تاریخ: ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۱:۱۰
بازدید: ۲۳۴
کد خبر: ۲۲۱۴۵۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

با درخواست ترمیم دستمزد کارگران موافقت نشد/ حقوق کارگران براساس نرخ تورم سال قبل تعیین می‌شود

‌می‌متالز - آیت اسدی نماینده کارگران در شورایعالی کار اظهار کرد: حداقل حقوقی که در شورایعالی کار برای سال جدید تعیین می‌شود، براساس نرخ تورمی است که در سال قبل ثبت شده؛ بنابراین کارگران به لحاظ حقوق همیشه یک سال عقب‌تر هستند.

به گزارش می‌متالز، نماینده کارگران در شورایعالی کار گفت: وقتی نرخ تورم نرمال باشد می‌توان به آنچه در قانون کار آمده اکتفا کرد، اما وقتی نرخ تورم ماه به ماه بالا می‌رود، دولت باید حتما به موضوع ترمیم دستمزد‌ها در نیمه‌ی سال وارد شود.

آیت اسدی (نماینده کارگران در شورایعالی کار) در خصوص بحران معیشتی مردم، گفت: امروز قیمت کالا‌های اساسی مثل لبنیات، مرغ، تخم مرغ و خیلی از مواد دیگر چند برابر شده است و آنچه آمار‌ها و مراجع رسمی از وضعیت معیشتی مردم و کارگران می‌گویند، متفاوت با واقعیت تلخ جامعه است. از عملکرد مسئولان در این زمینه واقعا متعجب هستیم؛ به هر صنفی که نگاه کنیم ریشه‌ی بخش قابل توجهی از مشکلات آن صنف در نهایت به عملکرد دولت برمی‌گردد.

وی با تاکید بر اینکه قدرت خرید مردم کاهش پیدا کرده است، افزود: ما باید ساختار را از بنیاد درست کنیم؛ یعنی قیمت کالا‌ها را متعادل کنیم تا حقوق‌بگیران بتوانند حداقل نیاز اساسی خود را تامین کنند. وقتی قیمت مواد اولیه بالا می‌رود تولیدکننده قیمت را متناسب با این مواد تعیین می‌کند، حالا اگر مصرف کننده، حقوق بگیر ثابت باشد نمی‌تواند خود را با شرایط تورمی تطبیق دهد، چون حقوق او بر اساس تورم بالا نرفته است، پس چرخه‌ی عرضه و تقاضا به هم می‌خورد.


حقوق کارگران براساس نرخ تورم سال قبل تعیین می‌شود/ نرخ تورم ماه به ماه بالا می‌رود

نماینده کارگران در شورایعالی کار اظهار کرد: حداقل حقوقی که در شورایعالی کار برای سال جدید تعیین می‌شود، براساس نرخ تورمی است که در سال قبل ثبت شده؛ بنابراین کارگران به لحاظ حقوق همیشه یک سال عقب‌تر هستند.

اسدی در خصوص لزوم ترمیم دستمزد کارگران در میانه‌ی سال گفت: ما هر سال این موضوع را مطرح می‌کنیم و درخواست ما از دولت همواره این است که هر ۶ ماه به موضوع دستمزد وارد شود، اما دولت مخالف این قضیه است و می‌گوید در قانون بر تعیین سالیانه‌ی دستمزد تاکید شده است.

وی گفت: ببنید وقتی نرخ تورم نرمال باشد می‌توان به آنچه در قانون کار آمده اکتفا کرد، اما وقتی نرخ تورم ماه به ماه بالا می‌رود، دولت باید حتما به این موضوع وارد شود و هر ۶ ماه دستمزد‌ها را ترمیم کند. ما چندین بار در این خصوص نامه زدیم و از دولت درخواست ترمیم دستمزد در میانه‌ی سال داشتیم، اما متاسفانه به نتیجه نرسیدیم.


حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی زندگی کارگران را سخت‌تر می‌کند

نماینده کارگران در شورایعالی کار در خصوص تاثیر حذف نرخ ارز ۴۲۰۰ تومانی بر افزایش قیمت‌ها، گفت: گروهی در توجیه حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی بحث نظارت نامناسب را به میان می‌کشند، اما همین ارز ۴۲۰۰تومانی به نفع حقوق‌بگیران بود. ببینید رانت‌خواران و دلالان چه با ارز ۴۲۰۰ تومانی و چه با ارز آزاد سود خود را می‌برند؛ آن‌ها همیشه چند قدم جلوتر از مردم دیگر هستند.

وی ادامه داد: وقتی ارز ۴۲۰۰ تومانی را حذف می‌کنیم، خود به خود کالا‌ها را چهار- پنج برابر کرده‌ایم و این موضوع روی معیشت مردم و به خصوص کارگران اثر می‌گذارد وگرنه تولیدکنندگان و دلالان قیمت کالای خود را بالا می‌برند و این قشر آسیب‌پذیر جامعه هستند که دستشان به جایی نمی‌رسد.

اسدی با بیان اینکه حداقل انتظار ما این است که مسائل و سیاست‌ها را در این زمینه شفاف بگویند، گفت: مثلا بگویند دولت در مقابل کالایی که گران شده چه کاری می‌خواهد انجام دهد. همین الان با وجود اینکه هنوز به طور کامل این ارز ترجیحی حذف نشده بسیاری از قیمت کالا‌های اساسی بالا رفته است.

نماینده کارگران در شورایعالی کار در واکنش به آمار مرکز پژوهش‌های مجلس مبنی بر اینکه حدود ۸۹درصد از کارگران و بازنشستگان جزو فقرا به حساب می‌آیند، گفت: ببینید آمار‌های رسمی نرخ خط فقر را مشخص می‌کنند و کسی که پایین‌تر از این میزان حقوق بگیرد جزو فقرا به حساب می‌آید. حالا وضع جامعه‌ی حقوق بگیر ما همین است؛ حقوقی که آن‌ها دریافت می‌کنند به قدری پایین است که آن‌ها را در زمره‌ی اقشار ضعیف جامعه قرار می‌دهد.


مشوق‌های عملی برای شعارهایمان نداریم

اسدی با انتقاد از برخی از سیاست‌ها گفت: در این وضعیت عده‎ای از افزایش جمعیت دفاع می‌کنند. در صورتی که ما همین جمعیت را هم نمی‌توانیم اداره کنیم. وقتی بخش زیادی از حقوق یک فرد پای اجاره خانه می‌رود چطور می‌تواند به تشکیل خانواده و بعد فرزندآوری فکر کند. ما مشوق‌های عملی برای شعارهایمان نداریم. امروزط جوانان به آینده خود نااطمینان هستند و امیدی ندارند.

این فعال کارگری درادامه با اشاره به درخواست کارگران از دولت آینده، بیان کرد: تقاضای ما از دولت آینده انجام چند کار اساسی است؛ اول اینکه برای پیشبرد کار‌ها از افراد خبره و دلسوز نظر بخواهد و به نیاز واقعیِ مردم توجه کند. درخواست بعدی ما از دولت بالا بردن توان نظارتی خود است.

وی افزود: مسئله‌ی بعدی این است که ما توانایی و مواد اولیه‌ی لازم را برای تولید اکثر کالا‌های مورد نیازمان داریم، اما سیاست‌ها از تولید حمایت نمی‌کند و متاسفانه ما مواد اولیه را به کشور‌های دیگر می‌فرستیم تا آن‌ها مواد اولیه ما را تبدیل به کالا کنند و برای ما بفرستند؛ بنابراین دولت باید زمینه مناسب را برای تولید فراهم کند. ما در حال حاضر نیروی کار خوب و جوان داریم، اما شغل نداریم. دولت می‌تواند با کمک به راه‌اندازیِ شرکت‌هایی که تعطیل هستند بخشی از این مشکل را حل کند.


کاهش تاب آوری اقشار ضعیف جامعه/ نمره‌ی قابل قبولی به مجلس نمی‌دهیم

اسدی در ادامه با تاکید بر وظیفه‌ی دولت بر کاهش نرخ تورم گفت: یکی از برنامه‌های رئیس‌جمهور منتخب این بود که حقوق را براساس نرخ تورم افزایش دهد. ایشان قول دادند نرخ تورم را به زیر ۵درصد برسانند. با توجه به اینکه نرخ تورم از ابتدای سال تا به الان حدود ۴۰درصد افزایش پیدا کرده است باید فکری اساسی در خصوص این موضوع شود. تاب آوری اقشار ضعیف به شدت پایین آمده و دولت در این زمینه باید اقدامات عاجل به عمل آورد.

وی تاکید کرد: الان اولویت مشکل معیشتی مردم است. ما خواستار این هستیم که دولت حداقل مکان‌هایی مشخص کند که کالا‌هایی که ارزاق عمومی مردم است به قیمت مناسب عرضه کند تا بتواند بازار را متعادل کند. رئیس جمهور آینده باید فکر اساسی کند و در غیر این صورت مردم روز به روز فقیرتر و گرفتارتر می‌شوند.

این فعال کارگری با اشاره به مشکلی که قرارداد‌های موقت کار برای کارگران ایجاد کرده است، گفت: رواج قرارداد‌های موقت انگیزه و به تبع آن بهره‌وری کارگران را پایین می‌آورد. از طرفی حذف پیمانکاران موضوع مهم دیگری است که حتما باید مورد توجه قرار بگیرد. این دو مورد مشکلی اساسی برای کارگران ایجاد کرده به طوری که در خیلی از مواقع به دلیل‌عدم نظارات مسئولان زیربط همین اندک حقوق قانونی هم به کارگران تعلق نمی‌گیرد.

نماینده کارگران در شورایعالی کار در پایان با اشاره به عملکرد مجلس در قبال کارگران گفت: مجلس بیشتر کار سیاسی انجام می‌دهد و ما نمره‌ی قابل قبولی به مجلس نمی‌دهیم. من فکر می‌کنم این مجلس نه تنها برنامه‌ای برای کارگران ندارد بلکه به نظر می‌رسد با برنامه‌هایی که در دست دارد معضلاتی هم برای کارگران به وجود آورد. انتظار داریم مجلس رویکرد خود را تغییر دهد و مشکلات مردم را مقدم بر هر چیز دیگری قرار دهد. مجلس باید بار کار کارشناسی مشکلات را حل کند نه اینکه به مشکلات ما اضافه کند.

 

منبع: پایگاه اطلاع رسانی جماران (جی پلاس)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده