تاریخ: ۰۶ مرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۵:۴۵
بازدید: ۳۲۸
کد خبر: ۲۲۰۵۱۳
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان عنوان کرد:

تمایل تولیدکنندگان سیمان، تداوم عرضه در بورس کالا است

‌می‌متالز - عبدالرضا شیخان، دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان، دلیل افزایش قیمت این کالا را محدودیت تولید شده ناشی از قطعی برق دانست و بحث خروج سیمان از بورس کالا را انحرافی خواند.

به گزارش می‌متالز، کمبود سیمان و افزایش قیمت این کالا، چند هفته‌ای است که بازار مصالح ساختمانی را ملتهب کرده است. این وضعیت با ورود تدریجی شرکت‌های تولیدکننده سیمان به بورس کالا همزمان شده و دولتی‌ها، بورسی شدن شرکت‌های سیمانی را عامل این تنش در بازار دانسته‌اند؛ چنانکه در روز‌های اخیر، محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی مخالفت خود را با تغییر روش عرضه سیمان بر زبان آورد و آن را به منزله گروگان گرفتن مردم توسط افراد سودجو توصیف کرد.

او در این باره گفت: سیمان همواره یک بازار سنتی داشته که در سطح کشور تامین می‌شده است. وقتی وارد بورس می‌شود یک نوع گروگان گرفتن مردم توسط عده‌ای است که بتوانند پولدار شوند و تحصیل مال کنند. دیروز هم این مساله را در دولت مطرح کردم و همه اعضای دولت با من هم‌نظر هستند که این کار نباید صورت می‌گرفت و باید همان روش قبلی باشد. ما هیچ زمانی در کشور مشکل سیمان نداشتیم. اما در یک ماه گذشته قیمت آن چهار برابر شده است. باید اجازه دهند همان فرآیند شبکه‌ای که وجود داشت و راحت سیمان را توزیع می‌کرد ادامه پیدا کند.

اما بر اساس آنچه دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان عنوان کرد، قطعی برق عامل کاهش تولید و عرضه و متعاقب آن افزایش قیمت بوده است و تولیدکنندگان نسبت به تداوم عرضه سیمان در بورس کالا تمایل دارند.

عبدالرضا شیخان در گفتگو با روابط عمومی اتاق تهران گفت: در حال حاضر به دلیل قطعی برق، سیمان به صورت محدود تولید شده و با همان محدودیت نیز توزیع می‌شود. همچنین بخشی از توزیع سیمان از طریق بورس کالا و بخشی نیز به صورت سنتی انجام می‌گیرد. امروز هم حدود ۷۰۰ هزار تن عرضه جدید صورت خواهد گرفت و به نظر می‌رسد، تجربه کوتاه عرضه سیمان در بورس کالا نسبتاً موفق بوده است.

او با بیان اینکه «بحث خروج سیمان از بورس کالا، بحثی انحرافی است» ادامه داد: عرضه سیمان در بورس کالا اقدام صحیحی بوده است. اما قطعی برق و اثرات آن بر تولید سبب شد که عده‌ای تصور کنند، بورس کالا عامل ایجاد این وضعیت بوده است. در صورتی این تلاطم در بازار ناشی از کمبود سیمان و کمبود سیمان از ناحیه قطعی برق رقم خورد. این دو مقوله باید از هم جدا شود. البته دولت نیز از طریق مذاکراتی که صورت گرفته، دریافته که بورس کالا تاثیری دراین وضعیت نداشته و بورس کالا، امکان عرضه سیمان به مصرف‌کنندگان واقعی را فراهم کرده‌است. البته جلسات همچنان ادامه دارد و تمایل تولیدکنندگان سیمان و برخی مقامات دولتی، ادامه عرضه سیمان در بورس کالاست.

او با اشاره به مزایای بهره‌گیری از بورس کالا برای عرضه سیمان گفت: خروج این کالا از حیطه قیمتگذاری دستوری مهم‌ترین مزیت بورس کالا برای تولیدکنندگان است؛ ضمن آنکه درآمد حاصل از فروش سیمان به واحد‌های تولیدی بازگشته و صرف بازسازی و نوسازی این کارخانجات خواهد شد. اقدامی که واحد‌های تولیدی به دلیل عدم دسترسی به منابع مالی قادر به انجام آن نبوده‌اند. حذف دلالی و ایجاد شفافیت نیز از دیگر مزایایی است که سازوکار‌های بورس کالا در اختیار تولیدکنندگان قرار می‌دهد. تولیدکنندگان که به دلیل اعمال تحریم‌ها و افزایش سرسام‌آور هزینه‌ها تاکنون به سختی توانسته‌اند تولید خود را حفظ کنند.

به گفته دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان، از میان ۷۷ واحد تولیدی سیمان در کشور، ۴۸ واحد وارد بورس کالا شده و به تعبیری ۶۲ درصد ظرفیت تولید سیمان در بورس‌کالا پذیرش شده است.

شیخان با بیان اینکه بورس کالا امکان نظارت را نیز برای نهاد‌های نظارتی فراهم می‌کند، ادامه داد: به ما وعده داده شده بود که در زمان تعطیلی ۶ روزه، برق واحد‌های تولید سیمان به طور ۱۰۰ درصد برقرار خواهد شد. اما این وعده تحقق پیدا نکرد. اکنون نیز گفته می‌شود برق این واحد‌ها از روز پنجشنبه ۷ مرداد ماه وصل می‌شود. ما دیگر نمی‌توانیم روی این وعده‌ها حساب باز کنیم. اکنون برق مختصری به واحد‌ها اختصاص داده اند و تولید در برخی واحد‌ها به شکل محدود انجام می‌گیرد.

منبع: اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران

 

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده