تاریخ: ۰۵ خرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۳:۴۳
بازدید: ۲۹۴
کد خبر: ۲۱۲۳۷۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
در دیدار مقامات مالیاتی ایران و ارمنستان تاکید شد

تبادل اطلاعات، تجربیات و همکاری‌های دوجانبه مالیاتی

‌می‌متالز - در دیدار رئیس‌کل سازمان امور مالیاتی کشور و رئیس‌کمیته درآمد‌های دولتی جمهوری ارمنستان، طرفین بر تقویت مناسبات و همکاری‌های مشترک، تبادل اطلاعات به‌منظور مبارزه با فرار مالیاتی و پولشویی و همچنین انتقال تجربیات و اعزام کارشناس بین دو کشور تاکید کردند.

به گزارش می‌متالز، رئیس‌کمیته درآمد‌های دولتی جمهوری ارمنستان در معیت سفیر ارمنستان در ایران و هیات همراه، روز دوشنبه سوم خردادماه با رئیس‌کل سازمان امور مالیاتی و معاونان وی دیدار و گفتگو کردند.

در این دیدار، رئیس‌کل سازمان امور مالیاتی کشور با اشاره به همکاری‌های گسترده و دیرینه بین دو کشور، به‌ویژه در حوزه مالیاتی خاطرنشان کرد: امضای تفاهم‌نامه همکاری بین دو کشور و همچنین انعقاد موافقت‌نامه اجتناب از اخذ مالیات مضاعف بین ایران و ارمنستان، نشان‌دهنده عمق و ماهیت این همکاری‌هاست.

امیدعلی پارسا، عنوان کرد: نظام مالیاتی ایران طی سال‌های اخیر گام‌های موثری در جهت پیاده‌سازی مالیات الکترونیک در کشور برداشته و هم اکنون، تلاش‌ها برای اجرای نظام مالیات هوشمند از طریق دستیابی به تمامی دیتا‌ها و اطلاعات اشخاص در نزد دستگاه‌های مختلف ادامه دارد.

او همچنین به آغاز عملیات طراحی و پیاده‌سازی بستر لازم برای اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان در کشور اشاره کرد و گفت: اجرای این قانون، یکی از اقداماتی است که به مدرن‌سازی و تحقق نظام مالیاتی هوشمند در کشور کمک قابل‌توجهی می‌کند. رئیس‌کل سازمان امور مالیاتی کشور با بیان اینکه تمامی فرآیند‌های مالیاتی در ایران به صورت الکترونیکی درآمده، گفت: با اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی، عملا تمامی اطلاعات مورد نیاز برای محاسبه مالیات ارزش افزوده و همچنین محاسبه مالیات بر درآمد اشخاص در اختیار نظام مالیاتی ایران قرار می‌گیرد و تمامی صورت‌حساب‌های مربوط به ارائه خدمات و فروش کالا در بستری امن و رمزنگاری شده در سامانه مودیان سازمان ثبت و نگهداری خواهد شد.

او با اشاره به حجم بالای معافیت مالیاتی در ایران گفت: حدود ۴۰‌درصد اقتصاد ایران از پرداخت مالیات معاف است و درحال‌حاضر، در تلاش هستیم هم این معافیت‌ها را ساماندهی و هدفمند کنیم و هم اینکه با اجرای نظام مالیاتی هوشمند، میزان فرار مالیاتی را در کشور به شدت کاهش دهیم.

رئیس‌کمیته درآمد‌های دولتی جمهوری ارمنستان نیز در این دیدار، با بیان اینکه ۹۵درصد کل بودجه کشور ارمنستان از درآمد‌های مالیاتی تامین می‌شود، گفت: همچنین مالیات ارزش افزوده حدود یک سوم درآمد‌های مالیاتی این کشور را تشکیل می‌دهد. ادوارد هووانسیان خاطرنشان کرد: سقف معافیت مالیاتی در ارمنستان حدود ۲۳۰ هزار دلار در سال و نرخ مالیات‌ها نیز ۲۰ درصد است. او با بیان اینکه به‌منظور مبارزه با فرار مالیاتی و تایید اصالت اسناد مبادلات کالا توسط فعالان اقتصادی دو کشور لازم است تمهیداتی فراهم شود تا بتوان اصالت این اسناد را تایید کرد، گفت: بر همین اساس بین کشور ارمنستان و برخی از کشور‌های دیگر، نظام صورتحساب مشترک ایجاد شده؛ به‌طوری‌که اطلاعات مربوط به یک فعال اقتصادی در کشورش، توسط کشور طرف مقابل نیز قابل رصد و مشاهده خواهد بود و علاقه‌مندیم با ایران نیز در زمینه تبادل اطلاعات الکترونیکی تجربه مشترکی داشته باشیم.

هووانسیان همچنین از پیاده‌سازی نظام پایانه‌های فروشگاهی در این کشور خبر داد و گفت: نظام پایانه‌های فروشگاهی از سال ۲۰۱۲ در ارمنستان کلید خورده و از سال ۲۰۱۷ نیز در این کشور به اجرا درآمده و هم‌اکنون تمامی شرکت‌ها و مودیان از طریق این پایانه‌های فروشگاهی، صورت‌حساب صادر می‌کنند.

او تاکید کرد: با اجرای نظام مالیاتی هوشمند در ارمنستان، هم‌اکنون اقتصاد پنهان در این کشور به حداقل رسیده و همکاری‌های مشترک با دیگر کشور‌ها می‌تواند به‌کمتر کردن آن نیز کمک کند. او در خاتمه سخنان خود، از اعلام آمادگی این کشور برای تبادل اطلاعات مالیاتی و نیز انتقال دانش و تجربیات مربوط به اجرای نظام پایانه‌های فروشگاهی در این کشور خبر داد و گفت: اعزام هیات کارشناسی از ایران به ارمنستان برای کسب تجربه و دانش مالیاتی می‌تواند به اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان در این کشور کمک شایان توجهی کند.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده