تاریخ: ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۴:۱۱
بازدید: ۲۶۴
کد خبر: ۲۰۸۱۰۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

یک هفته با صنایع بورسی

‌می‌متالز - اولین هفته کاری اردیبهشت ماه نیز به پایان رسید و اولین هفته مثبت بورس تهران در سال ۱۴۰۰ ثبت شد.

به گزارش می‌متالز، به این ترتیب در حالی شاخص کل سهام با رشد ۰.۰۵ درصدی مجددا کانال ۱.۲ میلیون واحد را باز پس گرفت که نماگر هم‌وزن همچنان منفی بود و این‌بار ۰.۶۴ درصد از عدد چهارشنبه هفته قبل فاصله گرفت. در این میان نگاهی به عملکرد صنایع بورسی حکایت از رشد ۴ گروه در برابر افت میانگین قیمت‌ها در ۳۳ صنعت بورسی داشت.

برندگان هفته سبز بورس

در پایان هفته منتهی به ۸ اردیبهشت ماه چهار صنعت خرده‌فروشی، فلزات اساسی، بانک‌ها و استخراج زغال سنگ با رشد میانگین قیمت‌ها در سهام زیرمجموعه خود همراه شدند. در این میان بیشترین بازده هفتگی به صنعت تک سهم خرده‌فروشی با رشد ۷.۱ درصدی اختصاص پیدا کرد. «افق» تنها شرکتی که در زیرمجموعه صنعت خرده‌فروشی جای می‌گیرد، به لطف معاملات روز روز نخست هفته که با درصد رشد بالایی همراه بود، این هفته صدرنشین جدول بازدهی صنایع بورسی شد. پس از آن نوبت به گروه فلزات اساسی رسید. این گروه که شرکت‌های ارزنده‌ای را در خود جای داده است، به سبب رشد قیمت‌های جهانی، هفته گذشته مورد اقبال سرمایه‌گذاران قرار گرفت و توانست رشد ۵.۵ درصدی در مقیاس هفته را ثبت کند. مس هفته گذشته توانست به بالاترین سطح از جولای ۲۰۱۱ برسد. به این ترتیب بهای فلز سرخ طی هفته‌های اخیر حدود ۱۰ درصد رشد کرده و از ۹۸۰۰ دلار در هر تن نیز فراتر رفته است. بزرگ‌ترین صادرکننده مس یعنی شیلی در جهان مرز‌ها را برای یک ماه بست چرا که روزانه بالغ بر ۷.۸ هزار نفر در این کشور به ویروس کرونا مبتلا می‌شوند که این تعداد نقطه اوج شیوع در شیلی بوده و باعث شده تمام بیمارستان‌ها مملو از بیماران کرونایی شود و احتمالا ۱۱درصد از کل جمعیت این کشور کرونای مثبت داشته باشند. اجرای محدودیت‌های تردد و بسته شدن مرز‌ها می‌تواند به فعالیت‌های معدنی از طریق تاخیر در جابجایی تجهیزات صدمه بزند. معادن مس شیلی در ماه فوریه ۴۳۰.۱ هزار تن مس تولید کرده‌اند که ۴.۸ درصد کاهش نسبت به مدت مشابه در سال ۲۰۲۰ نشان می‌دهد.

بانکی‌ها دیگر گروه سبز بورس تهران در هفته منتهی به ۸ اردیبهشت ماه بودند که رشد ۳.۱ درصدی را ثبت کردند. استقبال از این گروه به‌علت خوشبینی به مذاکرات و دسترسی به ذخایر ارزی و مهم‌تر از همه احتمال اصلاح نرخ تسعیر ارز بوده است. شامگاه سه‌شنبه عبدالناصر همتی، رئیس‌کل بانک مرکزی در حساب اینستاگرامی خود از آمادگی بانک مرکزی برای اصلاح نرخ تسعیر دارایی‌های ارزی بانک‌ها خبر داد و نوشت: «بانک مرکزی آماده اصلاح نرخ تسعیر دارایی‌های ارزی بانک‌ها، متناسب با شرایط غیرتحریمی است.» در این میان برخی منابع خبری از افزایش نرخ از ۱۱ به ۱۶ خبر می‌دهند. به گفته قربان‌زاده مشاور رئیس‌مجلس نیز نرخ تسعیر ارز بانک‌ها به ۱۶ هزار تومان افزایش خواهد یافت. زغال‌سنگی‌ها نیز با تک نماد «کطبس» رشد بسیار اندک نزدیک به صفر را ثبت کردند.

منفی‌ترین‌ها

در آنسوی بازار گروه خدمات فنی و مهندسی بود که با دو نماد «رتکو» و «رمپنا» افت ۵.۷ درصدی را ثبت کرد تا در جدول بازده هفتگی صنایع بورسی قعرنشین شود. پس از آن مخابرات افت ۴.۸ درصدی را ثبت کرد و گروه استخراج نفت و گاز نیز با کاهش ۴.۱ درصدی سومین صنعت منفی بورس هفته لقب گرفت.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده