تاریخ: ۰۵ تير ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۰:۵۴
بازدید: ۲۴۰
کد خبر: ۲۱۵۶۷۱
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

نشانه‌های شکست چین در کنترل قیمت سنگ‌ آهن

‌می‌متالز - فقط چند روز است که چین تلاش دوباره خود را برای کاهش قیمت سنگ‌آهن آغاز کرده است، اما به نظر می‌رسد که این طرح در حال شکست است.

به گزارش می‌متالز به نقل از فولادبان، قیمت سنگ‌آهن علی‌رغم تلاش‌های پکن همچنان در حال افزایش است. چین ناامیدانه در تلاش بوده است که قیمت سنگ‌آهن را کاهش دهد. نشانه‌هایی وجود دارد که بازار در برابر تهدید‌های چین سر خم نمی‌کند.

قیمت این کالای با ارزش فولادسازی پس از رسیدن به بالاترین رکورد بیش از ۲۳۰ دلار در هر تن در آوریل، سقوط کرد، اما دوباره صعودی شده است.

در اواخر ماه مه، کمیسیون توسعه و اصلاحات ملی چین (NDRC)، به همراه چهار بخش دیگر، قول دادند که سفته‌بازی‌های بیش از حد، گران شدن قیمت و سایر تخلفات را که به گفته آن‌ها به بالا رفتن قیمت سنگ‌آهن کمک کرده است، به شدت مجازات کنند.

قیمت سنگ‌آهن در روز‌های پس از آن ۱۱ درصد افت کرد و برخی از تحلیلگران روند نزولی را پیش‌بینی کردند.

اندکی پس از آنکه پیش‌بینی شده بود قیمت سنگ‌آهن ممکن است تا پایان سال ۲۰۲۱ به ۱۴۰ دلار در هر تن و در پایان سال ۲۰۲۲ به ۱۲۰ دلار برسد، اما قیمت آن دوباره افزایشی شده است.

بازدارندگی شرکت‌ها و بازرگانان چین از سفته‌بازی در بازار‌های آتی یا کاهش ذخایر استراتژیک ملی ممکن است باعث کاهش قیمت در کوتاه‌مدت شود (البته به نظر می‌رسد کاملاً زودگذر بوده‌اند)، اما احتمالاً نوسانات و عدم اطمینان را افزایش می‌دهد و باعث افزایش تشدید قیمت‌ها در آینده می‌شود.

کمیسیون توسعه و اصلاحات ملی چین (NDRC) – مهم‌ترین برنامه‌ریز اقتصادی کشور و تنظیم‌کننده بازار – روز دوشنبه در مرکز تجارت سنگ‌آهن پکن فرود آمد تا درباره برنامه نبرد خود را بحث کند.

پس از جلسه، این گروه بیانیه‌ای کاملاً صریح صادر کرد و گفت که قیمت بالای کنونی پایدار نیست و این امر خسارت سنگینی را به مشاغل چینی وارد می‌کند.

اما برخلاف تلاش‌های چین شاهد گرانی مجدد سنگ‌آهن هستیم. افزایش قیمت مواد اولیه فولاد در حالی رخ داده که چین اخیراً بازرسی‌های ایمنی و مقررات مربوط به محیط زیست در تولید را تشدید کرد.

با این حال، شرکت SinoSteel Futures در مورد خطرات سرمایه‌گذاری هشدار داد.

بر اساس یادداشت این شرکت، افزایش مداوم قیمت مواد اولیه مطابق با سیاست فعلی در مورد تثبیت قیمت‌ها و اطمینان از تأمین کالا نیست و سرمایه‌گذاران باید با احتیاط به دنبال سودآوری در این بازار باشند.

معاملات آتی سنگ‌آهن معیار برای تحویل در ماه سپتامبر با ۱ درصد افزایش به ۱،۱۶۶ یوان در هر تن رسید.

بر اساس اطلاعات SteelHome، قیمت معاملات نقدی سنگ‌آهن عیار ۶۲ درصد برای تحویل به چین هم به ۲۱۹ دلار در هر تن رسید.

قیمت میلگرد در بورس شانگهای برای تحویل در ماه اکتبر، با افزایش ۱ درصدی به ۴۹۴۸ یوان در هر تن رسید. قیمت کویل نورد گرم هم ۰٫۴ درصد رشد کرد و به ۵۱۶۰ یوان در هر تن رسد.

معاملات آتی فولاد ضد زنگ در بورس شانگ‌های برای تحویل در ماه آگوست با ۰٫۲ درصد افزایش به ۱۶۴۲۰ یوان در هر تن رسید.

چین در تلاش برای کاهش تولید فولاد و در نتیجه مقابله با مشکلات مربوط به سطح آلودگی، برخی از تغییرات سیاستی را اعلام کرده است که می‌تواند چشم‌انداز فولاد این کشور را دوباره تعریف کند. دولت تخفیف مالیات بر صادرات برخی محصولات فولادی را لغو کرده است. همچنین، تعرفه واردات چندین محصول از جمله آهن خام، فولاد خام، قراضه فولاد و سایر محصولات را لغو کرده است.

سهم چین از تولید جهانی فولاد خام از ۵۶٫۳ درصد در سال ۲۰۱۹ به ۵۶٫۵ درصد در سال ۲۰۲۰، افزایش یافت. علی‌رغم شیوع کرونا، هنگامی که چشم‌انداز رشد جهانی صنعت شاهد سقوط بود، چین افزایش ۵٫۲ درصدی تولید فولاد خام را ثبت کرد و ۱۰۵۳ میلیون تن فولاد تولید کرد. به همین دلیل، دولت اخیراً تغییراتی در سیاست‌های خود در تلاش‌های طولانی‌مدت خود از سال ۲۰۱۷ برای کاهش تولید فولاد و جلوگیری از مشکلات تولید بالاتر اعلام کرده است.

اگرچه نوسانات تقاضا و سطح تولید ناشی از شیوع کرونا در نیمه دوم سال ۲۰۲۰ شروع به کاهش کرد، اما این بحران منجر به این شد که دولت‌ها مراقب بخش فولاد باشند. این امر به‌ویژه در چین قابل اجرا است که در آن سطح تولید فولاد خام رکورد یک میلیارد تن را شکسته و با وجود شیوع آن در سال ۲۰۲۰، ۵ درصد افزایش یافته است.

به منظور کاهش مشکل احتمالی ظرفیت مازاد تولید فولاد، دولت چین ابتکارات مختلفی را در قالب اصلاح تعرفه‌های واردات و صادرات ارائه کرده است.

یکی از تغییرات سیاستی چین شامل لغو نرخ تخفیف صادرات فولاد از چند محصول فولادی از اول ماه مه ۲۰۲۱ است. پیش از این، این نرخ ۱۳ درصد بود و بر محصولات فولادی با کد ۷۲۰۵-۷۳۰۷، از جمله فولاد ضد زنگ، سیم مفتول، کویل نورد گرم و نورد سرد اعمال می‌شد.

این اقدام باعث کاهش صادرات و متعاقباً کاهش سطح تولید فولاد چین خواهد شد. همچنین ممکن است حجم اضافی صادرات را به بازار داخلی چین هدایت کند و فشار رو به پایین بر قیمت‌های بالای فولاد را به همراه داشته باشد. چین صادرکننده خالص فولاد است. این کشور در سال ۲۰۲۰ حدود ۵۳٫۷ میلیون تن فولاد صادر کرده است. با حذف نرخ تخفیف که انتظار می‌رود ۹۵ درصد از کل صادرات را تحت تأثیر قرار دهد، چین امیدوار است که تولید فولاد را کاهش دهد.

تغییر سیاست دوم شامل لغو تعرفه‌های واردات برای فولاد خام، آهن خام، قراضه فولاد، فروکروم و سایر محصولات است. این سیاست از اول ماه مه ۲۰۲۱ آغاز شد. هدف از این کار ارزان کردن واردات فلزات مانند آهن خام و بریکت گرم است. از آنجا که قیمت‌گذاری فولاد در چین بسیار متکی به سنگ‌آهن وارداتی است و کارخانجات در برابر افزایش قیمت سنگ‌آهن آسیب‌پذیر هستند، انتظار می‌رود این تغییر سیاست این سطح از اتکا را به حداقل برساند و تولید فولاد پاک‌تر را در این کشور گسترش دهد. این سیاست همچنین بر تلاش‌های پکن برای حفظ مواد اولیه تولید فولاد در داخل کشور به جای صادرات آن‌ها به سایر کشور‌ها تأکید می‌کند.

هر دو تغییر سیاست در کوتاه‌مدت و بلندمدت به نفع چین خواهد بود. درمجموع، هنگامی که این کشور تولید فولاد را کاهش می‌دهد، از عرضه پشتیبانی خواهد کرد. همچنین مصرف کل انرژی و انتشار کربن را کاهش می‌دهد. لغو نرخ تخفیف صادرات فولاد به احتمال زیاد قیمت‌های داخلی را در سه‌ماهه آخر سال ۲۰۲۱ کاهش می‌دهد. صادرات فولاد چین نیز در بلندمدت کاهش خواهد یافت. رژیم جدید مالیات تجارت در چین قطعاً چشم‌انداز فولاد را در این کشور تغییر خواهد داد و تولید فولاد را کاهش می‌دهد و همچنین قیمت‌های بالای تاریخی را تا حدی کنترل می‌کند.

منبع: فولادبان

عناوین برگزیده