تاریخ: ۰۸ شهريور ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۳:۲۱
بازدید: ۲۳۴
کد خبر: ۲۲۴۸۷۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد:

عوامل موثر بر اصلاح شاخص و اقبال چهار صنعت/ آخرین رقم ورود و خروج نقدینگی

‌می‌متالز - کارشناس بازارسرمایه با اشاره به اثر رشد ۴۰۰ هزار واحدی شاخص بر چهار صنعت گفت: شاخص با چنین رشدی از نظر تکنیکالی نیاز به اصلاح داشت.

به گزارش می‌متالز، جلال روحی با اشاره به عوامل اثرگذار در افت معاملات بازار گفت: در چند وقت گذشته، میزان صفوف فروش کاهش زیادی یافت و حتی در معاملات دیروز از نظر تعداد و مبلغ به کمترین میزان رسید. صنایع پالایشی، پتروشیمی، فلزات، معدنی‌ها و سرمایه‌گذاری‌ها با گزارش‌های مثبت بر بازار تاثیرگذار بودند و آن را به روند معاملات منتقل کردند.

وی افزود: از چند وقت گذشته اقبال بازار به سمت این دسته از سهام و گروه‌ها رفت و باعث شد شاخص بورس از یک میلیون و ۱۵۰ هزار واحد به یک میلیون و ۵۶۰ هزار واحد برسد و نزدیک به ۴۰۰ هزار واحد رشد پیدا کند. بررسی روند بازار نشان دهنده رشد مشهود گروه پالایشی، پتروشیمی، فلزات و معدنی‌ها در چند وقت اخیر است. با توجه به وجود چنین رشدی، شاخص بورس از نظر تکنیکالی نیاز به اصلاح داشت. با توجه به وجود برخی ظرفیت ها، ایجاد چنین روند اصلاحی منطقی بود و نباید نگرانی چندانی در میان سهامداران از این روند وجود داشته باشد.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: شاخص بورس در مسیر رشد ۴۰۰ هزار واحدی با مقاومت‌های زیادی روبرو بود که به‌راحتی از همه آن‌ها عبور کرد، اما از نظر روانی کانال یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحد به عنوان مقاومت جدی تلقی می‌شود که سبب روند اصلاحی معاملات در بازار دیروز شد. به نظر می‌رسد بازگشایی و عدم معامله نماد "شبندر" از لحاظ روانی باعث ایجاد نوسان در معاملات و رفتار هیجانی از سوی فعالان شد.

روحی با اشاره به کاهش نرخ دلار تصریح کرد: در این میان خبری درباره از سر گرفته شدن مذاکره‌های برجام منتشر شد که توانست تاثیر را بر معاملات بازار بگذارد و سهامداران از ترس کاهش نرخ دلار و تاثیر آن بر معاملات بورس، اقدام به عرضه سهام کنند. دیروز به دنبال انتشار چنین خبری نرخ دلار از ٢٨ هزار تومان به کانال ٢٧ هزار تومان وارد شد که هم‌سو با چنین اتفاقی بازار هم در مسیر نزولی قرار گرفت. بازار همیشه به دنبال بهانه برای اصلاح است. این مسایل بهانه‌ای برای تاثیرگذاری بر روند بازار و افت شاخص بورس بودند که به دنبال آن سهامداران اقدام به شناسایی سود کردند.


ورود و خروج دیروز نقدینگی


وی به میزان خروج سرمایه توسط سهامداران حقیقی و نیز خرید سهام از سوی حقوقی‌ها اشاره و اضافه کرد: بررسی میزان ورود و خروج پول نشان‌دهنده خروج ١.١ هزار میلیارد تومان نقدینگی از سوی سهامداران خرد است و در مقابل، حقوقی‌ها اقدام به خرید ١.٢ هزار میلیارد سهام کردند که این موضوع نشان‌دهنده وجود جذابیت در معاملات است. طبق پیش‌بینی‌ها به نظر می‌رسد بازگشایی نماد "شبندر" بدون دامنه قیمتی، کمکی به شاخص بورس خواهد بود تا بتواند به مدار صعودی بازگردد و به‌مرور از مقاومت یک میلیون و ۶٠٠ هزار واحد عبور کند.

روحی کانال یک میلیون و ۶٠٠ هزار واحد را مقاومت روانی برای شاخص بورس اعلام کرد و گفت: عبور از این مقاومت ممکن است زمان‌بر باشد، اما افق بازار با توجه به وجود وضعیت معقول در گزارش شرکت‌ها و نیز بحث انتظار تورمی روشن است و مشکل چندان جدی تهدیدکننده معاملات نیست. بازار به خوبی در حال کنترل و حمایت است. سهامداران نباید از اصلاح ایجاد شده که موقتی است، ترسی داشته باشند. زیرا با توجه به منابع موجود خطری تهدیدکننده بازار نیست و می‌توان به‌راحتی اقدام به کنترل معاملات کرد.

منبع: بورس پرس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده