به گزارش میمتالز، مجید باقری در نشست خبری که صبح امروز (۱۷شهریور ماه) در محل کارخانه سایپا دیزل برگزار شد با تاکید بر اینکه میزان تعهدات و میزان معوقات شرکتهای خودروسازی یکی از شاخصهای مهم و محوری سنجش برای این شرکتها میباشد گفت: میزان تعهدات و معوقات به دلیل اهمیتی که در برنامهریزی و تولید دارد به عنوان یک دماسنج وضعیت کسب و کار خودروسازی را مورد پایش قرار میدهد.
قائم مقام مدیرعامل گروه خودرو سازی سایپا در امور فروش و خدمات پس از فروش با اشاره به ۳۰۰ هزار تعهد معوق در ابتدای مدیریت جدید، ایفای کامل این تعهدات توسط این خودروسازی را در شرایط تحریم یک دستاورد مهم و بزرگ توصیف کرد و افزود: با توجه به اینکه یکی از اهداف مهم در تحریمهای تحمیلی به کشور اشتغال شرکتهای خودروسازی بود، شرکت با شرایط سختی روبرو شد، اما علیرغم همه این مشکلات و چالشها، به یاری خدا و با برنامهریزی و تکیه بر توان داخلی توانستیم به عنوان نخستین بار در شرایط تحریمی صنعت خودروی کشور، تعهدات معوق را به صفر برسانیم.
باقری با یادآوری مشکلات ناشی از شیوع کرونا و تاثیر آن بر صنعت جهانی خودرو و کاهش تولیدات در این صنعت و همچنین محدودیتهای تامین برق صنایع کشور، انجام تعهدات مرتبط با اتوخدمت و سبد سرمایهگذاری را امر مهم و قابل توجهی دانست و گفت: بخشی از تعهدات شرکت مربوط به بدعهدی شرکای خارجی بود که بواسطه تحریمها، همکاری خود را بهطور کامل با شرکت خاتمه دادند.
وی پیشنهاد طرح تبدیل با سود هزار و ۷۰۰ درصدی را راهکار شرکت سایپا برای ثبتنام کنندگان خودرو رنو و برلیانس عنوان کرد و گفت: با قبول این طرح از سوی مشتریان مذکور، آورده آنها ۱۸ برابر میشود و با مطالعه و بررسی که بر روی سایر بازارها انجام دادهایم، هیچکدام دارای چنین سودی نبودهاند.
قائم مقام فروش سایپا، در ادامه با بیان اینکه بیش از ۲۰۰ هزار خودرو از ابتدای سال تاکنون در شرکت سایپا فاکتور شده است، نوید رسیدن یک زمستان طلایی را در حوزه محصولات سایپا داد.
باقری عرضه شاهین اتوماتیک و تولید آزمایشی آریا و اطلس در زمستان پیش رو را از برنامههای مهم و آتی این شرکت اعلام کرد و افزود: با توقف تولید پراید در سایپا که در حقیقت تولد یک تفکر جدید در این سایپا بود، سعی کردیم با خلاقیت و نوآوری به فعالیت ادامه دهیم و شاهین طلایهدار این مسیر شد که نه تنها در تولید که در خدمات پس از فروش نیز رشد خوبی را تجربه کرده است.
وی با تاکید بر رشد خوب تولید محصولات و برنامهریزی و هماهنگی کل زنجیره تولید، تامین منابع مالی برای اقدامات توسعهای را یکی از چالشهای مهم سایپا دانست و با انتقاد از قیمتگذاری دستوری تصریح کرد: بواسطه اهمیتی که شرکت برای انجام تعهدات قائل است، سهم بیشتر درآمد شرکت به حوزه تولید تزریق میشود و این موضوع باعث ایجاد محدودیتهای مالی در بخش توسعه میشود.
قائم مقام فروش سایپا در بخش دیگر این نشست در پاسخ به رویکرد این شرکت در صورت واردات خودرو به کشور گفت: شرکت سایپا در مورد همکاریهای تجاری چه در زمینه صادرات و واردات خودرو تابع سیاستهای کلان و بالادستی است؛ واردات خودرو هیچ چالشی برای سبد تعهدات ما ایجاد نمیکند و سایپا هیچگاه مخالف واردات خودرو نبوده است.
باقری با اشاره به رصد و پایش تمامی رخدادها و قوانین و مقررات مربوط به حوزه خودرو در کشور، از رویکرد فعالانه شرکت و برنامهریزی بر اساس آخرین قوانین و مصوبات مربوطه خبر داد.
تامین ۴۵ هزار میکروچیپ به صورت مستقیم توسط شرکت سایپا از دیگر موضوعاتی بود که در این نشست به آن اشاره شد، بر اساس توضیحات باقری، با شیوع کرونا سیاست شرکتهای تولیدکننده میکروچیپ در دنیا به سمت تولید میکروچیپ برای کالاهای پزشکی و محصولاتی مانند لپتاپ تغییر کرد که موجب ایجاد محدودیت در تامین قطعات شد که با برنامهریزی، مدیریت هوشمندانه و ورود مستقیم سایپا به موضوع، منجر به نتایج خوبی در تکمیل خودروهای ناقص شد.
وی همچنین از تاثیر مصوبات شورای رقابت در سیاستهای فروش سایپا خبر داد و با اشاره اینکه این مصوبات موجب ایجاد شبه و سردرگمی در برخی مدلهای فروش محصولات شده است گفت: تا رفع این شبهات و تعیین تکلیف نهایی در خصوص مصوبات شورای رقابت، پیش فروش محصولات در سال ۱۴۰۰ نخواهیم داشت و با برگزاری مدلهای دیگر فروش، این موضوع را جبران خواهیم کرد.
باقری در بخش دیگر نشست با یادآوری رویکرد نوین شرکت سایپا و توجه شرکت به حوزه توسعه گفت: علی رغم همه مشکلاتی که در حوزه توسعه وجود دارد اقدامات خوبی در این زمینه انجام شده است، اما با این حال نیاز به توجه بیشتر و سیاستهای مناسبتر در این حوزه هستیم کارهایی که در این حوزه انجام شد نشان داد که ظرفیتهای خوبی در این حوزه وجود دارد که با حمایت و رفع موانع، میتوان شاهد اتفاقات خوبی در این حوزه باشیم.
منبع: شاتانیوز