تاریخ: ۰۲ شهريور ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۵:۵۲
بازدید: ۳۵۶
کد خبر: ۲۲۳۸۰۶
سرویس خبر : مسکن و ساختمان

جزییات برنامه‌های رستم قاسمی وزیر راه پیشنهادی دولت رئیسی برای مسکن

‌می‌متالز - رستم قاسمی وزیر پیشنهادی راه و مسکن دولت رئیسی با بیان اینکه «حوزه مسکن پاشین آشیل کشور است»، تاکید کرد: در حالی که در سال ۸۸ هفده درصد تسهیلات به بخش مسکن اختصاص داشت امروز این عدد به کمتر ۵ درصد رسیده که باید هرچه سریعتر توان تسهیلات دهی به بخش مسکن را افزایش داد.

به گزارش می‌متالز، وزیر پیشنهادی راه و مسکن اظهار داشت: متاسفانه وضعیت ناوگان هوایی و پایانه‌های دریایی هم خوب نیست و در کشورمان برخی از فرصت‌ها را از دست داده‌ایم و اگر تحولی صورت نگیرد، فرصت‌های باقیمانده را هم از دست می‌دهیم.

رستم قاسمی به عنوان وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی در صحن علنی مجلس با اشاره به برنامه‌های خود برای این وزارتخانه اظهار داشت: با توجه به اینکه از وزارتخانه دیگری به این وزارتخانه کوچ می‌کنم، روزمه مختصری را ارایه می‌کنم که البته در کمیسیون‌ها به صورت جداگانه درباره روزمه و عملکرد خود توضیح داده‌ام. در دوره سربازی در دفاع مقدس حضور داشتم و پس از آن بلافاصله در قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء به عنوان مجموعه چند رشته‌ای در حوزه‌های مختلفی فعالیت داشتم.

وی افزود: در شروع بازسازی و سازندگی کشور بسیاری از باور نداشتند که طرح‌های بزرگ می‌توان توسط متخصصان داخلی انجام داد، اما طبق گفته امام با اتکا به «ما می‌توانیم» بازسازی مبتنی بر همین تفکر انجام دادیم و تمام طرح‌های بزرگ جوانان کشور اجرا شد و، چون می‌توانیم توانستن را محقق ساختیم.

وزیر پیشنهاد راه و شهرسازی بابیان اینکه بخشی از مجموعه راه‌های کشور در دوره‌ای که در قرارگاه فعالیت داشتم ساخته شد، گفت: در حالی که پیش از انقلاب طرح‌های کوچک دریایی هم توسط خارجی‌ها در کشور ساخته می‌شد، اما پس از جنگ و با فعالیت قرارگاه خاتم الانبیاء توانستیم تمام این زیرساخت‌ها با استفاده از توان داخل احداث کنیم. چنانکه بندر شهید رجایی با توسعه ۷ میلیون TEU در همان دوران ساخته شد و بنادری که در عسلویه به احداث رسید در مقیاس بنادر بزرگ دنیا بوده است همچنین امروز بندر امام خمینی که توانایی پهلودهی کشتی‌های سوپر پست پاناماکس را دارند در همان دوران ساخته شده است.

قاسمی با بیان اینکه در بخش هوایی قبل از فرودگاه سازی و هوانوردی حضور داشتم گفت: در چهار مقوله حوزه حمل و نقل برنامه‌های خود را ارایه دادم. امروز ۲۰۰ هزار کیلومتر جاده در سطح کشور وجود دارد که متاسفانه در بخش نگهداری شرایط مطلوبی ندارند و همگان شاهد کیفیت این جاده‌ها هستیم.

وی گفت: در بخش ریلی هم که در همه کشور‌ها این بخش از حمل ونقل عمومی ایمن و ارزان محسوب می‌شود و می‌تواند نقش مهمی در جابجایی بار و مسافر داشته باشد، اما در ایران متاسفانه نه زیرساخت مناسبی دارد و نه سرعت قطار‌ها قابل قبول است. امروز متاسفانه شاهد حدود ۱۰ درصد حمل بار و مسافر از طریق حمل ونقل ریلی انجام می‌شود که این شایسته کشورمان نیست.

وضعیت ناوگان هوایی و پایانه‌های دریایی خوب نیست

قاسمی با اشاره به وضعیت ناوگان هوایی و دریایی گفت: متاسفانه وضعیت ناوگان هوایی و پایانه‌های دریایی هم خوب نیست و در کشورمان برخی از فرصت‌ها را از دست داده‌ایم و اگر تحولی صورت نگیرد، فرصت‌های باقیمانده را هم از دست می‌دهیم.

وزیر پیشنهاد راه و شهرسازی با بیان اینکه سهم حمل ونقل در ایران نسبت به تولید ناخالص ملی بسیار اندک است اظهار داشت: در حالی که در ایران سهم حمل و نقل نسبت به تولید ناخالص ملی ناچیز است، اما در همین کشور‌های همسایه این عدد ۵ برابر بوده است. بنده برای حل این مشکل روش‌ها و راهکار‌های جدی ارایه می‌دهم.

وی با بیان اینکه برای تحول در این حوزه‌ها نیازمند به اقدام ملی و شجاعانه هستیم گفت: حمل ونقل جزو شاخصه‌های حوزه کشور است و باید هر چه سریعتر اقدامات تحولی در این حوزه انجام شود. می‌دانیم که با بودجه‌های امروز کشور نمی‌توانیم حتی یک کیلومتر آزادراه بسازیم، بنابراین باید به سمت روش‌های جدید و استفاده از سرمایه گذاری‌های بخش خصوصی داخل کشور، ایرانی‌های خارجی از کشور و سرمایه گذاران خارجی برویم و از روش‌های متداول فاینانس، BOT، BOO از تهاتر استفاده کنیم وگرنه اجرای پروژه‌های عمرانی شدنی نیست.

قاسمی با بیان اینکه روش‌های تامین مالی و اجرای نگاه پروژه‌ها و همچنین حل مساله ترانزیت را در کمیسیون‌ها توضیح دادم، اظهار داشت: اجرای تمام این روش‌ها نیازمند همکاری و همدلی دولت است و باید برای افزایش سرمایه گذاری در این بخش اف سی پروژه‌ها را شیرین‌تر کنیم.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی تاکید کرد: منابع نقدینگی باید به جای هدایت به سمت دلار و سکه و ... به سمت سرمایه گذاری در زیرساخت‌ها برود و باید این حوزه‌ها را برای افزایش سرمایه گذاری جذاب‌تر کنیم.

قاسمی ادامه داد: در دوره‌ای که در وزارت نفت حضور و مسوولیت داشتم با کشور‌های بزرگ دنیا با استفاده از روش‌های متنوع مذاکره داشتیم تا از طریق تهاتر، سرمایه گذاری تبادل تجارب همکاری‌ها را بالا ببریم. در یک مقطعی کره جنوبی خرید نفت ایران را قطع کرد بلافاصله به این کشور سفر کردم و در روز تعطیل جلسه‌ای دو ساعته با رییس جمهور این کشور داشتیم و قاطعانه به او گفتم که در حالی که ۱۰ تا ۱۵ میلیارد دلار کالای کره‌ای را ایرانی‌ها را مصرف می‌کنند، نمی‌توانید روند خرید نفت را متوقف کنید در همان جلسه برای خرید نفت ایران به توافق رسیدیم.

وی با تاکید بر اینکه بنده با دیپلماسی اقتصادی آشنا هستم، ادامه داد: تا پیش از این مسوولیت با کشور‌های بزرگ دنیا کار کرده‌ام و روش مذاکره را می‌دانم و امید دارم به عنوان یک سرباز کوچک تمام هستی‌ام را بگذارم تا بتوانم جواب رفقای شهیدم را بدهم. برای این که رییس جمهور به بنده اعتماد داشته تمام هستی‌ام را می‌گذارم تا شرایط حمل ونقل کشور را تغییر دهم. از اینکه هیچ نماینده مخالفی در مجلس نبود صمیمانه تشکر می‌کنم و امیدوارم با کمک شما نمایندگان مجلس کار‌های بزرگی در این وزارتخانه انجام شود.

مسکن امروز پاشنه آشیل کشور است

وزیر پیشنهاد راه و شهرسازی با اشاره به برنامه‌های حوزه مسکن گفت: مسکن امروز پاشنه آشیل کشور است و خواسته رییس جمهور نمایندگان مردم و مردم رفع کشور است متاسفانه سهم هزینه مسکن در سبد خانوار از ۳۷ درصد عبور کرده و در شهر‌های جدید حتی به بیش از ۶۰ درصد هم رسیده است که این امنیت ملی کشور را تهدید می‌کند.

قاسمی ادامه داد: خدا می‌داند که با او عهد بسته‌ام تمام هستی‌ام را بکار بگیرم تا وظایفم در حوزه مسکن را به اجرا برسانم. امروز مهمترین موضوع مسکن مساله زمین است که در برخی از شهر‌ها ۵۰ درصد هزینه مسکن تامین زمین بوده که توانستیم با اقدام شجاعانه مجلس در طرح جهش تولید مسکن بیش از یک میلیون زمین‌های متعلق به دولت را تعیین و تکلیف کنیم و با استفاده از اراضی دولتی می‌توانیم سهم زمین را برای تامین مسکن مردم محروم نادیده بگیریم.

بسیاری از مردم توان پرداخت هزینه‌های ساخت مسکن بدون درنظر گرفتن هزینه‌های زمین را ندارند



وی گفت: در حال حاضر حتی بسیاری از مردم توان پرداخت هزینه‌های ساخت مسکن بدون درنظر گرفتن هزینه‌های زمین را ندارند که برای رفع این مشکل هم راهکار‌های متعددی پیش بینی کردیم که یکی از آن‌ها تهاتر زمین با ساخت برای کمک به محرومین و همچنین افزایش تسهیلات به مسکن است که خوشبختانه شما نمایندگان مجلس آن را به تصویب رسانده‌اید.

قاسمی با اشاره به سهم پایین تسهیلات بخش مسکن گفت: در حالی که در سال ۸۸ هفده درصد تسهیلات به بخش مسکن اختصاص داشت امروز این عدد به کمتر ۵ درصد رسیده که باید هرچه سریعتر توان تسهیلات دهی به بخش مسکن را افزایش داد.

وی با بیان اینکه اقدام نهضت ملی مسکن فراوزارتخانه‌ای است گفت: در دولت سیزدهم در شورای عالی مسکن با توجه به خواست رییس جمهوری در این حوزه باید حتما اتفاقات مهمی رخ دهد و سهم ساخت مسکن را از مجموعه وزارتخانه به مجموعه دولت واگذار کنیم.


امید است با کمک نمایندگان مجلس مشکل مسکن را حل کنیم

وی ادامه داد: امید است با کمک نمایندگان مجلس مشکل مسکن را حل کنیم تا سن ازدواج جوانان هم که خود مشکلات بسیار متعدد اجتماعی، فرهنگی را به دنبال داشته کاهش یابد و خدا می‌داند که برای حل این مشکل هر اقدامی که در توان داشته باشم انجام می‌دهم و با شما نمایندگان مجلس در این باره عهد می‌کنم.

وزیر پیشنهاد راه و شهرسازی با اشاره به برنامه‌های خود در موضوع محرومیت زدایی اظهار داشت: بنده خود از طبقه محروم کشور بودم و با مشکلات این دهک آشنا هستیم و برنامه‌هایی برای محرومیت‌زدایی دارم. مردم ما پس از ۴۲ سال حق دارند نسبت به محرومیت از یک راه نگران باشند و از تمام وجود می‌گویم که دغدغه محرومیت زدایی از مناطق را دارم.

قاسمی با تاکید بر اینکه باید ۳۲ هزار کیلومتر راه روستایی ساخته شود، گفت: این قابل قبول نیست که امروز مردم برخی از مناطق ما راه ندارند تا مریض و زنان زائو خود را به بیمارستان برسانند و بعد از ۴۲ سال این حق مردم نیست که در چنین وضعیتی زندگی کنند.

وی تاکید کرد: می‌دانیم که این طرح‌ها فاینانس سوری نیستند و تمام این طرح‌ها از جنس طرح‌های حمایتی هستند و مجلس حتما کمک می‌کند تا بالاخره یک بار برای همیشه بحران راه و مسکن در کشورمان تمام شود.

وزیر پیشنهاد راه و شهرسازی ادامه داد: حضرت آقا خودشان فرمودند هرچند کاستی در کشورمان زیاد است، اما ظرفیت‌های زیادی هم وجود دارد که باید از آن‌ها استفاده کنیم.

وی با اشاره به ضرورت اصلاح ساختاری در وزارت راه و شهرسازی گفت: برنامه اینجانب استفاده از مدیران پاکدست و شایسته است و حذف امضا‌های طلایی از اولویت‌های من است و بکارگیری نخبگان برای افزایش کیفیت ساخت و ساز را دنبال می‌کنم چراکه امروز همگان می‌دانیم کیفیت ساخت و ساز چه در راه سازی و مسکن بسیار پایین است.

قاسمی گفت: تمرکز زدایی در مقررات از جمله طرح‌های هادی و روستایی در اولویت است و باید به سرعت در اینباره تصمیم گرفت.

وی با بیان اینکه اعتقاد دارم با تعامل با مجلس مشکلات قابل حل است و تعامل مستمر با مجلس را در دستور کار خواهم داشت گفت: با تعامل مجلس و ارایه گزارش کار و تعامل با شما نمایندگان مجلس مشکل‌های اساسی در حوزه مسکن و راه را حل می‌کنیم.

وزیر پیشنهاد راه و شهرسازی تاکید کرد: همچنین یکی از مهمترین برنامه‌های اینجانب حمایت از مسکن ایثارگران است که این موضوع در دستور کار جدی من قرار دارد.

 

منبع: پایگاه اطلاع رسانی جماران (جی پلاس)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده