به گزارش میمتالز، بدنبال انتشار مطلبی در خصوص وضعیت قیمت کالاها در مورخ ۱۸ خردادماه ۱۴۰۰، بدینوسیله توضیحات سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان برای آگاهی مخاطبان آن رسانه به شرح زیر ارائه میگردد:
بر اساس مصوبه کارگروه تنظیم بازار قیمتگذاری کالاها و خدمات به دو دسته تقسیمبندی میگردند:
الف-کالاها و خدمات مشمول قیمت گذاری تثبیتی و دارای قیمت مصوب:
بر اساس مصوبه فوق هرگونه تغییر قیمت این اقلام پس از بررسی اسناد و مدارک مثبته و انجام محاسبات کارشناسی بر اساس ضوابط قیمتگذاری مصوب و تصویب کارگروه تنظیم بازار عملیاتی خواهد شد که در این خصوص به برخی مصادیق ذکر شده در گزارش اشاره میگردد:
پیرامون افزایش قیمت مرغ با توجه به افزایش قیمت جهانی نهادههای دام و طیور و همچنین افزایش هزینه¬های حمل ونقل و حقوق دستمزد، متناسب با هزینه¬های تولید، قیمت مصوب مرغ زنده و گوشت مرغ توسط کارگروه ساماندهی مرغ وزارت جهاد کشاورزی تعیین و ابلاغ شدهاست. لازم به توضیح است در ماههای گذشته و ناشی از مشکلات مبتلا به تولید، میزان تولید و عرضه گوشت مرغ در بازار با کاهش مواجه شده و برای جبران این امر علاوه بر برنامهریزی برای افزایش تولید، واردات ۱۰۰ هزار تن گوشت مرغ در دستور کار وزارت جهادکشاورزی قرار گرفتهاست.
شیرخام و ۱۰ قلم محصول لبنی پرمصرف مشمول قیمتگذاری تثبیتی میباشند که علی¬رغم افزایش هزینه¬های تولید و افزایش قابل توجه قیمت اقلام علوفه، تا کنون قیمت مصوب شیر خام و ۱۰ قلم فرآوردهپر مصرف لبنی تغییری نداشته لیکن قیمت برخی محصولات لبنی که طبق مصوبات مشمول قیمتگذاری مصوب نمیباشند، با توجه به تغییرات اقلام تشکیل دهنده بهای تمام شده و به دلیل ضرورت استمرار فعالیت بنگاه اقتصادی با تغییر مواجه گردیده است. همچنین گوشت قرمز فاقد قیمت تثبیتی بوده و قیمت این کالا متناسب با میزان عرضه و تقاضا و بر اساس قیمت دام زنده در بازار تعیین می¬گردد.
تغییرات قیمت شکر نیز به دلیل تغییر نرخ ارز آن از رسمی به نیمایی و افزایش ۱۰۰ درصدی نرخ خرید تضمینی چغندر قند در سال ۱۴۰۰ به منظور حمایت از کشاورزان و افزایش سایر هزینههای تولید براساس مصوبات کارگروه تنظیم بازار و با هدف تولید و تامین به هنگام این کالا صورت گرفته است
ب- کالاهای غیرمشمول قیمت گذاری تثبیتی:
بر اساس مصوبه فوق الذکر، تعیین قیمت این گونه محصولات رأسا توسط واحدهای تولیدی و با رعایت ضوابط قیمت¬گذاری مصوب هیئت تعیین و تثبیت قیمت¬ها و اعمال سود و ضرایب عمده فروشی و خردهفروشی مصوب کمیسیون هیئت عالی نظارت انجام می¬گیرد و در صورت دریافت شکواییه و تغییرات غیرمتعارف این سازمان و سازما¬نهای صنعت معدن تجارت نسبت به بررسی موضوع اقدام می-نمایند؛ که از جمله این کالاها می¬توان انواع محصولات شوینده و بهداشتی، انواع نوشیدنی¬ها (ماء¬الشعیر، نوشابه، آبمیوه، آب معدنی و ...) را نام برد.
- در خصوص محصولات شوینده و بهداشتی و علیرغم اینکه با کاهش نرخ ارز در سال جاری انتظار کاهش قیمت و یا عدم افزایش قیمت کالاها در افکار عمومی وجود دارد، لیکن به دلیل تعیین قیمت پایه محصولات عرضه شده در بورس کالا با دو مولفه نرخ ارز و قیمت جهانی، با افزایش روزافزون قیمت-های جهانی، قیمت مواد اولیه عرضه شده در بورس کالا نیز که عمدتاً مرتبط با واحدهای پتروشیمی می¬باشند، افزایش چشمگیری داشته است که به عنوان نمونه الکیل بنزن خطی که از مواد اولیه اساسی در تولید پودر و مایعات شوینده محسوب می¬شود در خرداد ماه سال جاری نسبت به مهر ماه سال ۱۳۹۹ (آخرین مقطع افزایش نرخ اقلام شوینده)، حدود ۳۵ درصد افزایش قیمت داشته است و یا مواد پلیمری که نقش اساسی در بسته¬بندی مایعات شوینده دارند بعضاً تا ۵۰ درصد با رشد قیمت در بازه زمانی مذکور مواجه بوده¬اند
در حال حاضر بررسی¬های صورت گرفته از سطح عرضه حاکی از عدم افزایش قیمت محصولات شوینده در بازار برغم خبرهای منتشره در این خصوص دارد که موضوع در مصاحبه مورخ ۱۸/۰۳/۱۴۰۰ رئیس هیئت مدیره انجمن صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی ایران نیز مورد تاکید قرار گرفته است؛ لذا در حال حاضر افزایش نرخ اقلام مذکور در بازار خلاف واقع می¬باشد.
