تاریخ: ۱۵ شهريور ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۱:۳۲
بازدید: ۲۱۲
کد خبر: ۲۲۶۲۶۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

پای وزیر اقتصاد به جمع توییتری اقتصادی‌ها و بورسی‌ها باز شد

‌می‌متالز - موافقت رئیس دولت سیزدهم با اختصاص سهام عدالت برای جاماندگان، افزایش قیمت محصولات لبنی و اعتراض کاربران نسبت به گرانی‌های لحظه ای، صحبت‌های وزیر صمت مبنی بر اینکه کل محصول سیمان برای عرضه صحیح و جلوگیری از افزایش کاذب قیمت باید به بورس بیاید و... از جمله موضوعاتی بود که در جمع اقتصادی‌ها و بورسی‌ها در شبکه اجتماعی توییتر مورد توجه قرار گرفت. اما با حضور وزرای دولت سیزدهم در توییتر و ایجاد صفحه‌های شخصی برای خودشان، مطالبه گری، ارائه پیشنهاد و انتقاد با مخاطب قرار دادن وزرای دولت ابراهیم رئیسی توسط فعالان حوزه اقتصاد، سیاسی، بورس و رسانه‌ای بیشتر شده است.

به گزارش می‌متالز، در این میان دو نکته حائز اهمیت است: اول اینکه در فضای کلی توییتر فارسی، کاربران زیادی به مخاطب قرار دادن وزرای دولت سیزدهم در توییتر اهمیتی نمی‌دهند و از کنار آن‌ها رد می‌شوند یا انتقادی هم مطرح می‌کنند، اما وزرا در نهایت کار خودشان را انجام می‌دهند. آن‌ها همچنین به این موضوع می‌پردازند که توییتر با وجود اینکه فیلتر است و دسترسی به آن برای عموم سخت، اما وزرای دولت در این شبکه اجتماعی حضور دارند و هیچ صحبتی هم در مخالفت با طرح صیانت نمی‌کنند. در نهایت هم می‌نویسند وزرا از این ابزار برای ایجاد چهره‌ای مردمی و بین‌المللی استفاده می‌کنند.

نکته دیگر هم نوشته‌های نماینده‌های مجلس شورای اسلامی در توییتر برای وزرای دولت سیزدهم است. درست است که آن‌ها در توییت هایشان از پیگیری‌ها و اقداماتشان می‌نویسند و مخاطبان توییتر را در جریان عملکرد خود قرار می‌دهند، اما واکنش‌ها به این حضور و نوشته‌های نماینده‌های مجلس خیلی مثبت نیست. از یک طرف طرح صیانت از اینترنت که کاربران آن را آغازی برای محدودیت‌های شدیدتر بر اینترنت می‌خوانند و از طرف دیگر انتقاد نسبت به اینکه نماینده‌های مجلس فقط به نوشتن یک توییت اکتفا می‌کنند و در عمل کاری از پیش نمی‌رود، جزو سرفصل‌های انتقاد‌ها و نوشته‌های کاربران توییتر فارسی در این زمینه است. با این حال دیروز، سیدمحسن دهنوی، نماینده مجلس شورای اسلامی در صفحه شخصی خود در توییتر با مخاطب قرار دادن احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد دولت سیزدهم نوشت: «در بودجه۱۴۰۰، منابعی را برای ایجاد و توسعه اشتغال، تولید و کارآفرینی پیش‌بینی کرده بودیم. در نامه‌ای به احسان خاندوزی، گزارش عملکرد شش ماهه وزارت اقتصاد مبنی بر ثبت و نگهداری حساب منابع و مصارف و تحقق اهداف این تبصره را درخواست کردم. باید در ماه‌های آتی، کاستی‌ها سریعا جبران شود.»

خاندوزی هم در صفحه خود با انتشار عکس‌هایی از دیدار با استادان اقتصاد دانشگاه و وزرای اقتصاد دولت‌های قبلی، نوشته بود: «لازمه راهبری موفق اقتصاد، بهره گیری توامان از اندیشه و تجربه است تا شکست‌ها تکرار نشوند و موفقیت‌ها تداوم یابد.» توییت او مورد توجه کاربران فعال در حوزه اقتصاد و بورس قرار گرفت و بیش از ۲ هزار بار پسندیده و بالای ۱۰۰ کاربر آن را بازنشر کردند. یکی از افرادی که توییت وزیر اقتصاد دولت سیزدهم را بازنشر کرده و درباره آن مطلبی نوشته بود، پیمان مولوی، فعال حوزه اقتصاد بود. وی در توییتر خود نوشته بود: «کار خوبی است و حتما مفید، اما به شرط ارائه دیدگاه‌های جدید! اندیشمندی می‌گوید مشکلات امروز ما نتیجه راه‌حل‌های دیروز است، نمی‌خواهم بدبین باشم، اما وضعیت اقتصاد امروز خروجی دولت‌های قبلی است.»

در قسمت نظرات نوشته خاندوزی، اما نظرات و نوشته‌ها به شدت متفاوت و بعضا انتقادی بود. از درخواست برای سر و سامان دادن به بازار اجاره مسکن تا بهبود شاخص بورس و درخواست برای رسیدگی به وام‌های بانک‌ها و کاهش قیمت دلار. در بین این درخواست‌ها برخی از کاربران هم سراغ محور اصلی نوشته وزیر اقتصاد دولت سیزدهم می‌رفتند یا می‌نوشتند که این اقدامات مثبت و ارزشمند است، اما باید در عمل دید که چه اتفاقی در فضای اقتصادی کشور می‌افتد یا با نگاه بدبینانه‌ای درباره ظاهر اقدامات دولتمردان می‌نوشتند و به این موضوع می‌رسیدند که چشم و گوش مردم از این جلسه‌ها پر و البته خسته است و انتظار دارند که اقدامات و عمل دولت را در معاش و حساب‌های بانکی شان ببینند.

نکته دیگری هم که کم و بیش در قسمت نظرات به آن پرداخته شد، شنیدن نظرات مخالف دولت بود. برخی از کاربران از خاندوزی می‌خواستند که پای صحبت‌های مخالفان هم بنشیند تا کشور و مردم هرچه زودتر از شرایطی که آن را بحرانی می‌خوانند عبور کند. اما هدف اصلی انتقاد‌ها و کنایه‌ها به وزیر اقتصاد کابینه سیزدهم، بخشی از نوشته او بود که در آن بیان کرده بود: «و موفقیت‌ها تداوم یابد.»

کاربران این سوال را مطرح می‌کردند که این موفقیت‌ها دقیقا چه مواردی بوده که در طول سال‌های گذشته هیچ تاثیری در زندگی و کسب و کار مردم نداشته است؟ آن‌ها با ذکر مثال‌هایی درباره تغییر سبک زندگی، افزایش قیمت‌ها، تورم لحظه‌ای و افسارگسیخته به این مساله می‌پرداختند که چرا وزیر اقتصاد مثالی واقعی درباره موفقیت‌های اقتصادی مطرح نکرده است که در زندگی روزمره مردم یا افزایش امید به زندگی تاثیرگذار بوده باشد. در حال و هوای مخاطب قرار دادن وزرا و نوشتن درخواست‌های کاربران برای آنها، مهرشاد احمدیان، مدیرعامل شرکت مهر فولاد در توییتر خود نوشت: «لطفا تصمیمات اقتصادى خود را منوط به این دولت و آن دولت نکنید. اینجا ایران است، با مدل اقتصادى تورم‌زا. یک اصل مبتنى بر تجربه می‌گوید: در ایران اگر امروز توان خرید کالایى را دارید، آن را به فردا موکول نکنید. فردا یا آن کالا گران‌تر می‌شود یا بخشى از پول شما خرج می‌شود.»

در بین فعالان حوزه بورس هم توییتی که مورد توجه قرار گرفت، توییت همایون دارابی، فعال حوزه بورس بود که با انتشار عکسی از جلسه سبدگردان‌ها و رئیس سازمان بورس نوشت: «جلسه میزکاری سبدگردان‌ها و ریاست سازمان بورس دکتر دهقان دهنوی، مملو از امیدواری و اطمینان‌بخشی برای توسعه سرمایه‌گذاری غیرمستقیم بود. حضور دکتر سروعلیا عضو هیات‌مدیره و تمامی مدیران مسوول از جمله دکتر فدایی فرصت طرح مشکلات و تلاش برای یافتن راه‌حل را پدید آورد.»

همچنین توییت حسین سلاح ورزی، نایب‌رئیس اتاق بازرگانی ایران مبنی بر اینکه «رویکرد مسوولانه و واقع بینانه آقای دهقان نسبت به مساله رشد شاخص بورس بسیار امیدوارکننده و تحسین‌برانگیز است. حیثیتی کردن شاخص برای مقررات گذار و ناظر بورس سرآغاز انحرافات خطرناک در سیاستگذاری است.» از جمله توییت‌هایی بود که در میان جمع بورسی‌ها در توییتر مورد توجه قرار گرفت و البته مخالفان و موافقانی داشت. این توییت باعث شد که در فضای بورسی‌ها در توییتر بحث‌ها و نظراتی درباره عملکرد رئیس سازمان بورس قبل از دولت سیزدهم و بعد از روی کارآمدن دولت سیزدهم ایجاد شود.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده