تاریخ: ۱۰ شهريور ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۳:۵۲
بازدید: ۱۴۰
کد خبر: ۲۲۵۳۲۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

تاثیر ضد تورمی بازار سرمایه برای اقتصاد کشور/ بورس، بازاری که برای اقتصاد کشور تورمی ایجاد نمی‌کند

‌می‌متالز - زمانی که منابع تحت مدیریت نهاد‌های مالی، قابل توجه باشد، بخشی از دارایی‌ها صرف سرمایه‌گذاری در بازار بدهی و سرمایه‌گذاری در اوراق با درآمد ثابت خواهد شد و این امر، ضد تورمی بودن بازار سرمایه در اقتصاد کشور را نشان می‌دهد.

به گزارش می‌متالز، یک کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش که بازار سرمایه عاملی برای ایجاد تورم است یا خیر؟ بازار سرمایه را به دو بازار بدهی و سهام تقسیم کرد و گفت: دولت در بازار بدهی، تامین مالی چشمگیری انجام داده و به جای قرض از بانک مرکزی، بخش قابل توجهی اوراق خریداری کرده و از ایجاد تورم در کشور جلوگیری به عمل آورده است.

نوید قدوسی درباره تامین مالی دولت در بازار بدهی افزود: اگر بازار بدهی فعالی در کشور وجود نداشت، بی‌تردید، تامین مالی از بازار سرمایه با وسعت زیاد امکان‌پذیر نبود.

وی درباره چگونگی توسعه بازار بدهی و کمک بورس به این بازار، توضیح داد: همزمان با رونق بازار سرمایه، افراد بیشتری در این بازار حضور یافته و با در نظر گرفتن شرایط بازار، علاقمند به سرمایه‌گذاری دارایی خود در اوراق با درآمد ثابت و/ یا صندوق‌های با درآمد ثابت و سهام هستند.

وی اضافه کرد: سرمایه گذاران با در نظر گرفتن میزان ریسک پذیری بازار، دارایی‌های خود را به دلیل شناوری، جابجا کرده که این امر تعادل و رونق بیش از پیش بازار را به دنبال داشته است.

قدوسی با اشاره به اینکه رونق بازار سهام جذب منابع بیشتری برای سرمایه گذاری به دنبال دارد، اظهار کرد: رونق بازار سهام ضمن توسعه نهاد‌های مالی باعث توسعه شرکت‌های تامین سرمایه، صندوق‌های سرمایه گذاری، شرکت‌های سبدگردان می‌شود و رشد قابل توجه منابع در اختیار یا دارایی‌های تحت مدیریت آن‌ها را به دنبال دارد.

وی تصریح کرد: زمانی که منابع تحت مدیریت نهاد‌های مالی، قابل توجه باشد، بخشی از دارایی‌ها صرف سرمایه‌گذاری در بازار بدهی و سرمایه‌گذاری در اوراق با درآمد ثابت خواهد شد.

این کارشناس بیان کرد: مکانیزم یاد شده تاثیر چشمگیری در توسعه بازار بدهی و کمک به تامین مالی داشته و این امر، ضد تورمی بودن بازار سرمایه در اقتصاد کشور را نشان می‌دهد.

به گفته قدوسی؛ توسعه بازار بدهی، بستر مالی برای بازار سرمایه فراهم کرده و روند ایجاد تورم را محدود خواهد کرد.

وی در بخش دیگر صحبت‌های خود به بازار سهام به عنوان بخش دوم بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: بازار سهام بخشی از بازار سرمایه است که به دو بازار اولیه و ثانویه تقسیم می‌شود.

وی درباره بازار اولیه اذعان داشت: در بازار اولیه، تامین مالی جدید برای شرکت‌ها در قالب عرضه‌های اولیه و/ یا افزایش سرمایه از محل آورده نقدی انجام می‌شود.

قدوسی عنوان کرد: در بازار اولیه، شرکت‌ها با تامین بخشی از منابع مورد نیاز خود از سوی سهامداران، منابع به دست آمده را صرف پروژه‌های توسعه‌ای می‌کنند و هر اندازه بازار سرمایه رونق داشته باشد، زمینه برای عرضه‌های اولیه بزرگ‌تر نیز وجود خواهد داشت.

وی در ادامه به مکانیزم افزایش سرمایه به عنوان بخش دوم بازار اولیه اشاره کرد و گفت: یکی از مکانیزم افزایش سرمایه از محل آورده نقدی است، به طوری که هر اندازه بازار رونق بیشتری داشته باشد، از افزایش سرمایه‌ها استقبال بیشتری شده و وجوه مربوط به حق تقدم‌ها به حساب شرکت واریز و شرکت ناشر حق تقدم‌ها می‌تواند منافع بیشتری را تامین و صرف طرح‌های توسعه‌ای کند.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: در بازار اولیه، منابع سهامداران خرد به سهامداران عمده منتقل و منابع تجمیع شده صرف طرح‌های توسعه‌ای شده و این امر بخش عرضه را تقویت و تاثیر ضد تورمی بازار سرمایه را نشان می‌دهد.

وی با اشاره به بازار ثانویه، گفت: بازار ثانویه جایی است که در آن ابزار‌های مالی همچون اوراق بدهی و سهام، از قبل منتشر شده و خرید و فروش می‌شوند و سرمایه گذاران، اوراق بهادار را به جای شرکت صادر کننده از دیگر سرمایه گذاران خریداری می‌کنند.

قدوسی افزود: حجم معاملات در بازار ثانویه، نسبت به بازار اولیه بسیار بیشتر است؛ زیرا این بازار با هدف انجام معامله اوراق منتشر شده در بازار اولیه و افزایش قابلیت نقد شوندگی آنها، ایجاد شده است.

وی خاطرنشان کرد: بدون شک رونق بازار ثانویه آثار مهمی برای بازار بدهی و بازار اولیه به دنبال دارد و زمانی که بازار ثانویه پویا باشد، بازار بدهی توسعه یافته و زمینه برای عرضه‌های اولیه بزرگ‌تر با تامین مالی از محل افزایش سرمایه و آورده نقدی فراهم می‌شود.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده