تاریخ: ۲۰ شهريور ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۸:۵۳
بازدید: ۱۹۳
کد خبر: ۲۲۷۰۲۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

چشم انداز تورمی، شامه بورسی‌ها را تیز کرد

‌می‌متالز - در اقتصاد‌های تورمی، همواره خرید یک دارایی اعم از سهام یا املاک یا... بازدهی مناسبی به همراه داشته و این تجربه در سال‌های آینده هم تداوم خواهد داشت. مشروط به آنکه سهامداران اقدام به انتخاب و خرید سهم‌های بنیادی و ارزنده بازار با استراتژی بلندمدت کنند.

به گزارش می‌متالز، فعالان بازار سرمایه چند روزی است که منتظر شکسته شدن مقاومت معروف بازار هستند و باید دید آیا با شرایط فعلی، شاخص کل بورس پتانسیل لمس سقف‌های جدید را دارد یا نه.

وداد حسینی مدیرعامل شرکت مشاور سرمایه‌گذاری معیار در این خصوص بیان کرد: حرکت بازار سرمایه به چند عامل ازجمله نرخ ارز، نرخ تورم، قیمت‌های جهانی و سود شرکت‌ها بستگی دارد. با توجه به کسری بودجه دولت، احتمالاً تورم بالایی تجربه خواهیم کرد. نرخ تورم امسال تا الآن حدود ۴۷ درصد بوده و نرخ تورم تولیدکننده در بهار امسال نسبت به بهار سال گذشته حدود ۹۵ درصد بوده است!

وی ادامه داد: ازاین‌رو احتمالاً امسال تورم سنگین‌تری شاهد خواهیم بود. حدود ۵۰۵ هزار میلیارد تومان (ماهانه تقریباً ۴۲ هزار میلیارد تومان) از بودجه مربوط به حقوق و دستمزد است و این دستمزد‌ها قابلیت کاهش ندارد. کسری بودجه دولت حدود ۴۵۰ هزار میلیارد تومان است و کسری بودجه باید از محلی تأمین شود.

حسینی خاطرنشان کرد: راهکار‌هایی همچون افزایش نرخ بهره مالکانه و ... که در واقع جبران کسری بودجه از جیب شرکت‌ها و صنایع بورسی است، جوابگوی کسری بودجه دولت نخواهد بود. به عبارتی برای جبران کسری بودجه، یا باید توافقی شکل بگیرد و فروش نفت ایران افزایش یابد یا باید نرخ حامل‌های انرژی مثل بنزین و گاز و برق افزایش یابد یا باید دولت اقدام به استقراض از بانک مرکزی و انتشار اوراق کند که البته افزایش نرخ حامل‌های انرژی و استقراض از بانک مرکزی تورم‌زا خواهد بود.

این فعال بازارسرمایه افزود: اثر افزایش نرخ تورم و افزایش نرخ ارز هم همواره اثر مثبتی بر بازار سرمایه داشته است.

حسینی در مورد تأثیر توافق احتمالی و احیای برجام بر بازار سرمایه اظهار کرد: در صورت توافق و احیای برجام احتمالاً در بلندمدت موجب کاهش بهای تمام‌شده و نیز افزایش تولید شرکت‌ها خواهد شد و ازاین‌جهت، احیای برجام در بلندمدت به نفع بازار سرمایه خواهد بود. اما نکته اینجاست که انتظارات تورمی و کسری بودجه دولت و افزایش نرخ ارز موجب افزایش قیمت کالا‌ها و خدمات شده است.

مدیرعامل شرکت مشاور سرمایه‌گذاری معیار تصریح کرد: کافی است فقط قیمت برخی کالا‌ها و خدمات را باقیمت‌های یک هفته قبل مقایسه کنید تا تورم را لمس کنید. ضمن اینکه قیمت‌های جهانی کامودیتی‌ها هم احتمالاً شیب صعودی ملایمی خواهد داشت. با این شرایط، نگرانی خاصی در مورد وضعیت بازار سرمایه وجود ندارد اما؛ به‌هرحال بازار سرمایه، بازار سرمایه‌گذاری‌های صبورانه است و نباید انتظار کسب بازدهی غیرمعقول در کوتاه‌مدت داشت. در اقتصاد‌های تورمی، همواره خرید یک دارایی اعم از سهام یا املاک یا ... بازدهی مناسبی به همراه داشته و این تجربه در سال‌های آینده هم تداوم خواهد داشت.

حسینی گفت: مشروط به آنکه سهامداران اقدام به انتخاب و خرید سهم‌های بنیادی و ارزنده بازار با استراتژی بلندمدت کنند.

وی در معرفی گزینه‌های مناسب برای سرمایه‌گذاری گفت: می‌توان از میان گروه‌های فلزی و معدنی، پالایشی، غذایی، و نیز هلدینگ‌های سرمایه‌گذاری با NAV پایین، گزینه‌های مناسب‌تر را انتخاب کرد.

این کارشناس بازار سرمایه در خاتمه در رابطه با انتقادات سهامداران شرکت هپکو به سبب صف فروش چندماهه سهم و بعد هم ریزش ۴۰ درصدی قیمت سهم گفت: به‌هرحال درنتیجه سقوط شاخص کل بورس از محدوده ۱ میلیون و ۹۰ هزار واحدی تا کمتر از ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار واحدی؛ تمامی نماد‌های بازار سرمایه از مردادماه سال قبل یک اصلاح سنگین و چندماهه را پشت سر گذاشته بودند؛ ولی "تپکو" اصلاح نکرده بود. اصلاح قیمت این نماد باید در ماه‌های قبل صورت می‌گرفت تا بعد از یک دوره اصلاح، حرکت خود را آغاز کند؛ بنابراین اصلاح قیمت سهم اصلاً عجیب نبود. به‌هرحال این شرکت درگیر برخی مشکلات عملیاتی است که با رفع این مشکلات، سهم هم به تعادل خواهد رسید و با بعد از تعادل رسیدن این سهم، احتمالاً با شروع یک حرکت مثبت ضرر و زیان سهامداران این سهم هم جبران خواهد شد.

منبع: بورس نیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده