تاریخ: ۱۳ خرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۹:۳۰
بازدید: ۸۰۵
کد خبر: ۲۱۳۱۲۷
سرویس خبر : آهن و فولاد

کارخانه چدن کویر خاوران در خوسف به چرخه تولید باز می‌گردد

‌می‌متالز - استاندار خراسان جنوبی گفت: کارخانه چدن کویر خاوران که به دلایل تعطیل شده، قرار است تا پایان تیر ماه واحد چدن آن فعال شود و به چرخه تولید بازگردد.

به گزارش می‌متالز، حمید ملانوری روز چهارشنبه در نشست شورای اداری شهرستان خوسف به نتایج بازدید امروز خود از کارخانه چدن کویر خاوران اشاره کرد و افزود: این کارخانه که با سرمایه‌گذاری چینی‌ها راه‌اندازی شده الان تعطیل است در حالی که این موقعیت را دارد که دوباره راه‌اندازی شود.

وی گفت: مشکل آب، برق و سایر مسائل این کارخانه حل شده لذا متعهد شده‌اند که تا پایان تیر امسال واحد چدن را فعال کرده، اشتغال تعطیل شده را برگردانند و روند اجرای واحد تولید فولاد را نیز سرعت ببخشند.

استاندار خراسان جنوبی ادامه داد: مهمترین پیامد منفی و نامطلوب تعطیلی یک واحد تولیدی، تزریق حس ناامیدی به جامعه است و وقتی یک واحد صنعتی بزرگ در منطقه‌ای راه‌اندازی می‌شود، انتظارات زیادی را ایجاد می‌کند.

وی اظهار داشت: کسی که در یک منطقه سرمایه‌گذاری می‌کند و این توقع را به وجود می‌آورد، نمی‌تواند به تنهایی به این نتیجه برسد که واحد تولیدی خود را تعطیل کند.

ملانوری گفت: کسی که کارخانه یا کارگاهی را فعال می‌کند، باید کارش را ادامه دهد چرا که تعطیلی آن باعث ناامیدی جامعه می‌شود.

وی تصریح کرد: در همین راستا همه ما مکلفیم با تعامل و هم‌افزایی و استفاده از همه امکانات و تجهیزات در اختیار و نیز بهره‌برداری از توان بخش خصوصی، موانع را برطرف کنیم تا واحد‌های تولیدی با آرامش خاطر به کار خود ادامه دهند.

استاندار خراسان جنوبی وضعیت ورودی‌ها و معابر شهرک صنعتی خوسف را نامطلوب دانست و افزود: اداره کل راه و شهرسازی با همراهی شرکت شهرک‌های صنعتی استان باید برای اصلاح ورودی و خروجی و معابر شهرک برنامه‌ریزی کنند.

وی تکمیل بیمارستان در حال احداث خوسف را از برنامه‌های اولویت‌دار برشمرد و اظهار داشت: با توجه به کندی پیمانکار در روند اجرای کار، دانشگاه علوم پزشکی موضوع را پیگیری کند.

ملانوری گفت: چنانچه رویه موجود قابل اصلاح نیست باید نسبت به فسخ قرارداد و تعیین مشاور جدید اقدام شود.

وی افزود: با توجه به وجود سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی در شهرستان خوسف باید طرح ویژه‌ای برای سنگ‌های قیمتی و صنایع دستی خوسف تهیه شود.

استاندار خراسان جنوبی تاکید کرد: این طرح ویژه باید با همکاری معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری و ادارات کل صنعت، معدن و تجارت و میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و دیگر حوزه‌های مرتبط تدوین شود.

وی گفت: تنوع سنگ‌های قیمتی بی‌نظیر شهرستان خوسف که مورد توجه سرمایه‌گذاران زیادی قرار گرفته است را نباید نادیده گرفت.

ملانوری از خوسف به عنوان شهرستانی پر از ثروت نام برد و افزود: این شهرستان به واسطه حضور بزرگانی همچون خاندان عبادی، ابن حسام خوسفی، دکتر شکوهی و خانواده راشد محصل مهد علما است.

وی با اشاره به تنوع ذخایر معدنی طلا، مس، آهن و سنگ لاشه تصریح کرد: تنوع، تعدد و حجم ذخایر و کانی‌های معدنی، این شهرستان را به قطب معدنی بزرگ استان و کشور تبدیل کرده است.

ملانوری به دو محصول کشاورزی عمده عناب و گل نرگس این شهرستان اشاره کرد و آرامگاه‌ها، جاذبه‌های تاریخی و گردشگری، کویر و پرورش شتر را از مهمترین ظرفیت‌های این منطقه برشمرد.

وی گفت: شهرستانی با این همه ظرفیت و مزایای منحصر به‌فرد نباید در زمینه تامین زیرساخت‌ها با مشکل مواجه باشد.

استاندار خراسان جنوبی افزود: با توجه به اهمیت موضوع، در ستاد توسعه خاوران در راستای بهره‌برداری از ذخایر شهرستان خوسف اقدامات خوبی از جمله معدن مس قلعه زری صورت گرفته است که فعال‌تر کردن آن به توسعه استان و کشور، کمک شایان توجهی خواهد کرد.

وی بیان کرد: ارائه طرح‌هایی برای سرمایه‌گذاری در منطقه و اجرای کار‌های بنیادی و پایه‌ای از انتظارات ما از مجموعه مدیران شهرستان است.

ملانوری گفت: با توجه به تاکیدی که در شورا‌های اداری و برنامه‌ریزی استان شده، فرمانداران باید برای سال ۱۴۰۰ برنامه عملیاتی داشته باشند و برای تدوین این برنامه از برش‌های شهرستانی اقدامات دستگاه‌ها استفاده کنند.

وی تصریح کرد: این برنامه تکلیف ما را برای انجام کار در هر منطقه در سال ۱۴۰۰ روشن می‌کند و تا پایان سال معیار عملکرد ما خواهد بود.

براساس مصوبات این جلسه ساعت کاری ادارات و دستگاه‌های اجرایی استان از ابتدای هفته آینده به ۶ و ۳۰ دقیقه صبح تا ۱۳ بعد از ظهر تغییر می‌کند.

استاندار خراسان جنوبی که صبح امروز وارد خوسف شد، با همراهی معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار، نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی و جمعی از مسوولان استانی و شهرستانی از کارخانه چدن کویر خاوران هم بازدید کرد و گفت: واحد تولید چدن این کارخانه به دلایلی در حال حاضر تعطیل شده و تعدیل نیرو به همراه داشته است.

ملانوری افزود: کارخانه چدن کویر خاوران که با سرمایه‌گذاری چینی‌ها به بهره‌برداری رسیده است، مجدد به چرخه تولید باز می‌گردد.

وی هدف از این بازدید را کنترل و رصد شرایط موجود عنوان و تصریح کرد: در این بازدید، مشکلات را از نزدیک دیدیم و از مسایل موجود شنیدیم.

استاندار خراسان جنوبی گفت: این تکلیف ماست در سالی که به تدبیر رهبر معظم انقلاب مزین به عنوان "تولید، پشتیبانی‌ها، مانع زدایی‌ها" شده است، موانع پیش روی واحد‌های تولیدی را رفع کنیم.

وی ادامه داد: رفع این موانع باعث می‌شود کارخانه تولید چدن که یکی از واحد‌های تولیدی بزرگ استان است، مجدد به چرخه تولید برگردد، اشتغال ایجاد کند و سبب فعال شدن واحد‌های تولیدی دیگر در این منطقه شود.

ملانوری گفت: شهرک صنعتی خوسف به دلیل همجواری با مرکز استان و موقعیت استقرار، شرایط ویژه‌ای دارد و ظرفیت خوبی برای سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود.

وی با اشاره به اینکه واحد تولید فولاد این کارخانه در حال احداث است اظهار داشت: بنا به تعهد مجموعه واحد تولید چدن تا پایان تیر ماه به چرخه تولید برمی‌گردد و کارگرانی که تعدیل شده‌اند نیز کم کم به مجموعه باز می‌گردند.

استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: شرکت متعهد شده است که واحد تولید فولاد را نیز شتاب ببخشد.

کارخانه تولید چدن خاوران با ظرفیت تولید سالانه ۱۰۰ هزار تن و سرمایه‌گذاران چینی به بهره‌برداری رسیده است که با بهره‌برداری کامل از این واحد تولیدی، برای یک هزار نفر به صورت مستقیم و هفت هزار نفر نیز به شکل غیرمستقیم اشتغال ایجاد می‌شود.

بازار هدف برای شمش‌های تولیدی این کارخانه علاوه بر داخل، کشور‌هایی از جمله چین، پاکستان، هندوستان و افغانستان است.

این واحد تولیدی با سرمایه‌گذاری ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال و زیربنای هزار و ۶۰۰ متر مربع در زمینی به مساحت ۱۵۰ هزار متر مربع احداث شده است.

استاندار خراسان جنوبی که صبح امروز (چهارشنبه) وارد خوسف در ۳۶ کیلومتری بیرجند شد، در محل آرامگاه ابن حسام خوسفی، به زیارت مزار شهدا رفت و سپس با خانواده شهید غلامرضا ضابطی دیدار کرد.

وی از کارخانه چدن کویر خاوران و بیمارستان در حال احداث شهر خوسف بازدید کرد و علاوه بر حضور در شورای اداری این شهرستان، بازدید از معادن طلای هیرد و معدن قلعه زری و نیز پروژه بهسازی ورودی ماژان از برنامه‌های نهمین سفر شهرستانی ملانوری است.

قرار است کارخانه فرآوری معدن طلای کودکان در خوسف و ساختمان بخشداری ماژان نیز با حضور استاندار خراسان جنوبی افتتاح شود.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) خراسان جنوبی

عناوین برگزیده