تاریخ: ۱۳ شهريور ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۰:۲۲
بازدید: ۲۲۳
کد خبر: ۲۲۵۷۲۹
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
مدیر بورس کالا و انرژی کارگزاری صبا تامین:

عطش بازار سیمان به واسطه عرضه در بورس کالا فروکش کرد

‌می‌متالز - امین گل گیر مدیر بورس کالا و انرژی کارگزاری صبا تامین ضمن اشاره به معامله یک میلیون و ۱۹۳ هزار تن سیمان در بورس کالا در معاملات امروز می‌گوید که نیاز هفتگی بخش مصرف کشور در عرضه‌های امروز سیمان در بورس کالا پوشش داده شد و با توجه به عرضه هفته‌های گذشته و تداوم این روند و همچنین ادامه پذیرش شرکت‌های سیمانی می‌توان اعلام کرد که عطش بازار سیمان با محوریت بورس کالا به کلی فروکش کرده است.

به گزارش می‌متالز، تنها چند هفته پس از عرضه‌های بالای یک میلیون تنی سیمان به طور هفتگی در بورس کالا، بازار این محصول به آرامش رسیده و از تالار بورس خبر می‌رسد که با عرضه‌های مناسب و پاسخگویی به نیاز بازار، قیمت‌ها به نسبت هفته گذشته کاهش یافته است. امروز ۵۲ شرکت سیمانی یک میلیون و ۲۹۳ هزار و ۳۰۰ تن انواع سیمان تیپ ۱ و ۲ خود را در بورس کالا عرضه کردند که براساس آمار یک میلیون و ۱۹۳ هزار تن سیمان تن آن مورد معامله قرار گرفته است.

امین گل گیر مدیر بورس کالا و انرژی کارگزاری صبا تامین با بیان اینکه چند عامل در کاهش قیمت سیمان در بورس کالا تاثیرگذار بوده است گفت: در چند روز اخیر مشکل برق برخی از شرکت‌ها تاحدودی رفع شده و می‌توانند با ظرفیت بیشتری فعالیت کنند؛ با این اتفاق شرکت‌های سیمانی امکان تولید بالاتر را داشته و قادرند عرضه‌های بیشتری در بورس کالا داشته باشند.

وی افزود: افزایش عرضه‌ها در بورس کالا، عامل مهمی در کاهش قیمت‌ها و فروکش کردن عطش بازار بوده است.

گل گیر اظهار داشت: از سوی دیگر بسیاری از شرکت‌ها به ویژه شرکت‌های گروه سیمان تامین علاوه بر عرضه‌های نقدی، عرضه به صورت سلف را ارائه کردند و این امر نگرانی مشتریان از تامین نیاز در آینده را مرتفع کرد.

به گفته مدیر بورس کالا و انرژی کارگزاری صبا تامین، نیاز هفتگی بخش مصرف کشور در عرضه‌های امروز پوشش داده شد و قطعا با تداوم این روند قیمت سیمان به تعادل کامل خواهد رسید.

وی با اشاره به اینکه عرضه‌های فعلی سیمان در بورس کالا شاید ۳۰ تا ۴۰ درصد تولیدات کارخانجات فعال در سطح کشور است تصریح کرد: قطعا اگر سایر شرکت‌ها نیز به این جمع اضافه شوند و فروش خارج از بورس متوقف شود، عطش خرید بیش از پیش از بین رفته و حتی مازاد عرضه در بورس را نیز خواهیم داشت و معاملات در قیمت‌های پایه و در معاملات مچینگ متصور است.

گل گیر اشاره‌ای نیز به برخی مقاومت‌ها برای ورود سیمان به بورس کالا نیز داشت و گفت: هر کالایی در بدو ورود به بازار شفاف بورس ممکن است با این مقاومت‌ها مواجه شود چراکه برخی اشخاص به واسطه رانت‌هایی تمایل به ورود محصولات به بورس را ندارند، اما در نهایت این مقاومت‌ها شکسته شده و براساس آخرین تصمیم وزارت صمت فروش سیمان خارج از بورس ممنوع اعلام شده است.

وی در خاتمه گفت: این اتفاقات سبب شد شرکت‌ها یکی پس از دیگری برای ورود به بورس اعلام آمادگی کنند و طی هفته‌های آینده شاهد ورود شرکت‌های بیشتری در بورس باشیم. علاوه بر این بسیاری از خریداران سیمان که در ابتدا با بازار مدرن بورس کالا آشنایی نداشتند و روش سنتی را دنبال می‌کردند با آشنایی با این بازار و نحوه خرید و فروش در آن امکان خرید با قیمت‌های مناسب‌تر را تجربه کردند. تمامی این موارد التهابات بازار را کاهش داد و عاملی در کاهش قیمت سیمان در بازار شد.

منبع: کالاخبر

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده