تاریخ: ۰۵ تير ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۲:۱۴
بازدید: ۲۴۷
کد خبر: ۲۱۵۸۰۵
سرویس خبر : آهن و فولاد
مدیرعامل فکور صنعت:

کل زنجیره فولاد در بورس کالا بدون محدودیت و قیمت عرضه شود

‌می‌متالز - مدیرعامل شرکت فکور صنعت گفت: کل محصولات زنجیره فولاد در بورس کالا بدون محدودیت و قیمت عرضه شود.

به گزارش می‌متالز، وحید شیخ زاده امروز شنبه در همایش آنلاین تعامل سنگ آهن و فولاد در تالار بورس در محل هتل المپیک افزود: عدم محدودیت در صادرات کل زنجیره فولاد عدم اخذ عوارض صادراتی همچنین واگذاری باقیمانده معادن کوچک و متوسط به بخش خصوصی واقعی از طریق مزایده‌های کنترل شده راهکار‌های اصلی مشکلات به وجود آمده در زنجیره فولاد است.

مدیرعامل شرکت مهندسی فکور صنعت تهران معتقد است در سال‌های گذشته توجه بیشتر به فولادسازی‌ها و صنایع پایین دست سبب شده تا از فعالیت‌های معدن‌کاری، اکتشاف، استخراج، توسعه فناوری، تکنولوژی فرآوری غافل شویم و همین مساله عدم تعادل بزرگی در زنجیره فولاد ایجاد خواهد کرد.

وی تاکید کرد راهکار این مسئله این است که فولادسازان به سمت تکنولوژی‌های جدید و تولید محصولات با کیفیت بالا بروند و باید اجازه دهند معادن کوچک هماتیتی و کم عیار اقتصادی شوند تا بتوانند برای فولادسازان مواد اولیه تهیه کنند.

شیخ زاده تصریح کرد: باید نگاه سطح بندی به معادن داشته باشیم، متاسفانه در سطوح کلان مسوولان اشرافی به این سطح بندی‌ها ندارند و مطالب خود را عنوان می‌کنند.

وی گفت: در مجموع ۸۰ درصد معادن در اختیار دولت شرکت‌های دولتی، نیمه دولتی و حاکمیتی است و فقط ۲۰ درصد در اختیار بخش خصوصی است.

به گفته شیخ‌زاده، عمده معادن هماتیتی و کم عیار با ظرفیت ۲۰۰ میلیون تن در دست بخش خصوصی است و در تولید کنسانتره ۱۰ میلیون تن در اختیار خصوصی‌ها و ۴۵ میلیون تن در اختیار دولتی‌ها و نیمه‌دولتی هاست و در گندله سازی و فولاد سازی نیز همین نسبت‌ها وجود دارد.

وی یادآور شد: در ۵۰ سال گذشته گل معادن را مصرف کردیم و امروز سرمایه‌گذاری در بخش اکتشاف و استخراج حائز اهمیت است.

مدیرعامل شرکت مهندسی فکور صنعت ادامه داد: اگر امروز معدن شماره ۳ گل گهر زمین سرمایه گذاری ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون یورویی نکند، نمی‌تواند ۴۰۰ میلیون تن از ذخیره اش را به دست آورد.

وی ادامه داد: همچنین چادرملو به دنبال سرمایه‌گذاری در معادن عمقی است که ۸۰۰ میلیون تا یک میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز دارد.

شیخ زاده یادآوری کرد: امروز بسیاری از معادن کشور به دلیل اینکه به عمق رفته اند، نسبت باطله برداری به سنگ آهن شان زیاد شده یا عیار آن‌ها کاهش یافته است، غیر اقتصادی شده اند.

وی در پاسخ به اینکه برخی عنوان می‌کنند در جهان توزیع عادلانه سود در زنجیره فولاد معنا ندارد، بلکه مبتنی بر عرضه و تقاضا است، تصریح کرد: در ایران تاکنون توزیع سود زنجیره فولاد به صورت دستوری اتفاق افتاده است، بر این اساس تمرکز اکثر سود زنجیره به سمت پایین دست بوده است.

مدیرعامل فکور صنعت، تمایل فولاد سازان برای انجام اکتشافات معدنی و در مقابل حرکت معدنی‌ها به سمت فولاد سازی را یک فاجعه برشمرد و گفت: هر یک از بخش‌های زنجیره فولاد یک صنعت است که از فرهنگ و رفتار و نوع بهره برداری و تکنولوژی خاص خود برخوردار است و اینچنین ایجاد صنایع با فرهنگ‌های مختلف از بهره وری و کارایی لازم برخوردار نخواهد بود و در نتیجه در فولادسازی نمی‌توانیم به اهداف کیفی دست یابیم.

وی بیان داشت: امروز کل سنگ آهن، کنسانتره و گندله‌ای که در بورس عرضه می‌شود حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد از کل زنجیره نیست که دلیل این مسئله ابهاماتی است که سیاست گذاری‌های مبهم و تاخیری دولت ایجاد کرده است.

شیخ زاده، بزرگترین مقصر را در این مقوله وزارت صمت و ایمیدرو عنوان کرد که همواره تابع سیاست‌های حمایتی احساسی و انفعالی بوده و از فولادسازان حمایت‌های زیادی داشته اند.

وی گفت: امروز عدم توان اقناع سازی و اعتماد سازی را در وزارت صمت شاهدیم که دلیل آن نبود نگاه جامع مسوولان و بهره‌برداری نکردن از نظرات انجمن‌ها و ان جی او‌ها است.

منبع: معدن ۲۴

عناوین برگزیده