تاریخ: ۰۳ شهريور ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۱:۲۹
بازدید: ۱۸۳
کد خبر: ۲۲۴۱۳۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

امیدواری رئیس هیات مدیره بورس به افق روشن بازار با وزیر پیشنهادی اقتصاد

‌می‌متالز - رئیس هیات مدیره بورس تهران با اشاره به برنامه‌های وزیر پیشنهادی اقتصاد در مجلس درباره بازار سرمایه گفت: این برنامه افق روشنی را برای این بازار به ارمغان آورده است.

به گزارش می‌متالز، امیرتقی خان تجریشی درخصوص برنامه‌های وزیر پیشنهادی اقتصاد گفت: برای اولین بار در برنامه‌های ارائه شده وزیر اقتصاد در مجلس در خصوص سرمایه گذاری غیرمستقیم در بازار سرمایه و فرهنگسازی‌های مربوط به این بخش، توضیحاتی ارائه شد. این موضوع صنعت مالی را رشد می‌دهد. ریسک سرمایه گذاری را برای سهامداران خرد که لزوما دانش کافی برای حضور در بازار سرمایه ندارند، کاهش داده و نهایتا منجر به فرصتی برای توسعه ابزار‌های مالی در کنار رشد حجم بازار و نقش آفرینی بیشتر در صحنه اقتصادی خواهد شد.

وی افزود: موضوع دیگری که می‌توان آن را به عنوان نقطه روشنی از برنامه‌های خاندوزی در وزارت اقتصاد قلمداد کرد، ساده سازی مسیر ورود شرکت‌های جدید به بازار سرمایه است. افزایش تعداد شرکت‌های بازار در بلندمدت منجر به افزایش شفافیت در سطح اقتصاد مولد می‌شود و امتیاز‌ها و معافیت‌های ورود به بازار سرمایه بصورت غیررانتی به تولید کنندگان تعلق می‌گیرد. در کنار آن، آزادی عمل سرمایه گذاران برای انتخاب سهم افزایش یافته و نهایتا بورس را تبدیل به بازار معاملاتی گسترده تری می‌کند که نه تنها برای سرمایه گذاران داخلی بلکه برای سرمایه گذاران خارجی نیز به بازاری با جذابیت بالا تبدیل خواهد شد.

رئیس هیات مدیره بورس تهران در خصوص موضوع تامین مالی مطرح شده در برنامه‌های وزیر پیشنهادی اقتصاد توضیح داد: توسعه بازار بدهی مزایای بسیاری دارد. اولین مزیت آن را می‌توان سهولت تامین مالی برای بنگاه‌های اقتصادی عنوان کرد. با توجه به انواع مختلف اوراق تامین مالی که اکنون مجوز انتشار دارند هر گونه مشکلی که در زمینه تامین مالی و یا سرمایه در گردش بنگاه‌ها از مرحله ایجاد تا تامین مواد اولیه و یا راه اندازی خطوط طرح توسعه پیش بیاید، قابل رفع است و می‌تواند به عنوان نقطه قونی در مسیر اقتصاد مولد شناخته شود.

خان تجریشی ادامه داد: از سوی دیگر به سرمایه گذارانی که می‌خواهند با ریسک اندک وارد بازار شوند، اجازه می‌دهد گزینه‌های بیشتری برای انتخاب داشته باشند. همچنین به دولت نیز این امکان را می‌دهد که با انتشار اوراق دولتی، کسری بودجه را از مسیر درست و بدون نیاز به استمداد از مسیر‌هایی نظیر چاپ پول، انجام دهد و به نتیجه برساند؛ بنابراین این برنامه افق روشنی را برای بازار سرمایه به ارمغان آورده است.

منبع: بورس پرس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده