به گزارش میمتالز، محمد اسلامی در حاشیه هفتمین همایش بینالمللی پیشرفتهای اخیر در مهندسی راهآهن در جمع خبرنگاران با اشاره به اهمیت همکاری وزارت راه و شهرسازی با دانشگاهها در شکستن رکورد ساخت راهآهن در دولت تدبیر و امید، اظهار داشت: دستگاههای ذیربط با ارائه صورت مسالههایی که دارند میتوانند ظرفیت علمی و پژوهشی، اساتید و دانشجویان را به این سمت فعال کنند که این پژوهشها و ظرفیتهای علمی در راستای اهداف و مسائلشان شکل بگیرد.
وی افزود: نتایج تحقیقات علمی و دانشگاهی باید برای کشور پیشرفت اقتصادی و افزایش ارزش افزوده ایجاد کنند.
اسلامی خاطرنشانکرد: در وزارت راه و شهرسازی برای اینکه بتوانیم از فناوریها و پژوهشهای خودمان، خلق فرصتها و افزایش درآمد سرانه داشته باشیم به همکاری با دانشگاهها با نگاه و اهتمام ویژه داشتیم.
وزیر راه و شهرسازی بیانداشت: در دو سال گذشته روی این تمرکز کردیم که بخش ریلی و راهآهن را به سمت تبدیل شدن به یک قدرت اقتصادی و صنعتی هدایت کنیم و این امر با اهتمام ویژه و کار شبانهروزی محقق شد و این هدفگذاری در حرکت است تا مسیر تکاملی خود را طی کند.
وی گفت: نخستین هدف ما این بود که در راستای خودکفایی متعهدانه بایستیم و اجازه ندهیم که ریل و سوزن مورد نیاز کشور از خارج وارد شود، بر این اساس از شرکتها و کارخانجات سازنده حمایت و پشتیبانی کردیم و آنها کار را به نتیجه رساندند؛ اگر چه این تحقیقات ۲۰ سال به طول انجامیده بود، اما هم اکنون نتیجهاش این است که ریل در داخل کشور تولید میشود و برای پروژههای زیرساختی نصب شده و به بهرهبرداری میرسد.
اسلامی تاکید کرد: نتیجه این سیاست و عملکرد ما این است که گسترش خطوط ریلی را با سهم ساخت داخل بدون نیاز به ارز انجام دادیم و این کار برای نخستین بار انجام شد.
وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: به موازات آن سرمایهگذاری برای تولید داخل و جلوگیری از ورود محصولات خارجی را هدفگذاری کردیم و این امری ضروری بود، زیرا در این شرایط جنگ تحمیلی، تحریمهای سخت، پیچیده و ظالمانهای را کشورهای تروریست و حامیان آنها به ما تحمیل کرده بودند.
وی بیان داشت: توانستیم سهم تولید داخل را افزایش دهیم و در سالهای ۹۸ و ۹۹ حدود یکهزار و ۸۰۰ دستگاه واگن و لکوموتیو به ناوگان ریلی کشور اضافه کنیم و در این راستا با تامین مالی خودمان و نیز با اعتباری که در ساختار بودجه وجود داشت، حرکت کردیم.
این مقام مسوول با بیان اینکه شاید بتوان سال ۹۹ را سال خروج از رکود و رسیدن به رکورد نامید، گفت: در این سال، شرکت واگن پارس رکورد تولید خود در ۲۵ سال گذشته آن هم در این شرایط کرونایی را شکست.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه گام دیگر این بود که وابستگیمان در واگن باری به خارج قطع شود که این اتفاق هم افتاد و جشن خودکفایی گرفتیم، افزود: همه آیتمهایی که مربوط به واگنهای باری بود، بهویژه چرخ و محور، ترمز که فوقالعاده حساس است، تولید داخل شد و این نهضت تا تولید واگن مسافربری و لکوموتیو نیز ادامه دارد که امیدواریم با اهتمام مشترک شرکتهای دانش بنیان و بهرهبردار و سازندگان این امر نیز رخ دهد و کشور قطب صادرکننده صنعت ریلی شود.
اسلامی با بیان اینکه ما در این دو سال برای کسانی که منافعشان در واردات بود و تلاش زیادی داشتند تا آن را ادامه دهند، مزاحمت ایجاد کردیم و نگذاشتیم مانع کار خودکفایی ما شوند، تاکید کرد: امروز نیز به آنان اعلام میکنیم بهجای واردات، برای صادرات تلاش کنند و اقلام که تولید داخل شده را صادر کنند و این کار برایشان حلالتر است و دعای همه پشتشان خواهد بود.
وی اضافه کرد: نکته سومی که وجود داشت، کیفیت بخشی به خدمات مسافرتی بود تا مردم رضایت بیشتری از مسافرت با قطار داشته باشند و همچنین برنامهریزی کردیم تا صاحبان بار بدانند چه موقع بارشان به دستشان میرسد و قطارها بر اساس اقتضائات حرکت نکنند.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اقدامهای انجام شده برای توسعه زیرساختهای ریلی، تصریح کرد: براساس وعده دولت، تاکیدات رهبر معظم انقلاب و سیاستهای کلی نظام که شبکه ریلی کشور توسعه یابد، در یک گام و در سه سال گذشته پنج استان به شبکه ریلی کشور متصل شدند، همچنین هشت پروژه جدید دیگر را در آستانه تکمیل است که تا پایان سال ۱۴۰۰ انجام میشود و برخی از آنها در همین مدت افتتاح میشوند که این یک رشد ۵۰ درصدی در طول ساخت خطوط ریلی کشور است.
اسلامی گفت: با ریل گذاری که در خطوط راهآهن کشور انجام شده است، ما از سال گذشته تا به حال در یک بازه زمانی ۱۲ ماهه و نیز تا پایان خدمت دولت ۹۰۰ کیلومتر ریل گذاری میکنیم که این ۶ برابر ریلگذاری است که در طول تاریخ کشور برای احداث راهآهن انجام گرفته است.
وی تاکید کرد: ما معدل ۱۵۰ کیلومتری را در احداث راهآهن به صورت تقویمی داشتیم که در این مقطع ۶ برابر بقیه دورهها رشد داشته است.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به توسعه خطوط راهآهن در استانهای کردستان، اردبیل، چهارمحال و بختیاری، گفت: خط میانه، بستانآباد به تبریز و اتصال چابهار به زاهدان که یک پروژه راهبردی است و همچنین اتصال راهآهن به اقلید در استان فارس که آن هم یک پروژه راهبردی است و رشت به انزلی در بندر کاسپین، از پروژههایی هستند که افتتاح میشوند.
وی درباره سهشنبههای ریلی نیز گفت: نکته مهم این است که دغدغه برای تحول و تغییرات وجود داشته باشد و سازمانهای هوشمند و پویا سازمانهایی هستند که فردایی بهتر از دیروز خواهند داشت.
اسلامی تصریحکرد: با ایجاد مرکز جهادی پیشرفت در سال ۹۸ فرصتی را فراهم کردیم تا با استفاده از همه عناصر و پرسنل راهآهن و جوانان و نیز با مدیریت دانشی که در وجود افراد خبره است، دانش روز در امور به کار گرفته شود.
وی تاکید کرد: همه این جوانان و متخصصان در این مرکز مستقر شدند و مسائل راهآهن را برای حل مساله استخراج کردند.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه هر سهشنبه میعادگاه حل مساله است، افزود: مسائل حل شده در قالب یک شیوه، نظامنامه یا اصلاح ساختار و یا یک محصول ارائه میشود و حاصل اینها، همین دستاوردها و میلیونها دلار صرفهجویی ارزی و جلوگیری ا زخروج ارز است که رقم زدیم و منجر به ساخت محصولات داخل شد.
وی تاکید کرد: ذوبآهن ما امسال توانسته ریل خود را صادر کند و مشتری صادراتی هم یافته است و ما باید و میتوانیم به قطب صادر کننده صنعت ریلی تبدیل شویم.
دولت تدبیر و امید در طول هشت سال دوره کاری خود، گامهای بلندی برای توسعه شبکه ریلی کشور برداشته است. در این مدت طبق وعده دولت، پنج مرکز استان، یعنی همدان، رشت، کرمانشاه، ارومیه و تبریز (از مسیر جدید) به شبکه ریلی کشور متصل شده و تا پایان امسال استانهای اردبیل، چهارمحالوبختیاری، کردستان و بخشهایی از خراسان شمالی نیز دارای خط آهن خواهند شد.