تاریخ: ۰۵ مرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۳:۰۸
بازدید: ۳۶۶
کد خبر: ۲۲۰۳۷۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
قیمت رمزارز‌ها صعودی شد

چراغ سبز آمازون به بیت‌کوین

‌می‌متالز - بزرگ‌ترین رمزارز جهان بعد از ۴۰ روز دوباره به مرز کانال مقاومتی ۴۰ هزار دلاری بازگشت. بعد از اعلام خبر پذیرش بیت‌کوین به عنوان ابزار پرداخت توسط غول تکنولوژی آمریکایی، شرکت آمازون، روند بازار رمزارز‌ها صعودی شد.

به گزارش می‌متالز، هفته گذشته نیز ایلان ماسک اعلام کرد احتمال دارد بیت‌کوین را برای خرید ماشین‌های الکتریکی خود بپذیرد. این دومینو منجر شد تا بالاخره تابوی صعود تند رمزارز‌ها بعد از یک ماه شکسته شود. سایر رمزارز‌ها نیز به پیروی از بیت‌کوین، روند صعودی داشتند. طلای جهانی نیز با آغاز هفته کاری توانست روند صعودی خود را از سر بگیرد و مجددا تا هزار و ۸۱۲ دلار رشد کند.

بیشترین رشد روزانه بیت‌کوین در شش ماه گذشته

بیت‌کوین توانست یکی از بیشترین سود‌های روزانه خود را در ۶ ماه گذشته به ثبت برساند. بزرگ‌ترین رمزارز بازار ارز‌های دیجیتالی تا عصر روز پنج‌شنبه رشدی ۸ درصدی را ثبت کرد و در قیمت ۳۸ و هزار ۲۰۰ دلار معامله شد. این در حالی است که بیت‌کوین با رسیدن به قیمت ۳۹ هزار و ۸۵۰ دلار، سود روزانه ۵/ ۱۲ دلاری را نیز به خود دید که این بالاترین قیمت از اواسط ماه ژوئن بود و حتی قیمت آن در بخش معاملات آتی صرافی بایننس، تا ۴۸ هزار دلار نیز رشد کرد. با صعود روز گذشته، بیت‌کوین ششمین روز متوالی خود را با رنگ سبز سپری کرد. این رشد در بازاری که به مدت بیش از یک ماه در حال نوسانات کوچک بود دور از انتظار بود. تنها یک خبر مثبت برای بیت‌کوین می‌توانست این روند نسبتا ثابت را در هم بشکند و صعودی چشم‌گیر را برای رمزارز‌ها به ارمغان بیاورد. این خبر اعلام آمادگی شرکت آمازون (NASDAQ: AMZN) برای پذیرش بیت‌کوین به عنوان ابزار پرداخت خود بود. این غول فناوری آمریکایی در تلاش است تا با استخدام متخصصان در تیم تحقیق و توسعه متمرکز بر پرداخت خود، به سمت توسعه ارز‌های دیجیتال و بلاک‌چین برود. تیم پرداخت آمازون به دنبال یک ارز دیجیتال و یک محصول بلاک‌چین برای توسعه استراتژی این شرکت در این زمینه و همچنین تهیه نقشه راه است. این تیم مسوول پرداخت‌های مشتریان آمازون در سایت‌های آمازون از طریق خدمات جهانی آن است. هفته گذشته نیز ایلان ماسک، مدیرعامل شرکت تسلا اظهار کرد که این شرکت خودروسازی در صورت استفاده استخراج‌کنندگان بیت‌کوین از انرژی پاک، پذیرش بیت‌کوین را برای خودرو‌های خود از مجددا از سر خواهد گرفت.

این شرکت در ماه مه پرداخت بیت‌کوینی را برای مشتریان خود منع کرد و این یکی از دلایلی بود که قیمت بیت‌کوین و رمزارز‌ها ریزش شدید خود را تجربه کردند. مدیرعامل توییتر، جک دورسی نیز هفته گذشته گفت که ارز دیجیتال بخش بزرگی از آینده این شرکت رسانه‌های اجتماعی است.

فعالان و سرمایه‌گذاران این حوزه اظهار کردند که جمع‌بندی این اظهارات و اخبار کافی بود تا سرانجام بازار را از کف حمایتی که از زمان سقوط تاریخی ماه مه در آن ثابت مانده ‎است، بلند کند. اما این در حالی است که داده‌ها نشان از تصفیه‌های سنگین معامله‌گران کوتاه مدتی دارد که حاکی از آن است که بسیاری از آن‌ها در حال کم کردن فعالیت خود هستند.

رمزارز؛ حوزه رقابت بخش خصوصی و دولتی

شواهد و اتفاقات اخیر نشان می‌دهد دو نیرو بر روند رمزارز‌ها تاثیر می‌گذارند. در حال حاضر دولت‌ها و بخش خصوصی در حال زورآزمایی درباره رمزارز‌ها هستند. دولت‌ها با احساس خطر برای از دست دادن قدرت کنترلی خود بر پول و پایه پولی، در حال مقاومت با گسترش روزافزون رمزارز‌ها هستند.

دولت چین به عنوان نخستین دولتی که در برابر گسترش رمزارز‌ها ایستادگی کرد، شناخته می‌شود. سایر ابرقدرت‌های اقتصادی جهان نیز با وضع قوانین مالیاتی و دستورات تشخیص هویتی برای فعالان این حوزه، سعی بر حفظ تسلط پولی خود دارند.

از طرفی دیگر شرکت‌های خصوصی، کم و بیش در حال اتخاذ رویه‌هایی برای گسترش هرچه بیشتر تکنولوژی نوین بلاک‌چین هستند. شرکت‌های بزرگ تکنولوژی دنیا، از جمله تسلا و آمازون و حتی برخی بانک‌های خصوصی بزرگ جهان، از جمله جی‌پی مورگان و مورگان استنلی، به طرق مختلفی در حال حمایت از این صنعت هستند. بانک جی‌پی مورگان چندی پیش با ارائه صندوق سرمایه‌گذاری بیت‌کوین برای مشتریان خود این امکان را فراهم کرد تا بتواند در این حوزه سرمایه‌گذاری کنند. یکی از صندوق‌های وابسته به مورگان استنلی نیز چندی پیش با خرید تعدادی سهم از صندوق بیت‌کوین گری‌اسکیل فعالیت خود را در این حوزه آغاز کرد.

این رقابت میان بخش خصوصی برای حمایت و گسترش رمزارز‌ها برای کاهش تسلط پولی دولت‌ها و دولت‌ها برای سلطه‌یافتن بر این حوزه با وضع قوانین محدود‌کننده و سخت‌گیرانه برای معاملات و استخراج و همچنین برنامه‌ریزی آن‌ها برای انتشار ارز‌های دیجیتال دولتی (گاوکوین) باعث شد نوسانات چندماه اخیر در بازار زیادتر شود و نااطمینانی را چند برابر کند. حال باید دید تا نتیجه این رقابت به نفع کدام‌یک خواهد شد.

واکنش سایر رمزارز‌ها

بعد از اعلام خبر پذیرش بیت‌کوین به عنوان ابزار پرداخت برای شرکت آمازون، سایر رمزارز‌ها نیز به پیروی از بزرگ‌ترین رمزارز جهان، روندی صعودی پیدا کردند. اتریوم که دومین رمزارز بزرگ بازار است در پی این خبر، رشدی ۷/ ۸ درصدی را ثبت کرد و بعد از رشد ۲۷ درصدی هفتگی خود به قیمت ۲ هزار و ۳۷۰ دلار رسید. این بالاترین قیمت اتریوم در ۵۰ روز گذشته است. سایر رمزارز‌ها نیز به همین منوال روندی صعودی داشتند. ارزش بازار جهانی رمزارز‌ها نیز بعد از این خبر رشدی ۱۳۰ میلیارددلاری را تجربه کرد و به هزار و ۵۴۰ میلیارد دلار رسید.

نوسان در آغاز هفته طلا

طلای جهانی صبح اول هفته خود را صعودی آغاز کرد و تا هزار و ۸۱۲ دلار نیز پیش‌رفت، اما در ادامه روز با از دست‌دادن ۱۲ دلار از ارزش خود دوباره به مرز ۱۸۰۰ دلاری بازگشت.

در این میان بعد از چند روز صعود ارزش دلار آمریکایی تا ۹۳ واحد، امروز، اما شاخص دلار با تغییر روند خود افتی ۱/ ۰ درصدی را به ثبت رساند و به ۸/ ۳۲ واحد رسید. اما سرمایه‌گذاران طلای جهانی منتظر جلسه آخر هفته کمیته بازار باز فدرال رزرو هستند تا موضع‌گیری سران فدرال رزرو درباره نرخ بهره مشخص‌تر شود.

طبق برنامه قبلی این کمیته برنامه افزایش نرخ‌های بهره طی سه مرحله تا سال ۲۰۲۳ مطرح شده بود، اما تحلیلگران احتمال می‌دهند که این برنامه زودتر عملی شود. در صورت اجراشدن این برنامه، بازار‌های جهانی دوباره با شوک بزرگی روبه‌رو خواهند شد که می‌تواند برای سرمایه‌گذاران نگران‌کننده باشد.

منبع: دنیای اقتصاد

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده