تاریخ: ۰۸ تير ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۲:۱۹
بازدید: ۵۰۳
کد خبر: ۲۱۶۰۸۴
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی

زیان انباشته خودروسازان چقدر شد؟

زیان انباشته خودروسازان چقدر شد؟
می متالز - تازه ترین گزارش های مالی ۲ خودروساز کشور به بورس رقمی را برای زیان انباشته این شرکت ها نشان می‌دهد که تقریبا معادل رانت تفاوت قیمت کارخانه و بازار خودرو در سال گذشته است.

به گزارش می‌متالز، تازه‌ترین گزارش مالی دو خودروساز بزرگ کشور از رسیدن زیان انباشته این دو شرکت به حدود ۸۵ هزار میلیارد تومان حکایت دارد. این رقم وحشتناک در شرایطی است که سال گذشته تقریبا به همین میزان رانت تفاوت قیمت کارخانه و بازار در جامعه بین دلالان و خریداران خوش شانس توزیع شده است.

 صورت‌های مالی سال ۹۹ شرکت‌های ایران خودرو و سایپا منتشر شد. بر اساس صورت‌های مالی منتشر شده، زیان انباشته ایران خودرو به حدود ۴۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان و زیان انباشته سایپا به حدود ۳۷ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان رسیده است.

به این ترتیب حجم زیان انباشته دو شرکت اصلی خودروساز کشور به حدود ۸۵ هزار میلیارد تومان رسیده است. این در حالی است که بخش عمده این زیان فقط در سال ۹۹ محقق شده است.

ایران خودرو طی سال گذشته حدود ۲۱ هزار میلیارد تومان و سایپا حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان زیان دیده‌اند. البته باید توجه داشت که صورت‌های مالی منتشر شده هنوز حسابرسی نشده اند، ولی به نظر می‌رسد که پس از حسابرسی نیز تفاوت چندانی در این ارقام ایجاد نشود.

این میزان زیان انباشته در شرایطی است که سال گذشته تولید خودرو نسبت به سال ۹۸ با رشد ۱۹ درصدی به حدود ۹۰۴ هزار دستگاه رسید، اما به دلیل این که هزینه تمام شده تولید بیش از نرخ فروش خودروسازان است و قیمت کارخانه نسبت به قیمت بازار در انواع خودرو‌ها بین ۴۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان کمتر است، در عمل افزایش تولید به افزایش زیان خودروسازان منتهی شده است!

این حجم از زیان دهی در شرایطی است که از میانه سال گذشته بحث تغییر در نحوه قیمت گذاری خودرو برای حذف رانت موجود، هم از سوی دولت و هم از سوی مجلس پیگیری شد، اما هنوز به نتیجه نرسیده است و طرح‌های متعددی از عرضه خودرو در بورس تا آزاد سازی قیمت همه خودرو‌ها یا بخشی از خودرو‌ها در دست بررسی است، اما به نتیجه نرسیده است.

منبع: تجارت نیوز

عناوین برگزیده