تاریخ: ۰۳ شهريور ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۲:۳۲
بازدید: ۷۵۳
کد خبر: ۲۲۴۰۷۱
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
در گفت و گوی «می متالز» با مدیرعامل فولاد سنگان مطرح شد:

ثبت رکورد تولید روزانه گندله در فولاد سنگان/ برق ابر چالش صنعت فولاد است

‌می‌متالز - امروز مانعی به عنوان کمبود برق را می‌توان جزو ابر مانع‌های پیش روی صنعت فولاد دانست. روزانه بین ۲۵ تا ۳۰ میلیارد تومان عدم النفع تولید کارخانه است.

به گزارش می‌متالز، دکتر «علی امرایی» مدیرعامل شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان خراسان به مناسبت سالروز افتتاح کارخانه گندله سازی این مجموعه با «می متالز» به گفتگو نشست که در ادامه مشروح آن را می‌خوانید:

ثبت رکورد تولید روزانه گندله در فولاد سنگان/ برق ابر چالش صنعت فولاد است

لطفا درباره آخرین وضعیت تولید کنسانتره و گندله در فولاد سنگان توضیح بفرمایید.

خط یک و دو کارخانه کنسانتره سنگان سال گذشته راه اندازی شد و در سال جاری نیز در حال فعالیت هستیم، اما به دلیل محدودیت برق، امروز نیز با کمتر از ۵۰ درصد ظرفیت در کارخانه کنسانتره مشغول به کار هستیم. (۳۱ روز توقف کامل تولید و ۳۸ روز محدودیت از ابتدای سال تا کنون) ظرفیت هر کدام از خطوط تولیدی ما روزانه حدود ۸ هزار تن است، اما در روز‌های اخیر با یک خط بیش از ۱۰ هزار تن تولید داشتیم. خوشبختانه تولید ما پایدار شده است.

البته باید به این نکته اشاره داشت که این خط کنسانتره ما با دیگر خطوط تولید کنسانتره کشور متفاوت است. جنس این کارخانه از جنس اعتقاد به جوانان کشور و توان داخلی است. زمانی که خارجی‌ها برای راه اندازی حضور نیافتند، برای نخستین بار این کارخانه با توان نیرو‌های داخلی راه اندازی و جا دارد که از هلدینگ میدکو و شرکت‌های زیرمجموعه آن هم در تحقق این مهم تقدیر نماییم. این کارخانه امروز به صورت مستمر در حال تولید است و اگر ما در آینده مشکل سنگ نداشته باشیم بیشتر از ظرفیت اسمی می‌توانیم تولید کنسانتره داشته باشیم.

اما در کارخانه گندله که چند سالی است راه اندازی شده و فعال است، با مشکل برق مواجه بودیم و در سال جاری، این کارخانه (۴۰ روز توقف کامل تولید و ۱۷ روز محدودیت تولیدی داشته)، اما علی رغم این مشکلات برنامه تولید محقق و خوشبختانه رکورد تولید روزانه ۱۸ هزار و سیصد تن را در مردادماه به ثبت رساندیم.

گفتنی است، طراحی این کارخانه حداکثر ظرفیت تولید روزانه، ۱۵ هزار و هشتصد تن است، اما رکورد ۱۷ هزار تن در تیرماه (مرحله اول) و رکورد ۱۸ هزار و سیصد تن در مرداد ماه ثبت و انشالله قصد مان بر بازیابی سیستم است تا افزایش ظرفیت گندله سازی صورت پذیرد.

وضعیت زیرساخت‌ها به چه صورت است و برای حل این چالش‌ها چه پیگیری‌هایی صورت گرفته است؟

امسال از سوی مقام معظم رهبری به عنوان سال «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها» نام گذاری شده و انتظار ما این است که دولت جدید و به موازات آن وزیر صنعت، معدن و تجارت، مانع زدایی از صنعت فولاد که از مهمترین صنایع کشور و استراتژیک‌ترین صنعت جهان است را اجرایی کنند و قوانین اضافه را حذف و در مقابل قوانین کارآمد را اجرایی کنند. ما قوانینی همچون قانون رفع موانع تولید را در اختیار داریم، اما متاسفانه این قوانین به صورت کامل اجرایی نمی‌شوند. در بسیاری موارد اگر برخی قوانین حذف شود چرخ دنده صنعت برای حرکت سرعت بیشتری به خود می‌گیرد. امیدوار هستیم دولت جدید به این موضوع توجه داشته تا صنعت فولاد با آرامش بیشتری در مسیر توسعه حرکت کند.

امروز مانعی به عنوان کمبود برق را می‌توان جزو ابر مانع‌های پیش روی صنعت فولاد دانست. روزانه بین ۲۵ تا ۳۰ میلیارد تومان عدم النفع تولید کارخانه است. متاسفانه در مقابل وزارت نیرو نیز مسیر را چندان هموار نمی‌کند تا در زمینه احداث نیروگاه سرمایه گذاری شود. این در حالی است که به اعتقاد بنده باید وزارت نیرو برای فولادی‌ها فرش قرمز پهن کند. وظیفه تامین برق به عهده وزارت نیرو است، اما اینکه فولادی‌ها می‌خواهند در آن همراهی کنند از طرف این وزارتخانه، استقبال صورت گیرد و چه برای امسال و چه سال‌های پیش رو می‌توان ابر چالش صنعت فولاد را، برق دانست. البته در زمستان نیز با چالش گاز مواجه هستیم که باید تدابیری برای این موضوع در نظر گرفته شود.

در زمینه آب، استراتژی را به سمت و سویی برده ایم که از آب چاه استفاده نکنیم. در همین زمینه در پروژه پساب شهر تایباد وارد سرمایه گذاری شده ایم و سعی داریم در حوزه آب‌های سطحی (پایدار) که می‌توان از آن‌ها استفاده کرد نیز ورود کرده و به طور کلی دولت باید در حوزه آب نیز تمهیداتی برای صنعت فولاد در نظر بگیرد.

اما موضوع و چالش دیگر ریل است. تولید ۵۵ میلیون تن فولاد در افق ۱۴۰۴ نیازمند زیرساخت‌هایی است. امروز در سنگان، فولاد مبارکه در تلاش است تا محور سنگان – بافق را دو خطه کند. در واقع می‌توان فولاد مبارکه را پیش گام این موضوع دانست تا انشاالله این اتفاق رخ داده و حمل ریلی نسبت به جاده‌ای افزایش پیدا کند، زیرا این موضوع در بحث مسائل زیست محیطی، زیرساخت‌ها و هزینه‌ها بسیار موثر است. امیدواریم دولت نیز در این زمینه حمایت‌های لازم را انجام دهد.

فولاد سنگان در منطقه در حوزه مسوولیت‌های اجتماعی جزو شرکت‌های مطرح و پیش رو است، در این زمینه چه اقداماتی صورت گرفته است؟

در حوزه مسوولیت‌های اجتماعی سعی بر آن است فراتر از وظیفه‌ای که برای یک شرکت تعریف می‌شود عمل کنیم. سعی کرده ایم در استان خراسان رضوی و در منطقه سرآمد این امر باشم. این موضوع را هم وظیفه اخلاق حرفه‌ای و هم اخلاق شرعی خود می‌دانیم. در حوزه بهداشت و درمان، آموزش و پرورش، فنی و حرفه‌ای و ... فعالیت‌های خوبی انجام داده ایم.

حضور اثرگذار در کاهش محرومیت‌های فرهنگی من جمله، ساخت مدارس مهر هفتگانه فولاد سنگان، انتخاب به عنوان معین اقتصادی منطقه خواف به واسطه حضور قوی و موثر در حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی و … حضور موثر در انجام امور مربوط به توسعه آموزشی به واسطه انتخاب به عنوان معین مهارتی، مشارکت در طرح انتقال آب دریای عمان به سه استان شرقی، مشارکت در ایجاد چهاربانده شدن جاده خواف به تربت حیدریه، کمک به تامین جهیزیه ۱۱۰ نوعروس در منطقه در راستای منویات مقام معظم رهبری در خصوص ترویج ازدواج آسان و تهیه ۵۱۰ تبلت جهت دانش آموزان کم بضاعت منطقه با هدف توسعه عدالت آموزشی و کمک به هموطنان زلزله زده کشور و … .

وی افزود، در حال حاضر با توجه به مشکلاتی که در بخش زیرساخت‌های شهر و روستا‌های خواف وجود دارد، قصد داریم تعداد ۶۰ کلاس درس را بازسازی نماییم. گفتنی است، با توجه به شیوع بیماری کرونا، خرید دستگاه اکسیژن ساز جهت بیمارستان امام رضا (ع) مشهد، تجهیز آزمایشگاه ویروس شناسی بیمارستان ۲۲ بهمن شهرستان خواف و تجهیز مراکز درمانی و بهداشتی در شهرستان خواف و همچنین مرکز واکسیناسیون کووید ۱۹ در خواف گوشه‌ای از حمایت‌ها و اقدامات شرکت فولاد سنگان در راستای عمل به مسوولیت های اجتماعی است.

فولاد سنگان چه میزان اشتغالزایی به همراه داشت؟

در حال حاضر ۱۵۰۰ نفر شاغل مستقیم و نزدیک به ۶ هزار نفر هم به صورت غیر مستقیم با مجموعه فولاد سنگان در ارتباط هستند. با اجرای طرح‌های توسعه نیز اشتغالزایی بیشتر خواهد شد.

امروز بیشترین اشتغال در منطقه از آن فولاد سنگان است.

تامین کنندگان داخلی چه نیاز‌هایی از فولاد سنگان را می‌توانند تامین کنند؟

یکی از شاخص‌های کلیدی ارزیابی ما توسط فولاد مبارکه، استفاده از توان داخل است. سعی بر آن است که خرید خارجی را به حداقل رسانده و این می‌تواند بخش مهندسی ما را فعال‌تر کند. هدف چالشی درحوزه بومی سازی و ساخت داخل، استفاده از توان موجود در کشور است. امروز بیش از ۸۰ درصد از خرید‌های ما داخلی است. اولویت خریدهـای ما ابتدا منطقه، استان و سپس کشور است.

گفت و گو از علیرضا جعفری نژاد

ثبت رکورد تولید روزانه گندله در فولاد سنگان/ برق ابر چالش صنعت فولاد است

ثبت رکورد تولید روزانه گندله در فولاد سنگان/ برق ابر چالش صنعت فولاد است

نظرات بینندگان
مهدی
Iran (Islamic Republic of)
تاریخ : ۰۳ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۷
سلام، اینهمه سرمایه چرا همون چند کیلیومتر راه رو درست نمی کنید! یه آسفالت درست نداره الان ۲۰ سال هست که خرابه.
عناوین برگزیده