به گزارش میمتالز، برخی مشتریان شرکتهای خودروساز در حالی نسبت به تأخیر در تحویل خودرو گلایه دارند که با وجود وعده مکرر خودروسازان برای افزایش تولید، آمارهای ۵ ماهه تقریباً ثبات تیراژ تولید و عدم تغییر را در مقایسه با مدت مشابه سال قبل نشان میدهد.
مرداد امسال ۶۳ هزار و ۲۵۱ دستگاه انواع خودرو در کشور تولید شد که نسبت به مرداد سال قبل ۴٫۹ درصد رشد داشته است. در این مدت تولید خودرو سواری نیز با رشد ۸٫۱ درصدی به ۵۷ هزار و ۸۷۴ دستگاه رسید.
در مورد تولید ون، وانت و مینیبوس و میدلباس نیز به ترتیب باید به رشد ۹۳٫۳ درصدی، افت ۲۶٫۲ درصدی و رشد ۳۱٫۴ درصدی طی مرداد امسال در مقایسه با مرداد ۹۹ اشاره کنیم.
در پنجمین ماه سال تولید اتوبوس ۱۱٫۳ درصد کاهش یافت و به ۴۷ دستگاه رسید و در عین حال تولید کامیونت، کامیون و کشنده با رشد ۵۸٫۲ درصدی به ۶۲۵ دستگاه رسیده است.
بررسیها نشان میدهد، طی ۵ ماه ابتدایی امسال ۳۸۶ هزار و ۲۷۷ دستگاه انواع خودرو در کشور تولید شده که نسبت به ۵ ماهه اول سال ۹۹ رشد ۱٫۵ درصدی را داشته است. در این مدت ۳۵۴ هزار و ۵۴۱ دستگاه سواری در کشور تولید شده که نسبت به ۵ ماهه نخست سال گذشته ۲٫۳ درصد افزایش داشته است.
طی مرداد امسال ۳۱ هزار و ۲۴۶ دستگاه انواع خودرو توسط گروه صنعتی ایران خودرو تولید شده که نسبت به مرداد سال گذشته ۱٫۵ درصد افت داشته است. در این ماه تولید سواری توسط ایران خودرو ۳۱ هزار و ۳ دستگاه بود که نسبت به مرداد ۹۹ با کاهش ۱٫۵ درصدی همراه بوده است.
طی ۵ ماهه اول امسال تولید انواع خودرو توسط ایران خودرو به ۱۸۸ هزار و ۳۸۹ دستگاه رسید که نسبت به ۵ ماهه اول ۹۹ افت ۱٫۸ درصدی داشته است. تولید سواری توسط ایران خودرو در ۵ ماه اول امسال نیز نسبت به مدت مشابه سال قبل ۰٫۸ درصد کاهش داشته و معادل ۱۸۶ هزار و ۶۷۷ دستگاه بوده است.
طی مرداد امسال ۲۷ هزار و ۸۹۱ دستگاه خودرو توسط گروه خودروسازی سایپا تولید شده که نسبت به مرداد سال قبل ۱۲٫۲ درصد رشد داشته است. در این ماه تولید سواری توسط سایپا معادل ۲۴ هزار و ۱۴۲ دستگاه بود که در مقایسه با مرداد ۹۹ رشد ۱۹٫۱ درصدی را تجربه کرده است.
طی ۵ ماهه اول امسال تولید انواع خودرو توسط سایپا ۱۷۳ هزار و ۳۱۱ دستگاه بود که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳ درصد افزایش داشته است. در این مدت ۱۵۰ هزار و ۳۹۴ دستگاه سواری توسط سایپا تولید شده که نسبت به ۵ ماهه اول ۹۹ رشد ۴٫۳ درصدی را داشته است.
گفتنی است، اخیراً طرح تحقیق و تفحص از صنعت خودرو به تصویب نمایندگان مجلس رسید که موضوع تیراژ تولید یکی از محورهای مهم آن است.
حجت الله فیروزی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در این مورد با بیان اینکه کمیته تحقیق و تفحص از خودروسازیها موضوع تیراژ تولید این شرکتها را بررسی میکند، گفت: خودروسازان در جلسات متعددی که در کمیسیون صنایع مجلس تشکیل شد، وعده افزایش تیراژ تولید را دادند، بنابراین در صورتی که تولید آنها در ابتدای سال کاهش یافته باشد، باید علت را توضیح دهند.
فیروزی درباره انتشار خبرهایی مبنی بر کاهش تولید خودروسازان تصریح کرد: عدول خودروسازان از برنامههای ارائه شده مبنی بر افزایش تیراژ تولید باید دلایل مشخص و قابل دفاعی داشته باشد. به این معنا که به طور مثال ممکن است، ماشینآلات آنان خراب شده باشد یا با کمبود قطعه روبهرو شده باشند، در غیر این صورت هر توجیه دیگری پذیرفتنی نیست و نشاندهنده وجود مشکلات مدیریتی است.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس ادامه داد: کمیته تحقیق و تفحص از خودروسازان این موضوع را بررسی میکند و در صورت تائید کاهش عمدی تیراژ تولید توسط خودروسازان در ماههای ابتدایی سال جاری به منظور ایجاد نوسان در بازار خودرو، این موضوع را در گزارش نهایی لحاظ خواهد کرد و به مراجع قضایی ارجاع میشود.
وی افزود: خودروسازان در جلسات متعددی که در کمیسیون صنایع و معادن تشکیل شد، وعده افزایش تیراژ تولید را دادند، بنابراین در صورتی که تولید آنها کاهش یافته باشد باید علت کاهش را توضیح دهند.
سید رضا فاطمی امین وزیر جدید صنعت وعدههایی مبنی بر افزایش تیراژ تولید خودرو و کاهش شدید قیمتها را داده است. باید دید این وعده تا چه حد محقق میشود و خودروسازان به چه صورت به وعدههای همیشگی خود برای رشد تولید عمل خواهند کرد.
منبع: تجارت نیوز