تاریخ: ۱۹ تير ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۹:۲۸
بازدید: ۳۱۰
کد خبر: ۲۱۷۸۳۲
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
فیروزی:

نسخه سازمان حمایت از مصرف‌کننده برای ساماندهی بازار سیمان ناکارآمد بود

نسخه سازمان حمایت از مصرف‌کننده برای ساماندهی بازار سیمان ناکارآمد بود
‌می‌متالز - عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس نسخه سازمان حمایت از مصرف‌کننده، برای ساماندهی بازار سیمان را ناکارآمد دانست و گفت: هرچند هدف این سازمان از افزایش کارخانه‌ای قیمت سیمان، کمک به تولیدکننده و حذف واسطه‌ها بود، اما در حال حاضر این واسطه‌ها حذف نشده و کارخانه‌ها محصولات خود را مستقیم به مصرف‌کننده نمی‌دهند.

به گزارش می‌متالز، حجت الله فیروزی درباره آشفتگی بازار سیمان، گفت: فلسفه‌ی وجودی سازمان حمایت از مصرف‌کننده و تولیدکننده، تامین کالا‌های باکیفیت، قیمت مناسب و در حجم بسیار است در واقع این سازمان تشکیل شده تا مردم نگرانی از کمبود و گرانی کالا‌های اساسی نداشته باشند.

نماینده مردم فسا در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سازمان حمایت از مصرف کننده باید به گونه‌ای عمل کند که برای مصرف‌کننده اطمینان خاطر ایجاد شود، افزود: علیرغم وجود سازمان حمایت از مصرف‌کننده در حال حاضر بازار مصالح ساختمانی به ویژه سیمان دچار التهاب و آشفتگی شده است.

وی با بیان اینکه در ابتدا افزایش قیمت کارخانه‌ای سیمان را راهکاری برای ساماندهی بازار دانستند حال آنکه با وجود اجرایی شدن این سیاست بازار هنوز ساماندهی نشده، اضافه کرد: این روش از اساس اشتباه است، زیرا تولید سیمان بیش از نیاز کشور بوده و مازاد این محصول به خارج از کشور صادر می‌شود حال این سوال ایجاد می‌شود که با وجود صادرات چگونه تولید برای تولیدکننده صرفه اقتصادی ندارد؟

این نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد: هرچند هدف سازمان حمایت از مصرف کننده از افزایش کارخانه‌ای قیمت سیمان، کمک به تولیدکننده و حذف واسطه‌ها بود، اما در حال حاضر این واسطه‌ها حذف نشده و کارخانه‌ها محصولات خود را مستقیم به مصرف‌کننده نمی‌دهند.

وی تصریح کرد: روند کنونی، این موضوع را به ذهن متبادر می‌کند که کارخانه‌ها به صورت مستقیم یا غیرمستقیم با واسطه‌ها کار کرده و از این وضعیت ذی نفع بوده و از واسطه‌ها نفعی می‌برند، بنابراین اکنون سیمان گرانتر به دست مشتری می‌رسد، زیرا علاوه بر افزایش کارخانه‌ای قیمت سیمان، سوداگران نیز بر بهای این کالا می‌افزایند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه با وجود افزایش قیمت سیمان، مشکلات قبلی این حوزه همچنان پابرجا است و صرفا عرضه این کالا از حالت قطره چکانی خارج شده، اما هنوز تقاضا را پوشش نمی‌دهد، ادامه داد: در حوزه انتخابیه اینجانب مردم برای تامین سیمان با مشکل روبه رو هستند حتی سودجویان مسیر محوله‌هایی که به منظور تنظیم بازار از کارخانه‌ها به سوی فسا می‌آمد را تغییر داده و با نرخ‌های بالاتر به فروش رساندند.

فیروزی نسخه سازمان حمایت از مصرف‌کننده برای ساماندهی بازار سیمان را ناکارآمد دانست و تصریح کرد: این سازمان باید در تمامی سیاست‌گذاری‌ها به مصرف کننده و تولیدکننده توجه کند به این معنا که تقویت تولید، فراوانی، تامین کالا‌های باکیفیت و با قیمت مناسب و... سرلوحه کار این سازمان قرار گیرد.

به گفته عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس افزایش قیمت سیمان موجب نشد که این کالا با نرخ‌های تعریف و تعیین شده به دست مصرف‌کننده برسد.

منبع: خبرگزاری مجلس شورای اسلامی (خانه ملت)

عناوین برگزیده