تاریخ: ۲۸ شهريور ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۹:۲۶
بازدید: ۱۲۸
کد خبر: ۲۲۸۳۸۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
قادری مطرح کرد؛

طرح تسهیل صدور مجوز کسب و کار راهی مطمئن برای جذب و جلوگیری از خروج سرمایه از کشور است

‌می‌متالز - عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: ما در بلندمدت به دلیل بروکراسی‌های خسته کننده در بُعد جهانی برای جذب سرمایه و همچنین جلوگیری از خروج سرمایه از کشور دچار مشکل خواهیم شد و تصویب طرح تسهیل صدور مجوز کسب و کار راهی برای حل این موضوع است.

به گزارش می‌متالز، جعفر قادری عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس، با اشاره به اینکه تصویب طرح تسهیل صدور مجوز‌های کسب و کار نگاه را نسبت به کسب و کار تغییر می‌دهد، گفت: تاکنون اصل بر این بوده است که تمام کسب و کار‌ها و فعالیت‌ها نیاز به مجوز دارد و تنها چند استثنا برای مشاغلی وجود داشت که نیاز به مجوز نداشتند، اما اکنون به موجب این طرح مگر در موارد استثنایی هیچ فعالیتی نیاز به مجوز ندارد.

وی ادامه داد: براساس این طرح سهولت خوبی در بحث راه اندازی کسب و کار در کشور ایجاد خواهد شد و اینگونه رتبه ایران از ۱۷۸ پایین‌تر خواهد رفت. ما وضعیت قابل قبولی در حوزه سهولت راه‌اندازی کسب و کار نداریم و با این شاخص‌ها نمی‌توان سرمایه را از خارج کشور جذب کرده و سرمایه را هم در داخل کشور نگاه داشت.

قادری بیان کرد: هرشخصی برای سرمایه‌گذاری در ایران به رتبه و شاخص‌ها در این زمینه نگاه می‌کند، برخی مشکلات داخلی کشورمان به موضوع تحریم‌ها ارتباطی ندارد و ما در بلند مدت به دلیل بروکراسی‌های خسته کننده در بُعد جهانی برای جذب سرمایه و همچنین جلوگیری از خروج سرمایه از کشور دچار مشکل خواهیم شد.

نماینده مردم شیراز در مجلس با بیان اینکه طرح تسهیل صدور مجوز‌های کسب و کار در اشتغالزایی نقش دارد، اظهار کرد: به تعبیر عامیانه این طرح به معنای روغن کاری چرخ اقتصاد کشور است و دیگر چرخ دنده‌های اقتصادی کشور با سرعت بیشتری حرکت خواهد کرد، از سوی دیگر ضمن ایجاد امیدواری، هزینه تولید و ریسک سرمایه‌گذاری کاهش پیدا خواهد کرد و اینگونه شاخص سرمایه‌گذاری نسبت به تولید ناخالص ملی افزایش می‌دهد.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با تاکید براینکه در فضا‌های رقابتی هیچ کسی از انحصار نفع نمی‌برد، گفت: تصویب این طرح انحصار را از میان برمی‌دارد، برای چه باید هزینه فعالیت‌های انحصاری را بپردازیم در صورتی که در شرایط رقابتی کیفیت‌ها افزایش پیدا می‌کند. تاکنون رویه در کشور اینگونه بوده که یک سری انحصار در کشور تحت عنوان حریم صنفی و ... ایجاد شده، اما با رفع این انحصار‌ها تنها افراد توانمند و مبتکر و فعال باقی خواهند ماند.

وی تاکید کرد: چرا باید هزینه یک سری مجموعه‌های ضعیف از جیب کشور پرداخته شود، طرح تسهیل صدور مجوز‌های کسب و کار راه‌گشا و کلیدی بوده و می‌تواند به عنوان یکی از حوزه‌های کم خرج در شرایط تحریمی گره‌گشای مشکلات اقتصادی کشور باشد و در کنار آن با تصویب طرح تامین منابع مالی برای تولید، زیرساخت‌ها را برای اشتغالزایی تکمیل کرد.

منبع: خبرگزاری مجلس شورای اسلامی (خانه ملت)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده