تاریخ: ۲۹ مرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۱:۱۰
بازدید: ۳۳۳
کد خبر: ۲۲۳۲۴۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

سهام عدالت را می‌شود وثیقه گذاشت؟

‌می‌متالز - بر اساس گفته یک کارشناس حقوقی بازار سرمایه به طور کلی سهام یکی از دارایی‌های اشخاص است که یکی از نقدشونده‌ترین اموال قابل وثیقه‌گذاری محسوب می‌شود.

به گزارش می‌متالز، مرتضی شهیدی کارشناس حقوقی بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش که آیا می‌توان سهام عدالت و یا به طور کل سهام را وثیقه گذاشت؟ اظهار کرد: به طور کلی سهام یکی از دارایی‌های اشخاص و اتفاقا یکی از نقدشونده‌ترین اموال محسوب می‌شود.

شهیدی تصریح کرد: در اخذ وثیقه برای دریافت تسهیلات توسط بانک‌ها و یا هر جایی که نیاز به وثیقه باشد به طور مثال در زندان‌ها و بازداشتگاه‌ها بهترین و نقدشونده‌ترین دارایی سهام است، چرا که به محض اینکه اشخاص از پرداخت دین شان نکول (عدم قبول یا رد) کنند، آن نهاد می‌تواند از طریق سپرده‌گذاری مرکزی و وکالتی که دارد سهم در وثیقه را به فروش برساند و طلب خود را وصول کند.

او در ادامه گفت: بر خلاف روند طولانی ملک که باید برای آن مزایده برگزار و قیمت گذاری کارشناسی شود، اما سهام این اشکالات را ندارد. اصلا یکی از شروط و مواردی که وثیقه مورد قبول واقع می‌شود، سهل البیع بودن یا همان راحت قابل فروش بودن وثیقه است.

این کارشناس حقوقی در ادامه اظهار کرد: بسیاری از بانک‌ها از شرکت‌هایی که تسهیلات دریافت می‌کنند، سهم‌هایی را که در بورس یا فرابورس معامله می‌کنند به عنوان وثیقه قبول می‌کنند و اگر تسهیلات باز پرداخت نشود، از محل فروش سهام مطالبات تسویه می‌شود.

شهیدی گفت: مورد بعد که باید به آن اشاره شود این است که افرادی که در زندان و یا بازداشتگاه هستند، می‌توانند با کمک سپرده گذاری، سهام را وثیقه کنند و بنابراین با ارائه آن فرد آزاد شود. سهام و سهام عدالت همه این کارکرد‌ها و مزیت‌ها را دارند منتهی، چون کمتر مورد توجه بوده‌اند و از آن‌ها کمتر در این زمینه‌ها استفاده شده است. به همین دلیل مقداری ابهام برای اشخاص در این زمینه وجود دارد.

این کارشناس حقوقی بازار سرمایه در رابطه با سهام عدالت گفت: در رابطه با سهام عدالت باید به دو شکل مستقیم و غیر مستقیم به موضوع نگاه شود. در شیوه مستقیم به دلیل اینکه فروش فعلا متوقف شده است امکان وثیقه گذاری آن وجود ندارد، اما به شرط آنکه دریافت کننده وثیقه (برای تسهیلات و یا موارد دیگر قابل وثیقه‌گذاری)، غیر قابل فروش بودن آن را قبول کند که البته فروش آن منتظر دستور و برنامه دولت و شورای عالی بورس است، در این صورت هیچ مانعی برای وثیقه‌گذاری آن وجود ندارد.

این کارشناس حقوقی در پایان اظهار کرد:، اما خوب، سهام در روش غیرمستقیم سهام عدالت که برای برخی از استان‌ها فروش آن فراهم شده است، قابل وثیقه‌گذاری بدون هیچ شرطی است و بر این اساس افراد می‌توانند از این مزیت استفاده کنند.

منبع: تجارت نیوز

عناوین برگزیده