تاریخ: ۱۲ آبان ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۲:۵۳
بازدید: ۱۷۶
کد خبر: ۲۱۷۱۸
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
معامله 17 هزار تنی مس در یک ماه

12 هزار تن مازاد مس باقی ماند

می متالز - پس از مدت‌ها شور و هیجان در بازار مس و خریدهای سنگین و عمده متقاضیان از این بازار، به‌نظر می‌رسد خریداران از مس اشباع شده‌اند و در عین حال با افزایش تدریجی قیمت و برداشتن سقف رقابت، قدرت خرید تولیدکنندگان نیز تا حدودی کاهش یافته است. صد البته که میزان معاملات 6 ماه گذشته بازار مس در تاریخ بی‌نظیر بوده است و همین مسأله موجب شده تا در مهر ماه خریداران از بازار عقب‌نشینی کنند.
12 هزار تن مازاد مس باقی ماند

به گزارش می متالز، مس در بازارهای جهانی در شرایط نسبتا باثباتی به‌سر می‌برد و پس از کاهش قیمت چند ماه گذشته، قیمت این فلز به ثبات نسبی رسیده است و تنها اندکی نوسان دارد. اگر پایه قیمت مس را در یک ماه گذشته 6 هزار و 200 دلار در هر تن در نظر بگیریم، مس تنها روی آن در نوسان است و تغییر خاصی مشاهده نمی‌شود. هر از چند گاهی جنگ تجاری میان قدرت‌های اقتصادی اوج می‌گیرد و باعث ترس سرمایه‌گذاران و کاهش قیمت می‌شود، اما پس از فروکش کردن آن دوباره قیمت مس روندی صعودی به‌خود می‌گیرد.

در بازار داخلی مس همچنان از دستورالعمل‌های گاه و بی‌گاه سیاست‌گذاران و وزرات صنعت، معدن و تجارت تاثیر می‌گیرد. به‌طوری که باز هم شاهد تغییر دستورالعمل در مهر ماه بودیم و قیمت پایه عرضه مس در بورس کالا از 4200 تومان دولتی به ارز سامانه نیما تغییر پیدا کرد و مبنای محاسبات قرار گرفت. ضمن اینکه معاملات نیز بدون سقف رقابت هستند. هر چند که در صورت افزایش قیمت معاملات به بیش از 20 درصد از قیمت پایه برسد، آنگاه شرایط دیگری پیش می‌آید که از جمله آن تغییر نرخ خوراک دریافتی شرکت‌های بزرگ و... است. با این تفاسیر پس از افزایش قیمت بسیار زیاد مس در اواخر شهریور ماه، شاهد کاهش آن در مهر ماه بودیم.

نمودار 1 نشان می‌دهد که در مهر ماه سال جاری 29 هزار و 500 تن انواع محصولات مسی در بورس کالای ایران عرضه شد که در مقابل آن 28 هزار و 600 تن تقاضا وجود داشت، اما در نهایت 17 هزار و 200 تن از این محصولات مورد معامله قرار گرفتند و به فروش رفتند. در این میان کاتد مس به میزان 21 هزار و 200 تن با عناوین کاتد و کاتد 2 در بورس کالا عرضه شد که تقاضایی در حدود 22 هزار و 400 تن داشتند. اما تنها 13 هزار و 600 تن از این محصولات به فروش رفتند.

البته کاتد 2 که از طریق لیچینگ به‌‎دست می‌آید، مانند کاتد ذوب مورد استقبال قرار نگرفت و با عرضه 6 هزار تنی تنها به میزان 840 تن معامله شد. مفتول مس نیز به میزان 8 هزار و 300 تن عرضه شد که تقاضایی در حدود 6 هزار و 100 تن داشت، اما تنها 3 هزار و 600 تن معامله شد. البته تولیدکنندگان کوچک مانند گیل‌راد و دنیای مس با گمان تقاضای زیاد، عرضه‌های سنگینی انجام دادند که اکثرا با تقاضای کمی همراه بودند و همین مسأله باعث مازاد مفتول شد. به‌نظر می‌رسد بازار مس با یافتن قیمت‌های جدید و واقعی خود، راه سابق را در پیش گرفته است.

عناوین برگزیده