تاریخ: ۱۰ شهريور ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۱:۰۶
بازدید: ۲۲۳
کد خبر: ۲۲۵۳۴۰

حمایت بانک بورسی از شرکت‌های دانش‌بنیان با تخصیص وام ۹۰۰ میلیارد تومانی

‌می‌متالز - بانک صادرات برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان در سال جاری ۹۰۰ میلیارد تومان وام با نرخ ترجیحی تخصیص و ۲ هزار میلیارد تومان برای نیاز‌های متفرقه این طرح‌ها تامین مالی کرد.

به گزارش می‌متالز، حجت‌اله صیدی مدیرعامل بانک صادرات در مراسم تبادل تفاهم‌نامه صندوق نوآوری و شکوفایی با بانک‌های عامل در اجرای تبصره ۱۶ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ که باهدف استفاده مناسب‌تر از ظرفیت این تبصره برای تخصیص بیشتر منابع با نرخ ترجیحی برگزار شد، گفت: نخبگان و جوانان در سال‌های اخیر ابداعات مناسبی برای کارآفرینی و اجرای طرح‌های جدید داشته‌اند و تامین مالی این طرح‌ها به عهده بانک‌ها است.

وی افزود: در تبصره ۱۶ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ پیش‌بینی شده این تسهیلات با نرخ ترجیحی در اختیار شرکت‌های دانش‌بنیان، کارآفرینان و نوآوران قرار گیرد و با توجه به تجربه چهار سال همکاری صندوق نوآوری و شکوفایی با بانک‌ها امید می‌رود این حرکت نیز بتواند به‌ویژه بر مبنای فناوری اطلاعات و طرح‌های دانش‌بنیان به بالندگی و شکوفایی اقتصادی و توسعه بینجامد.

این مقام مسوول بانک صادرات را به‌عنوان یکی از بانک‌های عامل در همکاری با صندوق نوآوری و شکوفایی و شرکت‌های دانش‌بنیان ذکر کرد و ادامه داد: هزار شرکت دانش‌بنیان اکنون به شرکت‌های بزرگ تبدیل شده‌اند و حتی برخی در زمینه‌های تولید واکسن، تجهیزات پزشکی و فناوری اطلاعات به موفقیت‌های بزرگی دست یافته‌اند. این شرکت‌ها می‌توانند به تولید خدمات انبوه و حتی صادرات بپردازند و ارزآوری داشته باشند.

صیدی عنوان کرد: اگر یک‌پنجم از این شرکت‌ها که آزمون‌وخطا‌های مختلفی را نیز پشت سر گذاشته‌اند برای تولید انبوه و فعالیت در سطح کلان اقتصادی به ۱۰۰میلیارد تومان سرمایه در گردش و سرمایه توسعه‌ای نیاز داشته باشند برای حمایت جدی از این شرکت‌ها، بانک‌ها باید آمادگی تامین این منابع را داشته تا هرکدام از این شرکت‌ها بتوانند در سطح شرکت‌های IMI ۵۰۰ ارتقا یافته و فعالیت کند. این وضعیت البته با کمک مجلس، بانک مرکزی و سایر بانک‌ها می‌تواند هدف بعدی برای پشتیبانی از شرکت‌های دانش‌بنیان باشد و رقم ۴۵۰میلیارد دلاری تولید ناخالص داخلی فعلی را به هزار میلیارد دلار افزایش دهد.

وی با بیان اینکه شرکت‌های دانش‌بنیان همواره نقش بزرگی در توسعه کشور‌ها داشته‌اند، تصریح کرد: نقش این شرکت‌ها به‌ویژه در قرن ۲۱ بی‌بدیل است که ایفای کامل این نقش بستگی به مدیریت کارآمد، تخصیص بهینه منابع و تداوم مسیر دارد و در صندوق نوآوری و شکوفایی انسجام‌بخشی، ارتقا و توسعه شرکت‌ها بطور مناسبی انجام شده است. بانک‌ها نیز در این جهت مسوولیت تامین مالی را هم بصورت تسهیلات نقدی و هم خط اعتباری برعهده گرفتند. به طوری که مدیریت صندوق نوآوری و شکوفایی و نقش‌آفرینی بانک‌ها موجب شد تا تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان از ۵۰ در سال ۹۲ به بیش از ۶.۲ هزار شرکت افزایش یابد.

صیدی با بیان اینکه تداوم این مسیر همچنان نیازمند تامین مالی کلان است، اضافه کرد: برای تامین مالی از طریق بانک و بازار سرمایه برنامه وجود دارد و برای کمک به تحقق این امر، بانک صادرات در خدمت شرکت‌های دانش‌بنیان است و امید است سهم این شرکت‌ها از تولید ناخالص داخلی چند برابر گذشته شود.

منبع: بورس پرس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده