تاریخ: ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۱:۴۷
بازدید: ۲۳۹
کد خبر: ۲۵۸۱۰۱
در گفتگو با یک مدیر پروژه دانش بنیان مطرح شد؛

هدایت غول‌های معدن‌کاوی، با سیستم دانش بنیان/ کلید بهره‌وری، صنایع و معادن در دست جوانانی از کویر

‌می‌متالز - معاون اجرایی مرکز کنترل یکی از معادن کشور با برشمردن مزیت‌های سیستم نظارت و کنترل طراحی و اجرا شده توسط یک شرکت دانش‌بنیان داخلی گفت: به‌کارگیری این سیستم موجب کاهش خطرات معدن‌کاری به زیر یک درصد و افزایش بیش از ۳۰ درصدی بهره‌وری در صنایع معدنی شده است.

به گزارش می‌متالز، باتوجه‌به بیانات مقام معظم رهبری مسیر ایجاد تحولات نو، از شرکت‌های دانش‌بنیان و حمایت از این جوانان می‌گذرد و براین‌اساس شعار سال تحت عنوان، تولید دانش‌بنیان و اشتغال آفرینی نام‌گذاری شد و مؤثرترین مؤلفه‌ای که اقتصاد مقاومتی را در کار عملی محقق می‌کند شرکت‌های دانش‌بنیان هستند که نیاز به حمایت‌های کیفی و کمی دارند.

در همین راستا شرکت صنعتی و معدنی چادرملو برای ارتقاء کیفی و کمی در مسائل و مشکلات موجود در معدن‌کاری و استخراج و تبدیل محصول اولیه به شمش فولاد به عده‌ای از جوانان کوشا و باانگیزه دانشگاه صنعتی یزد اعتماد کرد و با پشتیبانی عملی از آن‌ها در نهایت به نتیجه مطلوب دست‌یافت و با استفاده از سیستم کنترل مرکزی که توسط آن‌ها و با سرمایه و پشتیبانی این صنعت طراحی و اجرا شد، خطرات موجود در کار معدنی را به زیر یک درصد کاهش داد و بهره‌وری در تولید بیش از ۳۰ درصد افزایش یافت.

امید حمید خواه معاون اجرایی مرکز کنترل معدن چادرملو در حاشیه بازدید راهیان پیشرفت که به همت وزارت صمت برگزار شده بود در خصوص طراحی و اجرای این مجموعه توسط شرکت دانش‌بنیان بیستون کویر یزد برای سیستم دیسپچینگ ویژه معدن اظهار کرد: این سیستم به‌صورت کامل بومی بوده و صفر تا صد به همت متخصصین داخلی طراحی و اجرا شده و تا به امروز توانسته بدون کم‌وکاست به اهداف خود دست یابد.


دانش بنیان‌ها کلید بهره‌وری، صنایع و معادن


وی با اشاره به مزیت اصلی سیستم دیسپچینگ اظهار داشت: اجرای این سیستم نظارتی و کنترلی، در معادن موجب افزایش بهره‌وری، بهینه‌سازی عملیات و افزایش تولیدات و همچنین کاهش خطرات کار در معدن می‌شود.

حمید خواه گفت: این سیستم توسط کارشناسان مختلف با تخصص‌های نرم‌افزاری و برنامه‌نویسی و سخت‌افزار‌های کاربردی و تخصصی در داخل خودرو‌های معدنی توسط مهندسین مکانیک و برق و الکترونیک خودرو پشتیبانی می‌شود و نیازسنجی‌های معدن توسط کارشناسان راهداری دسته‌بندی و معرفی می‌شود تا طراحان به بهترین نتیجه برای برنامه‌ریزی این ساختار هوشمند دست یابند.

وی ادامه داد: با استفاده از این مکانیزم کنترل و نظارت بر عملیات معدن در کنار کنترل فنی تجهیزات و ماشین‌آلات، برای بهینه‌سازی عملیات حمل‌ونقل و ... به صورت هوشمند صورت انجام می‌شود.


تمام مراحل کار در معدن، زیر ذره‌بین سیستم نظارت و کنترل هوشمند


وی با بیان مبنای طراحی سیستم دیسپچینگ عنوان کرد: این سیستم بر مبنای شبکه وایرلس طراحی شده که قابلیت اتصال و نمایش تجهیزات به‌صورت آنلاین را فراهم می‌سازد و اصول کار این سیستم هوشمند بر این پایه است که پردازش و تحلیل بر اطلاعات وارد شده به سیستم کمک می‌کند تا در مرحله اول کلیه عوارض از جمله دپو‌ها و محل سنگ‌شکن‌ها بر روی نقشه معدن پیاده شود تا در مرحله بعد خودرو‌های معدنی از برند‌های مختلف بسته به نوع عملکرد در مدل‌های مختلف تعریف شوند.

وی توضیح داد: در مرحله بعد کاربران نرم‌افزاری و سخت‌افزاری هر یک با اکانت مخصوص خود به شبکه ورود می‌کنند تا هر راننده با کد پرسنلی خود وارد سیستم شود تا از لحظه ورود کلیه عملکرد به نام آن شخص رصد و ثبت شود و دقیقاً ساعت کاری، کیلومتر طی شده، میزان حمل بار، میزان مصرف سوخت و ... مشخص و کارانه کارمندان و رانندگان براین‌اساس محاسبه شود.

استفاده از انواع روش‌های مانیتورینگ و وایرلس بومی سازی شده، برای تکمیل مرکز داده


این مدیر دانش‌بنیان گفت: در این سیستم از انواع روش‌های مانیتورینگ برای تحلیل عملکرد و کنترل استفاده می‌شود و لحظه‌به‌لحظه هر فعالیتی در معدن مورد بررسی هوشمند قرار می‌گیرد و کل معدن توسط رادار‌های آنلاین شبانه‌روزی اسکن می‌شوند تا با حتی تغییر میلی‌متری در هر یک از اجزای معدن از بروز حادثه در آن نقطه خاص توسط مستحکم‌سازی جلوگیری شود.

وی توضیح داد: این اتاق کنترل است که دستور می‌دهد کدام خودرو چه میزان بار و با چه کیفیتی را از کجا بارگیری کند و با چه سرعتی و از چه مسیری به کدام قسمت تحویل دهد و همه این‌ها به‌صورت نقطه‌ای و خودکار انجام می‌شود تا از هرگونه اشتباهی با آلارم جلوگیری کند و همه این‌ها موجب می‌شود هر تراک در کمترین زمان انتظار مورد بهره‌برداری قرار گیرد تا به حداکثر راندمان و بهینه‌سازی دست یابد تا در نهایت موجب افزایش تولید شود.


صرفه جویی در زمان و هزینه با استفاده از سیستم اتوماسیون


وی گفت با اجرای این طرح گزارش‌ها دستی و کاغذی جمع‌آوری‌شده و تأخیر را از میان برده و همه چیز لحظه‌ای به‌صورت اتوماسیون انجام می‌شود و هر واحدی از جمله تعمیرگاه و دفتر فنی و واحد تولید هر یک به‌صورت مجزا از این داده‌ها اطلاعات لازم برای خود را برداشت می‌کنند تا هم از مصرف سوخت کاسته شود و هم با پیشگیری از خرابی‌ها از هزینه‌ها را بکاهند و در این میان عملیات آتش‌کاری و خرج‌گذاری به‌دقت بررسی و کنترل می‌شود تا این روند حساس با کمترین خطای ممکن انجام شود.

همچنین این سیستم امکان نمایش گزارش‌های تولید معدن، گزارش‌های کارکرد تجهیزات و تعیین سطوح دسترسی برای کاربران معدن را دارد که همه ماهه بر اساس این گزارش‌ها سه نفر از کارکنان که عملکرد بالاتری داشته‌اند از سوی مدیریت تشویق می‌شوند.

مقایسه مزایای سیستم کنترل و نظارت داخلی با نمونه‌های خارجی


حمید خواه در پاسخ به این سؤال که سیستم کنترل هوشمند ویژه معدن مدل بومی‌سازی آن در مقایسه با واردکردن مدل خارجی این سیستم چه مقدار مقرون‌به‌صرفه است اظهار داشت: در سال ۱۳۹۴ مدل خارجی این سیستم در یک معدن دیگری شروع به کارکرد که هزینهٔ آن نسبت به مدل بومی ۳ برابر بود که بعد از تحریم پشتیبانی این سیستم کنسل و عملاً کارایی خود را از دست داد.

وی در پایان با اشاره به مقرون‌به‌صرفه بودن این سیستم نسبت به مدل‌های خارجی گفت این سیستم در سال ۹۴ با هزینه ۳ تا ۴ میلیارد راه‌اندازی شد و درحالی‌که نسبت به رقبای خارجی مزیت‌های بیشتری داشت، ولی هزینه آن یک‌سوم مبلغی بود که شرکت‌های خارجی برای راه اندازی آن درخواست کرده بودند.

منبع: شبکه اطلاع رسانی راه دانا

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده