تاریخ: ۱۰ شهريور ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۱:۱۳
بازدید: ۱۳۴
کد خبر: ۲۲۵۳۴۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد:

پیش بینی مسیر معاملات بورس از نیمه شهریور و اقبال ۶ صنعت مهم در دو سناریو

‌می‌متالز - کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر عدم نگرانی سهامداران از افت سه روز اخیر شاخص ضمن پیش بینی مسیر معاملات از نیمه دوم شهریور از اقبال ۶ صنعت مهم در دو سناریو خبر داد.

به گزارش می‌متالز، علیرضا تاج بر با اشاره به افت سه روز اخیر شاخص بورس و ترس سهامدران از روند اصلاحی بازار اعلام کرد: ترس فعلی سهامداران از روند اصلاحی، طبیعی است و نمی‌توان در کوتاه مدت خوش‌بینی برای سرمایه‌گذاری در این بازار را به سهامداران بازگرداند. با رشد ۴۰ درصدی بازار در دو ماه اخیر، طبیعی است که شاخص بورس برای مدتی موقت وارد مدار اصلاحی شود. با وجود شرایط بنیادی در اقتصاد، وضعیت حاکم در بازار‌های رقیب و نیز شرایط فعلی در بازار سهام خطر چندانی نمی‌تواند تا پایان سال جاری روند صعودی معاملات را مختل کند.

در پیش گرفتن روند صعودی بازار نیازمند زمان‌های مختلف و انجام آن در مقاطع متفاوت است. نباید انتظار داشت روند صعودی بازار با شتاب زیاد و بصورت ممتد ادامه داشته باشد. بطور حتم قرار گرفتن بازار بر مدار صعودی در بازه زمانی بلندمدت نیاز به اصلاح دارد.


اصلاح شاخص بهترین فرصت برای جابجایی سهام


سهامداران در اصلاح بازار اقدام به جایجایی سهام می‌کنند. در صورتی که روند صعودی مداوم ادامه‌دار باشد، دیگر هیچ فرصت خریدی برای سهامداران ایجاد نمی‌شود؛ بنابراین فقط در زمان اصلاح بازار است که سهامداران تمایل به خرید سهام ارزنده با قیمت‌های پایین‌تر خواهند داشت.

اصلاح فعلی شاخص بورس موقتی است و به نظر می‌رسد که بازار به مرور و با انتشار گزارش ۶ ماهه شرکت‌های صادرات محور و نیز تثبیت نرخ دلار به مرحله تعادل برسد و بعد از آن دوباره شاهد روند صعودی خواهیم بود. طبق پیش‌بینی‌ها از نیمه دوم شهریور وضعیت تعادلی معاملات به روند صعودی تبدیل خواهد شد و دوباره سهامداران قادر به کسب بازدهی معقول خواهند بود.


خطری تهدیدکننده معاملات بورس نیست


در وضعیت فعلی هیچ خطری تهدیدکننده معاملات بورس نیست و سرمایه‌گذاران همسو با تورم حاکم باید سرمایه‌ها را تبدیل به دارایی‌های مالی یا کالا کنند. بازار‌های رقیب اکنون با ریسک مالیاتی همراه هستند و براساس صحبت‌های انجام شده قرار بر اعمال مالیات بر عایدی سرمایه در این بازار‌ها است؛ بنابراین سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه بهترین سپر در برابر تورم است.

اکنون شرکت‌هایی در بازار سرمایه حضور دارند که در حال صادرات هستند و درآمد آن‌ها وابسته به دلار است که سهام این شرکت‌ها در بازار با اقبال مواجه خواهند شد. مهمترین نکته این است که گروه اقتصادی دولت سیزدهم بار‌ها در صحبت‌ها اشاره به بازار سرمایه داشتند. این موضوع به عنوان اتفاقی مهم و بی‌سابقه تلقی می‌شود که بطور حتم بر روند بازار تاثیرگذار خواهد بود و می‌توان آن را به فال نیک گرفت.

دولت سیزدهم باید در اجرایی کردن اقدامات مدنظر، توجه ویژه‌ای را به اعتماد سهامداران و نقش بازار سرمایه در اقتصاد ملی داشته باشد و بهتر است حساسیت‌ها نسبت به تصمیم‌گیری در بهبود وضعیت بازار افزایش پیدا کند. سهام گروه‌های فلزات اساسی، پتروشیمی، پالایشی و معدنی‌ها که درآمد آن‌ها وابسته به دلار است به دلیل بلاتکلیف بودن موضوع برجام، نرخ فعلی دلار و قیمت‌های جهانی به عنوان بهترین مقصد برای سرمایه‌های مردم تلقی می‌شوند، اما در صورت گشایش برجام، سهامی مانند گروه بانک‌ها و خودروسازی که در چند وقت اخیر از رشد بازار هم متنفع نشدند می‌توانند بهترین مسیر برای سرمایه گذاری در بازار سهام باشند.

منبع: بورس پرس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده