجاد جذابیت برای سرمایه‌گذاران خارجی نادیده گرفت.

بزرگ‌ترین مانع بر سر راه جذب سرمایه‌گذاران خارجی چیست؟

سید محمدامین حسینی: نقل‌وانتقال پول به ایران با توجه به تحریم‌های بانکی با مشکلات متعددی روبروست. از مهم‌ترین موانع بر سر راه سرمایه‌گذاری خارجی همین مساله است؛ بنابراین باید گفت تضمین نقل‌وانتقال اصل سرمایه و سود سرمایه‌گذاری خارجی، مشوق جذاب‌تری از اعطای اقامت خواهد بود.

به‌طورکلی ما باید شرایطی برای توسعه بستر‌ها و زیرساخت‌ها فراهم کنیم. مثلا ما یک معرفی‌نامه جامع از شرکت‌های فعال در بورس و فرابورس به زبان انگلیسی و عربی نداریم! سایت معاملاتی به زبان‌های انگلیسی و عربی نداریم! شرکت‌ها مکلف نیستند که صورت‌های مالی‌شان را به زبان انگلیسی منتشر کنند.

از طرفی می‌توان به شرکت‌های ایرانی پذیرفته‌شده در بورس و فرابورس، یکسری مشوق‌ها مثل معافیت‌های مالیاتی در ازای جذب سرمایه‌گذاری خارجی داد. یعنی اگر شرکتی توانست با تبلیغ و بازاریابی، یک درصد از سهام خود را به سرمایه‌گذار خارجی بفروشد، از معافیت مالیاتی برخوردار گردد. در چنین شرایطی، خود شرکت‌ها برای جذب سرمایه‌گذار خارجی به میدان خواهند آمد.

موانع دیگر بر سر راه سرمایه‌گذار خارجی وجود دارد که عبارت است از: عدم امکان تملک ملک و بالا بودن مبلغ ۲۵۰ هزار دلار.

به‌عنوان‌مثال در گرجستان با ۱۱۵ هزار دلار و در ترکیه با خرید ملک ۲۵۰ هزار دلاری می‌توان کسب اقامت کرد. این دو کشور از مقاصد جذاب برای سرمایه‌گذاران ایرانی است. البته باید در کنار جذب سرمایه‌گذاران خارجی، به دنبال این باشیم که سرمایه‌های ایرانی نیز به بازار رمز ارز نرود.

منبع: بورس نیوز

عناوین برگزیده