تاریخ: ۱۵ شهريور ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۳:۵۳
بازدید: ۲۱۱
کد خبر: ۲۲۶۳۷۲
سرویس خبر : آهن و فولاد

تامین برق در صنعت فولاد نیازمند برنامه‌ریزی «سه‌گانه»

‌می‌متالز - سمینار تخصصی «چالش برق در زنجیره فولاد» دیروز با حضور مسوولانی از وزارت نیرو و تولیدکنندگان فولاد برگزار شد تا به راهکار‌هایی جهت تامین پایدار برق در صنعت فولاد برسد. ضمنا از ابتدای سال‌جاری، واحد‌های فولادسازی با قطع شدن سراسری برق در کشور، با اعمال محدودیت‌هایی روبه‌رو شدند تا بیشترین سهم از قطع شدن را بر دوش بکشند.

به گزارش می‌متالز، سعید زرندی، معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت در ابتدای سمینار آنلاین تخصصی «چالش برق در زنجیره فولاد» عنوان کرد: سال ۱۳۹۹با وجود تداوم مشکلات بین‌المللی و داخلی، سال خوبی برای بخش تولید کشور بود و از ۴۰ محصول منتخب صنعتی و معدنی کشور، ۲۷ محصول با رشد تولید همراه بود. وی در ادامه خاطرنشان کرد: در این بین صنایع معدنی یکی از موثرترین بخش‌ها بود و به جرات می‌توان ادعا کرد که سال‌های تحریم را با اتکا به این صنایع پشت‌سر گذاشتیم.

این مقام مسوول به سهم ۱۲درصدی صنعت فولادی در ارزش‌افزوده بخش صنعت اشاره و عنوان کرد: با انجام برنامه‌ریزی منسجم برای زنجیره فولاد، در حال حاضر هدف‌گذاری‌های انجام شده در بخش‌های تولید کنسانتره، گندله و شمش قابل تحقق است، در بخش نورد هم‌اکنون از برنامه چشم‌انداز ۱۴۰۴ جلو هستیم و تنها در تولید آهن‌اسفنجی عقب‌ماندگی وجود دارد. وی افزود: پارسال حدود ۳۰میلیون تن فولاد در کشور تولید و پیش‌بینی می‌شود تا انتهای امسال دست‌کم ۳۳میلیون تن تولید داشته باشیم. معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت تصریح‌کرد: چالش‌هایی که در تامین برق در ۳ ماه گذشته ایجاد شد، برنامه‌های تولید صنعتی و معدنی کشور را با افت شدید همراه کرد و از هم‌اینک نیز نگران تامین برق واحد‌ها برای زمستان هستیم. زرندی عنوان کرد: پیش‌بینی می‌شود برای دستیابی به هدف تولید ۵۵میلیون تنی فولاد در افق چشم‌انداز ۱۴۰۴ دست‌کم ۵هزار مگاوات کمبود برق داشته باشیم. وی گفت: در نهایت تصمیم گرفتیم تا کاری که پیش‌تر برای حوزه سرمایه‌گذاری شروع کرده بودیم را در حوزه برق نیز ادامه دهیم. این مقام مسوول تصریح کرد: راه برون‌رفت از این مشکل، افزایش سرمایه‌گذاری است، به دلیل نبود سرمایه‌گذار خارجی، از ۱۰۰ شرکت بزرگ کشور دعوت کرده‌ایم تا به کمک اقتصاد ایران بشتابند و بعد‌ها تعداد این شرکت‌ها به ۵۰۰ شرکت افزایش یافت که ظرفیت بالایی برای سرمایه‌گذاری دارند. وی اظهار کرد: در نهایت برای سرمایه‌گذاری درباره تامین ۱۰هزار و ۵۰۰ مگاوات برق اعلام آمادگی و برای ۱۳ واحد از سوی وزارت نیرو موافقت‌نامه اصولی صادر شد. زرندی ابراز امیدواری کرد که برای تامین این میزان برق، امیدواریم وزارت نیرو بتواند گاز مورد نیاز این سرمایه‌گذاری را در تعامل با وزارت نفت تامین کند. معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت از برنامه‌ریزی برای تامین برق با استفاده از پنل‌های خورشیدی در مجموعه شهرک‌های صنعتی نیز خبر داد.

پیشنهاد‌هایی برای رفع مشکل برق در صنعت فولاد

در پنل تخصصی تامین پایدار برق در زنجیره فولاد (پشتیبانی، مانع‌زدایی و اصلاح الگوی مصرف) مدیران شرکت‌های بزرگ فولادی مانند امین ابراهیمی مدیرعامل فولاد خوزستان، منصور یزدی‌زاده، مدیر عامل ذوب‌آهن اصفهان و علی محمدی مدیرعامل شرکت آهن و فولاد ارفع به ابزار بیان مشکلات صنعت فولاد درخصوص قطع شدن برق پرداختند. در این پنل تخصصی، امین ابراهیمی مدیرعامل فولاد خوزستان عنوان کرد: کمتر ۱۰درصد مصرف برق کل کشور به حوزه فولاد اختصاص دارد، اما صددرصد محدودیت‌هایی که برای قطع شدن برق در نظر گرفته شده، گریبان صنعت فولاد را گرفته است. این مدیریت سبب کاهش مصرف تولید در این صنعت ارزبر شده است، این در حالی است که فعالیت این صنعت برای اقتصاد موثرتر خواهد بود. ابراهیمی ادامه داد: تناژ از دست رفته در فولاد خوزستان تاثیر منفی روی قیمت تمام شده محصولات این شرکت به همراه داشته است.