- در خصوص افزایش قیمت انواع نوشیدنیها (ماء الشعیر، نوشابه، آبمیوه، آب معدنی و ...)، انجمنهای صنفی مربوطه دلایلی از جمله افزایش قیمت محصولات پتروشیمی (مواد بسته بندی)، افزایش هزینه¬های تولید مانند دستمزد مطابق قانون کار، سایر مواد اولیه اصلی و ... را عنوان مینمایند که با توجه به شکایات دریافتی ضمن مکاتبه با انجمن¬ها و واحدهای تولیدی موضوع در دست بررسی می¬باشد.
- در رابطه با سیمان خاکستری نیز در اواخر سال گذشته و با شروع فصل زمستان و افزایش تقاضا برای مصرف گاز در بخش خانگی، برخی صنایع از جمله صنعت سیمان با قطع گاز مواجه گردید که مشکلات مرتبط با تامین به موقع سوخت جایگزین (مازوت) باعث کاهش تولید و عرضه سیمان و تشدید التهاب در سطح بازار گردید؛ لذا حسب پیگیری بعمل آمده توسط این سازمان و وزارتخانه متبوع از وزارت نفت و وزارت نیرو، نسبت به رفع مشکلات تامین سوخت مصرفی و برق کارخانجات سیمان اقدام و از اواخر اسفند ماه سال گذشته صنعت سیمان اقدام به افزایش تولید و توزیع نمودهاست. لیکن افزایش هزینه عوامل موثر بر تولید محصول سیمان (نظیر هزینه دستمزد، هزینه سربار، هزینه مواد اولیه، هزینه بسته بندی نظیر کیسه پلی پروپیلن و ...)، افزایش کرایه حمل و نقل، افزایش تقاضای بازار همزمان با شروع فصل ساخت و ساز مسکونی، جذابیت بازارهای صادرات به دلیل افزایش قیمت جهانی کلینکر و سیمان، موجب افزایش تقاضا و افزایش قیمت در سطح بازار خرده فروشی گردیده که نهایتاً مطابق تصمیمات جلسه کارگروه تنظیم بازار و به منظور تداوم بخشی روند تولید و توزیع سیمان، با اصلاح نرخ فروش درب کارخانه سیمان خاکستری درآن مقطع زمانی موافقت شد و انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان نیز موظف گردید نسبت به تولید، عرضه و توزیع مکفی و مستمر سیمان متناسب با نیاز کشور به منظور ثبات و حفظ آرامش در بازار اقدام نماید. همچنین صادرات سیمان توسط واحدهای تولیدی منوط به تامین و تنظیم بازار داخلی کشور گردید.
- قیمت خودرو:
تعیین قیمت خودرو از منشأ کارخانه براساس دستورالعملهای مرکز ملی رقابت و توسط آن مرکز صورت میپذیرد و تاکنون در مقاطع زمانی سه ماهه نسبت به اعلام قیمت خودروهای تولیدی شرکتهای ایران خودرو و سایپا براساس نرخ تورم بخشی صنعت خودرو اقدام نمودهاند؛ بنابراین هرگونه اظهارنظر مرتبط پیرامون نحوه تعیین قیمت خودرو نیز بایستی از طریق مرکز مذکور صورت پذیرد. ازطرفی قیمت خودرو در بازار نیز همانند سایر کالاها تابع شرایط بازار و میزان عرضه و تقاضا میباشد و بدیهی است تغییر هریک از عوامل موثر بر عرضه و یا تقاضای خودرو منجر به عدم تعادل در بازار و تغییر قیمت خودرو میشود. ضمناً برخی از عوامل اثرگذار بر قیمت خودرو عبارتند از: نرخ ارز، کشش قیمتی، انتظارات تورمی میباشد؛ لذا با توجه به اینکه در حال حاضر خودرو در کشور صرفاً از محل تولید داخل تأمین گردیده و واردات آن ممنوع میباشد، بنابراین عدم پوشش کامل تقاضای خودرو از طریق عرضهکنندگان داخلی منجر به عدم تعادل در عرضه و تقاضا و به تبع آن افزایش قیمت خودرو شده و از طرفی با توجه به قدرت نقدشوندگی خودرو و همچنین اختلاف قیمت خودرو بین قیمت بازار و قیمت کارخانه بویژه در ارتباط با محصولات شرکت ایران خودرو منجر به افزایش تقاضای سفته بازی و در نتیجه افزایش قیمت خودرو در بازار گردیده است.
با توجه به شرح فوق ملاحظه میگردد دلایل تغییر قیمت محصولات تولیدی ذکر شده متناسب با افزایش قیمت عوامل موثر در بهای تمام شده بوده و عملا با افزایش نرخ مواد اولیه و از طرفی افزایش سایر هزینههای تولید اعم از سربار و حقوق و دستمزد سیاست تثبیت قیمتها نیز مغایر با سیاست¬های حمایت از تولید بوده و منتج به عدم صرفه اقتصادی تولید و بروز کمبود در بازار و نارضایتی عمومی و سوءاستفادههای احتمالی در این خصوص بویژه از سوی رسانه های معاند خواهد شد.
منبع: شاتانیوز