تاریخ: ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۶:۱۹
بازدید: ۲۴۴
کد خبر: ۲۰۹۷۲۱
سرویس خبر : محیط زیست

نیاز جهان به سرمایه گذاری ۱.۷ تریلیون دلاری برای کاهش انتشار کربن

‌می‌متالز - بنا بر ارزیابی یک بنگاه مشاوره؛ شرکت‌های معدنکاری باید برای کاهش تولید و انتشار کربن در جو زمین در ۱۵ سال آینده، نزدیک به یک تریلیون و ۷۰۰ میلیارد دلار برای تولید مس، کبالت، نیکل و دیگر فلزات مورد نیاز، سرمایه گذاری کنند.

به گزارش می‌متالز، ایالات متحده، انگلیس، ژاپن، کانادا و چند کشور دیگر در نشست ماه گذشته (آوریل) به ریاست جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا، اهداف بالاتری را برای خود در مورد کاهش انتشار کربن در جو زمین برای جلوگیری از گرمایش دما، تعیین کرده اند.

دستیابی به این اهداف به کاربرد گسترده خودرو‌های برقی، ذخیره سازی و نگهداری نیروی تولید شده از منابع تجدیدپذیر و انتقال برق، بستگی خواهد داشت که همگی به مواد صنعتی مانند آلومینیوم سبک وزن و دیگر فلزات به کار برده شده در باتری‌ها مانند کبالت و لیتیوم نیازمند خواهد بود.

بر اساس ارزیابی جولیان کتل تحلیل گر شرکت مشاوره وود مکنزی؛ شرکت‌های معدنکاوی به سرمایه گذاری به ارزش نزدیک به یک تریلیون و ۷۰۰ میلیارد دلار در دوره ۱۵ ساله آینده برای دستیابی به هدف افزایش حداکثر ۲ درجه سانتیگرادی دمای زمین به نسبت دوره پیشاصنعتی، نیاز دارند.

وی افزود: به نظر می‌رسد در سطح صنعتی، نوعی خویشتنداری در سرمایه گذاری کافی برای تامین مواد اولیه در این دوره با سرعت و مقیاس مورد نیاز تغییر منابع تولید انرژی، وجود داشته باشد.

شرکت‌های معدنکاری با توجه به تجربه سرمایه گذاری دهه گذشته برای ایجاد ظرفیت تازه همزمان با اوج گیری مصرف که منجر به کاهش شدید بهای مواد استخراج شده و درآمدهایشان شد، نگران سرمایه گذاری‌های سنگین در این زمینه هستند.

این شرکت‌ها همچنین باید سرمایه گذارانشان را راضی کنند که بعید است به سرازیر شدن سود‌های سهام به سوی هزینه‌های سرمایه ای، تمایل داشته باشند. افزایش مسائل مربوط به نیاز‌های زیست محیطی، اجتماعی و مدیریتی سرمایه گذاران، این چالش را دشوارتر کرده است.

فروش خودرو‌های برقی به ویژه در اتحادیه اروپا و چین در سال ۲۰۲۰میلادی رونق گرفت، اما حامیان محیط زیست از دولت‌ها می‌خواهند مقررات سختگیرانه تری را در زمینه آلاینده‌های محیط زیستی وضع کنند تا مصرف کننده را به خرید خودرو‌های برقی تشویق کنند.

در اروپا، دولت انگلیس قصد دارد فروش خودرو‌های دارای سوخت فسیلی را از سال ۲۰۳۰ منع کند و این در حالیست که شرکت‌های اروپایی از مقام‌های اتحادیه اروپا خواسته اند سال ۲۰۳۵ را به عنوان پایان مهلت خودرو‌های دارای موتور احتراقی در این اتحادیه اعلام کنند.

گاردین با استناد به نتایج یک تحقیق نوشت: هزینه ساخت خودرو‌ها و وانت‌های برقی تا سال ۲۰۲۷ ارزان‌تر از تولید خودرو‌های احتراقی با سوخت فسیلی خواهد بود و مقررات محدود کننده انتشار گاز‌های آلاینده می‌تواند این خودرو‌ها را تا اواسط دهه آینده در رده خودرو‌های پرفروش قرار دهد.

روزنامه گاردین بر اساس تحقیقی به سفارش یک سازمان غیرانتفاعی حمل و نقل و محیط زیست مستقر در بروکسل - که برای حمل و نقل پاک در اروپا فعالیت می‌کند - پیش بینی کرده که بهای باتری‌های جدید بین سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۳۰ به میزان ۵۸ درصد کاهش یافته و به ۵۸ دلار در هر کیلووات ساعت می‌رسد.

هزینه بالای باتری‌ها که بین یک چهارم تا دو پنجم از بهای وسایل نقلیه برقی را تشکیل می‌دهد قبلا نیز باعث بی میلی بسیاری از خودروسازان بزرگ برای تغییر خط تولید خود از مدل‌های سودآور دارای سوخت فسیلی شده بود.

بر اساس پیش بینی تارنمای بلومبرگ نِف (Bloomberg NEF) تا سال ۲۰۲۶ وسایل نقلیه بزرگ مانند خودرو‌های شاسی بلند برقی به نسبت مدل‌های ساخته شده با استفاده از سوخت فسیلی ارزان‌تر خواهند بود و خودرو‌های کوچک‌تر نیز در سال بعد از آن به همین آستانه خواهند رسید.

برابری قیمتی خودرو‌های برقی با انواع خودرو‌های سوخت فسیلی، نقطه عطف مهمی در تاریخ حمل و نقل جهان از سوخت فسیلی محسوب خواهد شد. کاهش هزینه تولید باتری‌های خودرو‌های برقی به همراه خط تولید اختصاصی از سوی خودروسازان، فروش آن‌ها را به طور متوسط در شش سال اینده نسبت به خودرو‌های قدیمی ارزان‌تر خواهد کرد.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)

عناوین برگزیده