وی همچنین برای حل مشکلات برق در زنجیره فولاد سه پیشنهاد کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت ارائه کرد و گفت: برای حل مشکلات صنعت برق در صنعت فولاد در کوتاه‌مدت باید صنایع مختلف و استراتژیک بودن آن‌ها را مورد بررسی قرار داد و سپس اعمال محدودیت‌های ناشی از قطع شدن برق را به اجرا درآورد. در میان‌مدت نیز بحث تعمیر نیروگاه‌های قدیمی است که در این راستا شرکت‌های فولادی این آمادگی را دارند که برای تعمیر این واحد‌های قدیمی کمک‌های لازم را انجام دهند. در بلندمدت نیز باید به فکر ایجاد نیروگاه‌های جدید با همکاری شرکت‌های مادر تخصصی در هر استان و منطقه بود.

تشکیل کمیته‌ای برای رفع مشکل برق در واحد‌های فولادی

در ادامه این پنل تخصصی، علی محمدی مدیرعامل شرکت آهن و فولاد ارفع عنوان کرد: نمی‌توان گناه تمام افزایش میزان مصرف انرژی را به گردن صنعت فولاد انداخت. پیشنهاد می‌شود که واحد‌های فولادی به سمت نیروگاه‌ها پیش بروند. اگر به چنین سمتی برویم، پس وظیفه وزارت نیرو به عنوان متولی ایجاد زیرساخت‌های تامین برق چه خواهد بود؟ محمدی در ادامه خاطرنشان کرد: موضوع دیگر آن است که در میان صنایع انرژی‌بر، تنها فولاد و سیمان دچار محدودیت شده است و سایر صنایع نشده‌اند و این در حالی است که قطع شدن برق واحد‌های فولادی و سیمانی، سبب کاهش میزان تولید و افزایش قیمت این محصولات در بازار شده است. وی با اشاره به جزیره‌ای عمل کردن واحد‌های مسوول عنوان کرد: با فرض اینکه واحد‌های فولادساز نیروگاه نیز داشته باشند، اما چه تضمینی وجود دارد که باز این واحد‌ها دچار محدودیت نشوند، اتفاقی که برای واحد چادرملو روی داده است. مدیرعامل شرکت آهن و فولاد در ادامه با ارائه پیشنهادی عنوان کرد: پیشنهاد من این است که وزارتخانه‌های مربوطه همچون وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت نیرو و وزارت نفت، کمیته‌ای را تشکیل بدهند تا این مشکلات شرکت‌های فولادی برطرف شود و کار این واحد‌ها به تعطیلی کشانده نشوند.
دیوار فولادسازی‌ها در زمینه تامین آب و برق کوتاه است

همچنین منصور یزدی‌زاده، مدیرعامل ذوب‌آهن اصفهان در این پنل تخصصی عنوان کرد: وزارت نیرو هم متولی تامین آب و هم برق در کشور است. واحد ذوب‌آهن اصفهان ۲۲۰ مگاوات از برق تولیدی خود بهره می‌برد، اما به مصرف بیشتری نیاز دارد. از این‌رو برای تامین برق کوره‌ها نیاز به برق بیشتری داریم و نمی‌توانیم خط تولید و این کوره‌ها را متوقف کنیم. یزدی‌زاده خاطرنشان کرد: مشکل دیگر موضوع تامین آب است. برخلاف تصور این موضوع که صنعت فولاد یک صنعت آب‌بر است، این صنعت در برابر حوزه کشاورزی به هیچ عنوان آب‌بر نیست. پرسش این است که وزارت نیرو چه برنامه‌هایی برای تامین آب دارد. سهم مصرف آب در فولاد بسیار پایین است، اما دیوار فولادسازی‌ها در این زمینه بسیار کوتاه است. وی در ادامه تاکید کرد: برنامه‌های وزارت نیرو به هیچ عنوان تشویقی نبوده و نیست و بسیار از عملکرد آن‌ها در جهت بازدارندگی میزان تولید است. مدیرعامل ذوب‌آهن اصفهان همچنین به موضوع بورس انرژی نیز اشاره کرد و گفت: دستورالعملی صادر شد که واحد‌های فولادسازی، انرژی خود را از بورس انرژی خریداری کنند و مابه‌التفاوت قیمت آن را توانیر بدهد. این رویکرد چه معنایی می‌تواند داشته باشد؟ در حقیقت این حرکتی در جهت بازدارندگی تولید به‌شمار می‌رود.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده