تاریخ: ۰۶ شهريور ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۱:۲۲
بازدید: ۲۲۰
کد خبر: ۲۲۴۴۶۰
سرویس خبر : مسکن و ساختمان

ارجاع ۱۵۰ هزار ساخت و ساز غیرمجاز در روستا‌ها به مراجع قضایی

می متالز - معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با اعلام این‌که ۹۹ درصد روستاهای کشور دارای طرح هادی هستند، گفت: از این میزان طرح هادی برای ۵۴ درصد از روستاها اجرا شده است.

به گزارش می‌متالز، محمدرضا شاملو در نشست خبری اظهار کرد: در ۹۹ درصد روستا‌های بالای ۲۰ خانوار جمعیت طرح روستایی تهیه شده است. بر این اساس ۳۹۷۸۸ طرح هادی دارند و تمام ساخت و ساز‌ها و فعالیت‌های عمرانی در چارچوب این طرح انجام می‌شود.

وی با بیان این‌که برای ۸۲۲ روستا زیر ۲۰ خانوار به دلیل برخی عوامل از جمله حوادث طبیعی طرح تهیه شده است، افزود: طرح‌های هادی در ۲۱ هزار و ۱۰۰ روستا اجرا شده که حدود ۵۴ دصد روستا‌های بالای ۲۰ خانوار را شامل می‌شود. در تعدادی از این روستا طرح هادی اجرا شده و در برخی روستا‌ها در مراحل ابتدایی است.

وی در ادامه با اعلام این که تاکنون ۳ میلیون و ۶۹۳ هزار واحد سند از سوی بنیاد انقلاب صادر شده است، تصریح کرد: از این تعداد ۲۷۷ هزار سند مربوط به شهر‌های زیر ۲۵ هزار جمعیت بوده و مابقی املاک روستایی است که سند آن‌ها صادر شده است. در بخش بهسازی و احیای روستا‌های دارای بافت ارزشمند نیز برای ۱۹۹ روستا طرح تهیه شده که در ۱۰۵ روستا اجرا شده است.

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با یادآوری این‌که برای ۱۱۹۰۰ روستا بازنگری طرح هادی اجرا شده به موضوع طرح توسعه پایدار منظومه‌های روستایی اشاره و اضافه کرد: صرفا فعالیت عمرانی در روستا‌ها نمی‌تواند اثربخشی کافی داشته باشد، ضمن این‌که هر فعالیت جزیره‌ای یا شکست می‌خورد یا اثر کمتری خواهد داشت؛ بنابراین طرح منظومه‌های روستایی را از سال ۹۳ تهیه کرده‌ایم؛ خوشبختانه در این رابطه با ۲۳ استان تفاهمنامه برای اجرای منظومه‌های روستایی امضا کرده‌ایم.

شاملو همچنین با بیان این که امسال با حمایت دولت و مجلس از فعالیت‌های بنیاد مسکن حدود ۸۰۰۰ میلیارد تومان اعتبارات مصوب داریم، اظهار کرد: تاکنون از این میزان حدود ۴۰ درصد تخصیص صورت گرفته است؛ پیش بینی می‌کنیم امسال ۳۵۰۰ روستا تهیه یا بازنگری طرح روستا داشته باشیم.

وی با اعلام این‌که پروژه‌های طرح هادی ۶۴۵ روستا با اعتبار حدود ۳۹۰ میلیارد تومان همزمان با هفته دولت به بهره‌برداری می‌رسد، گفت: در سیل فروردین ۹۸ حدود ۱۱ هزار روستا در ۲۶ استان تحت تاثیر بارندگی سیل‌آسا قرار گرفتند که ۱۹۵ هزار واحد روستایی دچار آسیب شد. یکی از مسائل ایمن‌سازی روستا‌ها بود؛ در این راستا در ۱۱۷۳ روستا و شهر کشور ۱۷۵۱ پروژه در جابجایی روستاها، ۵۷۱ ایمن سازی مناطق آسیب دیده، ۴۶۰ پروژه احداث ابنیه فنی و ۶۵۴ روستا بهسازی محیط روستا‌ها در دستور کار قرار گرفت.

وی ادامه داد: دولت ۱۱۰۰ میلیارد تومان به این پروژه‌ها اختصاص یافت که طی ۱۸ ماه انجام و به بهر‌ه‌برداری رسید.

وی درباره زمین‌خواری در روستا‌ها نیز گفت: یکی از عوامل بروز زمین‌خواری ضعف دستگاه‌های دولتی و دیگری نیاز‌های مردم است. در بنیاد مسکن به خصوص در طرح‌های هادی منشوری تهیه کردیم اولویت آن این بوده که از محیط زیست حفظ شود. در تمام طرح‌ها این تلاش کرده‌ایم. از نیمه دوم سال ۸۷ بیش از ۱۵۰ هزار تخلف ساخت و ساز را به مراجع قضایی معرفی کرده‌ایم. ضمن این‌که خلاء‌های قانونی نیز وجود دارد، بعضا مسئولان روستایی می‌گویند ما ساخت و ساز‌های غیرمجاز داخل روستا را می‌توانیم جلوگیری کنیم و خارج از آن را نمی‌توانیم. در این راستا پیش بینی‌های قانونی صورت گرفته است.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده