تاریخ: ۰۵ تير ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۲:۱۰
بازدید: ۳۱۳
کد خبر: ۲۱۵۸۰۴
سرویس خبر : آهن و فولاد
نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن اتاق ایران:

بورس کالا، رویکردی صحیح، ارزشمند و منطبق بر ساختار‌های موجود زنجیره فولاد است

‌می‌متالز - نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن اتاق ایران گفت: بورس کالا، رویکردی صحیح، ارزشمند و منطبق بر ساختار‌های موجود زنجیره فولاد است، اما چند مشکل نهادی دارد.

به گزارش می‌متالز، “سجاد غرقی” در همایش آنلاین تعامل سنگ آهن و فولاد در تالار بورس کالا در محل هتل المپیک افزود: مساله اصلی پایین بودن قیمت‌های سنگ آهن است که در کنسانتره حتی به ۷۲ درصد رسیده است که می‌تواند فرم یک صنعت و زنجیره را تغییر دهد.

وی در خصوص اینکه چرا بورس کالا تاکنون کارآمدی لازم را نداشته و نتوانست قیمت‌ها را اصلاح و ترمیم کند، به ذکر چند نکته پرداخت و بیان داشت: اعتقاد عمومی بر این است که باید به دنبال توسعه پایدار زنجیره به معنای توسعه رقابتی باشیم، اما با معضل تعارض منافع در زنجیره مواجه هستیم.

نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن اتاق ایران یادآور شد: از آن جایی که صنعت فولاد صنعتی پر ریسک و هزینه بر بوده، از ابتدا توسط دولت حمایت شده و سعی اصلی در تامین نهاده ارزان بوده است، هرچند شاید این حمایت‌ها در زمان تاسیس قابل قبول بوده، اما امروز ادامه دادن این سیاست انحصاری قابل قبول نیست.

وی تاکید کرد: رویکرد حفظ انحصار می‌تواند بحران‌هایی را به وجود آورد و وقتی می‌خواهیم وارد بورس کالا شویم با مقاومت‌هایی مواجه خواهیم شد.

غرقی تاکید کرد: بورس کالا، رویکردی صحیح، ارزشمند و منطبق بر ساختار‌های موجود زنجیره فولاد است، اما چند مشکل نهادی دارد.

وی بیان داشت: ساختار بورس کالا به گونه‌ای است که سه نفر از اعضای هفت نفره هیات مدیره آن از فولاد مبارکه، فولاد خوزستان و ذوب آهن هستند.

نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن اتاق ایران، وجود بخشنامه‌های متعدد را یادآور شد و گفت: وقتی بخشنامه سهمیه بندی وجود دارد و شرکت‌ها می‌توانند با قیمت‌های ارزان خرید کنند، آنگاه دیگر دلیلی برای ورود به بورس کالا وجود نخواهد داشت، به طوری که تاکنون ۳.۵ درصد کل سنگ‌های تولید شده و محصولات آن وارد بورس کالا شده است.

وی همچنین به عوارض صادراتی به عنوان یکی از مشکلات نهادی اشاره کرد و گفت: بر این اساس بورس کالا نمی‌تواند به عرضه واقعی رقابت تبدیل شود.

به گفته غرقی، باید امکان ورود عرضه کننده‌ها و خریداران به بورس بیشتر شود.

وی ادامه داد: امروز با عدم خرید در بورس کالا مواجه هستیم که دلیل آن می‌تواند ۲ چیز باشد؛ اول، کسری وجود نداشته یا کسری کاذب اعلام شده و دوم، کسری وجود دارد، اما خریداران مراجعه نمی‌کنند؛ هر دوی این رفتار‌های تجاری مانع از تصمیم گیری یک دست می‌شود.

نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن اتاق ایران تاکید کرد: امروز باید کمک کنیم تا ساختار صنعت فولاد از انحصاری و غیر رقابتی به سمت رقابتی شدن پیش برود.

وی ادامه داد: ساختار بورس کالا و زمینه رقابتی شدن آن باید اتفاق بیفتد و مساله تعارض منافع نیز باید حل شود، متاسفانه در این زمینه دولت توان اجماع سازی نداشته است.

غرقی با بیان اینکه سرمایه همچون آب روان است و نیاز به توصیه و بخشنامه ندارد، گفت: در سال ۸۳ حدود ۸ میلیون تن سنگ آهن در کشور تولید می‌شد، اما با رشدی ۸۰۰ درصدی به ۷۰ میلیون تن در سال ۹۳ رسید که با اصلاح قانون معادن، تسهیل سرمایه‌گذاری و همچنین صادرات به چین اتفاق افتاد.

وی یادآور شد: نگاه حاکمیت در مبارزه با خام‌فروشی بسیار مبهم است و باید با حرکت از این نقطه، به سمت ارزش افزوده بیشتر برویم.

غرقی افزود: اگر مکانیسم قیمت حل شود، مساله اکتشافات نیز از خواهد شد.

وی یادآور شد: در مبحث اکتشاف، پیش از آزاد سازی پهنه‌ها و معادن، نیازمند آزاد سازی اطلاعات از سوی سایر دستگاه‌ها هستیم.

نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن اتاق ایران، همچنین اکتشافات خوشه‌ای به جای اکتشافات پهنه‌ای را خواستار شد و گفت: در یک دهه آینده معادن کوچک عامل اصلی توسعه سنگ آهنی‌ها هستند و در بسیاری پهنه‌ها معادن کوچک مقیاسی را می‌بینیم که نشانه‌هایی از ذخایر بزرگ هستند.

وی یادآور شد: بیش از ۵۴ درصد ارزش افزوده معادن از معادن سنگ آهن اتفاق افتاده، بنابراین سنگ اهن لوکوموتیو بخش معدن و بسیار مهم است.

منبع: معدن ۲۴

عناوین برگزیده