تاریخ: ۰۷ آذر ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۱:۱۸
بازدید: ۲۰۰
کد خبر: ۲۳۷۷۱۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

۱۲۵ واحد صنعتی در استان گیلان به چرخه تولید و اشتغال بازگشته است

‌می‌متالز - مرکز روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت صمت اعلام کرد؛ سازمان صمت گیلان با انجام اقدامات در خصوص شناسایی بنگاه‌های راکد، احیا و فعال سازی واحد‌های تولیدی مستقر در داخل و خارج نواحی و شهرک‌های صنعتی و با استفاده از ظرفیت ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان و همکاری با شهرک‌های صنعتی استان و با بهره مندی از کلیه امکانات قانونی موفق گردید در ۳ سال اخیر تعداد ۱۲۵ واحد صنعتی با اشتغال تقریبی حداقل ۱۸۷۵ نفر را به چرخه تولید و اشتغال بازگرداند.

به گزارش می‌متالز، مرکز روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت صمت به دنبال انتشار مطلبی با عنوان «فقدان مدیریت انقلابی، جامعه اسلامی را رنج می‌دهد»، جوابیه‌ای را در اختیار این خبرگزاری قرار داد.

متن جوابیه بدین شرح است:

باسلام و احترام

اخیرا نماینده محترم مردم شهرستان رشت در نطق میان دستور مجلس مورخ ۱۲ آبان ماه درخصوص چالش‌های بخش صنعت و معدن در استان گیلان سخنانی را مطرح نمودند؛ که در آن رسانه تحت عنوان «فقدان مدیریت انقلابی، جامعه اسلامی را رنج می‌دهد» منتشر گردید؛ لذا بدینوسیله برای آگاهی مخاطبان آن رسانه و تنویر افکارعمومی توضیحاتی به نقل از رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گیلان به شرح زیر ارائه می‌گردد:

در استان گیلان طی چهار سال اخیر پروانه‌های بهره برداری صنعتی صادر شده از نظر سرمایه گذاری روند رو به رشدی داشته است. بطوریکه میزان سرمایه گذاری پروانه‌های بهره برداری در سال ۹۸ نسبت به سال ۹۷ دو برابر شده و این روند صعودی در سال گذشته نیز ادامه داشته است. همچنین از نظر میزان اشتغال ایجاد شده نیز روند صعودی داشته به طوری که از سال ۹۷ تاکنون جمعا ۸۵۱۱ نفر اشتغال ناشی از به بهره برداری رسیدن واحد‌های جدید ثبت شده و سیر افزایشی در کلیه سال‌های مورد اشاره محقق گردیده است. از ابتدای سال ۱۴۰۰ تاکنون نیز تعداد ۲۰۴۰ نفر اشتغال در استان ایجاد شده که تا پایان سال قطعا افزایش خوبی نیز خواهد داشت.

در راستای برنامه‌های راهبردی وزارت صمت جهت مدیریت واردات و تعمیق ساخت داخل کالا‌ها و محصولات صنعتی میزان صرفه جویی ارزی محقق شده در سال ۹۹ از ناحیه افزایش تولید واحد‌های صنعتی استان معادل ۴۸.۴ میلیون دلار بوده و نیز در ۶ ماهه نخست سال ۱۴۰۰ با وجود مشکلات واحد‌های تولیدی در تامین انرژی و مواد اولیه، معادل حدود ۲۱ میلیون دلار صرفه جویی ارزی از محل افزایش تولید و یا تولید محصولات جدید حاصل شده است.

از جمله محصولات شاخص که با اخذ پروانه بهره برداری موفق به تولید محصول جدید و یا منحصر بفرد در کشور شده و می‌توانند مانع از خروج ارز برای خرید این محصولات شوند می‌توان به این موارد اشاره کرد: تولید انواع عایق‌های ژاکتی پشم شیشه نیروگاهی- تولید ماشین‌های گردباف و همچنین رشد ۴۵ درصدی قطعات خودرو (کمک فنر و کیت کلاچ) در ۶ ماهه اول سال جاری نسبت به زمان مشابه سال قبل.

سازمان صمت گیلان با انجام اقدامات در خصوص شناسایی بنگاه‌های راکد، احیا و فعال سازی واحد‌های تولیدی مستقر در داخل و خارج نواحی و شهرک‌های صنعتی و با استفاده از ظرفیت ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان و همکاری با شهرک‌های صنعتی استان و با بهره مندی از کلیه امکانات قانونی موفق گردید در ۳ سال اخیر تعداد ۱۲۵ واحد صنعتی با اشتغال تقریبی حداقل ۱۸۷۵ نفر را به چرخه تولید و اشتغال بازگرداند.

با برنامه ریزی و حمایت‌های بعمل آمده در صنعت ریشه دار ابریشم گیلان نیز به کمک جهادکشاورزی درصدد احیاء مجدد این صنعت در استان هستیم و شرکت‌هایی همچون؛ چوب و کاغذ ایران (چوکا) - شرکت ایران پوپلین- ایحاگستر و ایران برک که تعطیل و یا درحال ورشکستگی کامل بودند به ظرفیت نسبی تولید دست یافته اند و این موارد مستند و با یک بازدید ساده از واحد‌های صنعتی مذکور به راحتی قابل راستی آزمایی است.

به فضل خداوند و با همدلی مسوولین ملی و استانی در چهار سال گذشته حتی یک مورد تجمع و اعتصابات کارگری ناشی از بحران و تعطیلی واحد صنعتی در گیلان نداشته ایم.

در بحث ساماندهی مشکلات حوزه معادن با تشکیل شورای معادن و تعیین تکلیف معادن راکد، متروکه و فعال سازی معادنی که طی ۱۰ سال اخیر توسط اشخاص حقیقی و حقوقی بلوکه شده بودند از طریق فرآیند مزایده، توسعه و گسترش فعالیت‌های معدنی از طریق صدور مجوز‌های معدنی اعم از اکتشاف، گواهی کشف، پروانه بهره برداری، حفظ و صیانت از ذخایر معادن بالفعل استان از طریق نقشه برداری با پهباد و تعیین استخراج واقعی معادن، به روزرسانی طرح‌های بهره برداری معادن و تعیین ذخایر جدید معدنی با انجام عملیات اکتشاف حین استخراج جهت توسعه براساس نیاز روز از مواردی است که به انجام رسید.

اهم اقدامات انجام شده در حوزه معدن:

  • تشکیل کارگروه‌های تعامل انجام فعالیت‌های معدنی در عرصه‌های منابع طبیعی و محیط زیست به صورت مستمر
  • برنامه ریزی و دعوت از شرکت ایمیدرو و صندوق حمایت از سرمایه گذاری فعالیت‌های معدنی جهت سرمایه گذاری در معادن کوچک مقیاس و غیر فعال خصوصا معادن تراورتن، زغال سنگ، سیلیس وخاک صنعتی و خاک نسوز و سایر مواد معدنی مهم و استراتژیک مورد مصرف در صنایع مهم استان و کشور
  • همکاری و تعامل با سازمان زمین شناسی استان گیلان جهت انجام مطالعات اکتشافی منحصرا در زمینه پی جویی کانسار‌های فلزی و تهیه بانک اطلاعات جامع مواد معدنی استان با همکاری خانه معدن
  • به روز رسانی و احصاء حقوق دولتی معادن و کاهش میزان آن نسبت به سنوات گذشته
  • تعیین تکلیف و واگذاری سایت معدنی زغال سنگ سنگرود پس از ۱۰ سال از طریق برگزاری مزایده و پی جویی و اکتشاف ذخایر جدید در این مجموعه
  • دعوت از کارگروه تعامل ستادی فعالیت‌های معدنی در عرصه‌های منابع طبیعی و تشکیل جلسه جهت رفع موانع و مشکلات درخواست‌های صدور پروانه اکتشاف در استان و همچنین توسعه عرصه‌های منابع طبیعی برخی از معادنی که با مشکل مواجه بودند
  • پیگیری ایجاد سایت معدنی شن و ماسه در منطقه لوشان و استفاده از ذخایر شن وماسه پشت سد منجیل
  • پیگیری ایجاد بارانداز در شهرستان رودبار جهت استفاده از ظرفیت حمل و نقل ریلی و کاهش قیمت تمام شده مصالح ساختمانی در مرکز استان و به تدریج در سایر شهرستان‌ها
  • کمک به تامین مصالح پروژه‌های ملی و منطقه‌ای استان خصوصاً راه آهن قزوین -رشت- انزلی – آستارا، علی رغم کمبودمنابع معدنی شن وماسه و سنگ لاشه در استان

    آنچه در نطق نماینده محترم مردم شریف شهرستان رشت در خصوص چالش‌های صنعتی و معدنی گیلان مطرح گردید با اقدامات و خدمات صورت گرفته منطبق نیست و نادیده گرفتن دستاورد‌های مطلوب خادمان صنعت و تلاشگران عرصه صنعتی گیلان است.

    علی‌ای حال؛ اغلب نمایندگان خدوم و فهیم استان با مراجعه به مس,ولین سازمان صمت، مشکلات بخش تولید حوزه انتخابیه خود را رصد و مطالبه گری نموده و دوشادوش مسئولین استان با هم اندیشی و گره‌گشایی، سعی در رفع چالش‌های تولید و افزایش اشتغال استان را دارند. این سازمان تمایل دارد با افتخار از ظرفیت عظیم نمایندگان استان برای بهره‌مندی بیشتر از امتیازات ملی برای رفع چالش‌های اقتصادی استانی بهره‌مند گردد تا دست در دست هم خدمات شایسته را به این ملت ارائه نمائیم.

منبع: خبرگزاری مجلس شورای اسلامی (خانه ملت)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده