تاریخ: ۲۴ شهريور ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۲:۴۸
بازدید: ۱۵۴
کد خبر: ۲۲۷۹۰۵
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

ورود سیمان به بورس هم دردی را دوا نکرد/ تاخت و تاز دلالان بی‌وقفه ادامه دارد

‌می‌متالز - ورود سیمان به بورس برای کاهش دست دلالان بسیار مؤثر بوده، اما در شهر‌های کوچک باعث شده واسطه‌ها در این میان جولان بیشتری بدهند.

به گزارش می‌متالز، این روز‌ها نوسان قیمت برخی کالا‌ها به یک معضل اساسی و مهم تبدیل شده است که شاید ریشه آن در بی‌مدیریتی‌ها و حتی نامدیریتی‌های برخی مسوولان و وجود دست‌های پشت پرده در دولت پیشین پیدا شود.

یکی از این کالا‌ها که نقش جدی در صنعت ساختمان نیز دارد و نوسان شدیدی در بازار داشته سیمان است، به‌طوری‌که بسیاری از صنوف دخیل در این کالا را به خاطر بالا و پایین رفتن قیمت‌ها به ورشکستگی نزدیک کرده و عمده سازندگان ساختمان نیز شاهد فروپاشی سرمایه و دارایی خود هستند.

بسیاری از کارشناسان کاهش تولید و نوسانات برق را علت اصلی نوسان قیمت سیمان می‌دانند و ورود این کالا به بورس را بسیار مفید قلمداد می‌کنند و اذعان دارند که ورود سیمان به بورس کالا سبب می‌شود مشتریان بزرگ نظیر انبوه‌سازان و شهرداری‌ها امکان خرید سیمان را به‌راحتی داشته و مشتریان کوچک هم قدرت خرید بهتری را داشته باشند، این در حالی است که عمده فروشندگان سیمان در شهر‌های کوچک با این نظر مخالف هستند و ورود سیمان به بورس را موجب پدید آمدن واسطه‌ها می‌دانند که شاید تا پیش‌ازاین وجود نداشت، اما در حال حاضر دلالان و سودجویان زیادی پدید آمده است.



طمعِ طمع‌کار برای تأمین و توزیع سیمان در شهر‌های کوچک


محمد خان‌محمدپور عضو هیأت مدیره اتحادیه ابزارآلات و مصالح ساختمانی قوچان با تأکید بر این مطلب که وقتی کاری از بخش خصوصی گرفته‌شده و به دولت واگذار می‌شود مشکلات فراوان به وجود می‌آید، گفت: پیش از بورسی شدن سیمان یک شرکت در این شهرستان وظیفه توزیع ۷۰ تا ۸۰ درصد سیمان را بر عهده داشت، اما در حال حاضر این شرکت ۲۰ ساله به بهانه‌های واهی تعطیل شده است.

او با بیان اینکه دریافت کد بورسی نیز به یک معضل تبدیل‌شده و برای شرکتی که هرساله بر اساس قانون مالیات پرداخت می‌کرد در حال حاضر مشکلات متعدد برای گرفتن این کد مطرح کرده‌اند، افزود: پیش از بورسی شدن کارخانه سهمیه ۳۰۰ تا ۴۰۰ تنی برای قوچان در نظر می‌گرفت، اما الان کارخانه‌ها هیچ‌کاره شده‌اند و خریدار از هر نقطه کشور که بخواهد می‌تواند تمام بار کارخانه را بخرد.

عضو هیأت مدیره اتحادیه ابزارآلات و مصالح ساختمانی قوچان ادامه داد: بورس یک شخص ثالث نبوده که خریدار راحت برای تأمین نیازش سراغ وی برود بلکه به‌طور مثال بیشتر بار این منطقه به شمال کشور برای ویلاسازی و حتی تهران ارسال می‌شود و سیمان به دست من کاسب در شهر‌های کوچک دیگر نمی‌رسد.

خان محمدپور با اشاره به اینکه درگذشته کالایی که به‌راحتی فروخته می‌شد امروز باید از دست افراد طمع‌کار خارج‌شده و بعد به دست من فروشنده و خریدار برسد، بیان کرد: متأسفانه برخی مردم نیز سیمان نیاز ندارند، اما نقش واسطه و دلال را بازی کرده و با خریداری سیمان از طریق بورس آن را به شهر‌های بزرگ‌تر می‌فرستند تا سود بیشتری از این طریق کسب کنند.

او با یادآوری اینکه شاید در شهر‌های بزرگ بورس باعث از بین رفتن دلال‌بازی شده، اما در شهر‌های کوچکی مثل قوچان که تاکنون واسطه‌گری وجود نداشت دلال‌ها قد علم کنند، تصریح کرد: قبلاً من به‌عنوان فروشنده نمی‌توانستم هر قیمتی برای سیمان تعیین کنم و حداکثر یک سود ۲ درصدی مشخص می‌شد، زیرا برای بیشتر از این قیمت بلافاصله یک رقیب می‌توانست جای من را بگیرد.

عضو هیأت مدیره اتحادیه ابزارآلات و مصالح ساختمانی قوچان تاکید کرد: الان بسیاری از دلال‌ها قیمت سیمان را در کف بازار تعیین می‌کنند و حتی تا کیسه‌ای چند برابر نیز برای شمال کشور می‌فرستند، اما این رقم اصلاً برای شهری مثل قوچان مناسب نیست، چون مردم توان مالی زیادی برای این‌گونه قیمت‌ها ندارند.

خان محمدپور با بیان این موضوع که تنها راه برای کنترل بازار سیمان به‌ویژه برای شهرستانی‌ها خارج شدن آن از بورس است، اظهار کرد: نوسان قیمت سیمان به بازار مسکن و ساختمان نیز ضربه وارد کرده و بسیاری از ساختمان‌ساز‌ها حداقل در قوچان دست نگه‌داشته‌اند تا این حباب قیمت شکسته شود.



ورشکستگی بسیاری از مصالح‌فروشی‌ها با ورود سیمان به بورس


قربان جعفری یکی از فروشندگان مصالح ساختمانی در قوچان نیز درباره وجود مشکلات در عرضه و توزیع سیمان، گفت: سیمان مدتی قیمت ۲۰ تا ۳۸ هزار تومان را داشت، اما امروز رقم آن افزایش‌یافته است که این عدد با بازار و میزان تقاضا همخوانی ندارد.

او با یادآوری اینکه کارخانه‌ها به علت ورود سیمان در بورس مجبورند قیمت بالاتری نسبت به گذشته بدهند و در مقابل مردم قدرت خرید پایین‌تری ندارند، افزود: نمی‌توان مصالح را گران خرید و همان میزان یا گران‌تر نیز به دست مصرف‌کننده رساند و باید کمی ارزان‌تر فروخته شود که این مساله نیز باعث ضرر کاسب خواهد شد.

فروشنده مصالح ساختمانی در قوچان با بیان این مطلب که امروز بسیاری از فروشندگان مصالح ساختمانی با وضعیت بازار به‌ویژه در حوزه سیمان به ورشکستی نزدیک شده‌اند، ادامه داد: بسیاری از مشتری‌ها یا همان ساختمان‌ساز‌ها نیز معطل این مانده‌اند که بازار کمی آرام‌تر شده و قیمت‌ها بشکند، زیرا این قیمت‌های بالا و ساخت مسکن با هزینه‌های سرسام‌آور مصالح ساختمانی موجب می‌شود که مردم قدرت تهیه مسکن را نیز نداشته باشند.

جعفری بیان کرد: بسیاری از دلالان عرضه‌کننده سیمان که بورس را بهترین فرصت برای کسب سود می‌دانند عرضه این محصول را دچار مشکلاتی کرده‌اند مثلاً اگر یک هفته بورس تعطیل باشد درنتیجه کالایی در بازار نمی‌آید یا هفته بعد تعطیلی‌ها بهانه کمبود جنس را بیان می‌کنند که این اوضاع باعث بسته شدن بازار خواهد شد.


تنها مشکل در تولید سیمان، بورسی شدن آن است


محمد دربان آستانه یکی از عرضه‌کنندگان مستقیم سیمان در قوچان با اشاره به اینکه مشکلات تا زمان درست نشدن زیرساخت‌ها وجود خواهد داشت، گفت: امروز مشکلی در زمینه تولید سیمان وجود ندارد، زیرا هیچ کارخانه‌ای در این زمینه ابراز نگرانی نمی‌کند بلکه تمام معضلات را بورس به وجود آورده است.

او با یادآوری این مطلب که خارج شدن سیمان از بورس احتمال ضعیفی است، چون ذی‌نفعان زیادی در آن دخیل هستند، افزود: وقتی سیمان از کارخانه خارج می‌شود هزاران مشکل دیگر به وجود می‌آید، زیرا جنس به دست مصرف‌کننده واقعی نمی‌رسد بلکه دلال و واسطه سیمان را از بورس گرفته و باقیمتی بیشتر به دست فروشنده یا دیگران می‌رساند.

این عرضه کننده سیمان در قوچان با بیان اینکه امروز اجناسی همچون ماسه، گچ، سفال و ... به‌وفور وجود دارد و تنها مشکل در سیمان است، ادامه داد: متأسفانه برخی مردم نیز بر این کمبود و مشکلات اضافه می‌کنند، زیرا وقتی جنسی در بازار کم می‌شود استقبال نسبت به خرید آن بالا می‌رود به‌طوری‌که افرادی وجود دارند که نیاز سیمان ندارند، اما آن را انبار کرده تا در زمان افزایش قیمت بتوانند سود بیشتری به دست آوردند و در این میان مصرف‌کننده واقعی ضرر می‌کند.

دربان آستانه با تأکید بر اینکه امروز دلال‌بازی در زمینه سیمان به‌ویژه در شهر‌های کوچک افزایش‌یافته است، بیان کرد: کسانی در بازار ورود پیدا کردند که هیچ تخصصی در حوزه مصالح ساختمانی ندارند و همین نیز باعث شده بسیاری از ساختمان‌ساز‌ها تمایلی به خرید مصالح نداشته و استقبال از بازار نیز افت شدیدی پیدا کند.

به نظر می‌رسد باید متولیان قیمت‌گذاری کالا‌ها در سطح کلان کشور پیش از اقدام هر کاری، ابتدا تمام جوانب این عمل همچون میزان سود و زیان حتی در تمام کشور به‌ویژه شهر‌های کوچک را سنجیده و بعد با فراهم ساختن زیرساخت‌های مناسب به دنبال کمک رساندن به مردم باشند نه اینکه باری بر دوش مردم افزوده شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده