تاریخ: ۳۱ فروردين ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۲:۴۸
بازدید: ۲۶۷
کد خبر: ۲۰۶۴۱۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
وزیر اقتصاد:

زمان صدور مجوز برای کسب و کار را کاهش دادیم

‌می‌متالز - به گفته فرهاد دژپسند، در حال حاضر ۵۰ درصد مجوز‌های کسب و کار در فضای الکترونیکی انجام می‌شود و عملکرد وزارت امور اقتصادی و دارایی در سال گذشته در این باره بسیار مطلوب بوده است.

به گزارش می‌متالز، فرهاد دژپسند در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال مشترک روح الله نجابت و ۳۷ نفر از نمایندگان درباره علت عدم اجرای قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ مبنی بر ضرورت شفافیت و بهبود مجوز‌های کسب و کار، گفت: در سال ۹۹ ما بررسی‌های کارشناسی خود در هیات واگذاری را افزایش دادیم و اقدامات بسیار زیادی انجام دادیم که می‌تواند باعث شود رتبه ایران در بهبود فضای کسب و کار ارتقاء پیدا کند که البته امیدواریم بانک جهانی در این باره سیاسی برخورد نکند.

وی بیان کرد: ایجاد پنجره واحد برای ثبت شرکت‌ها یکی از اقدامات اساسی ما بود که در سال ۹۹ در تهران و ۴ کلانشهر انجام شد و باعث شد که فاصله ثبت شرکت‌ها از ۷۲ روز به کمتر از ۷۲ ساعت کاهش یابد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی تصریح کرد: در سال ۹۷ فعالان اقتصادی برای کسب مجوز باید حداقل ۵۴ روز زمان خود را تلف می‌کردند، اما الان به هشت روز کاهش یافته و این مساله نشان از تحول و اقداماتی است که ما در این باره انجام داده‌ایم.

دژپسند تأکید کرد: در حال حاضر ۵۰ درصد مجوز‌های کسب و کار در فضای الکترونیکی انجام می‌شود و عملکرد وزارت امور اقتصادی و دارایی در سال گذشته در این باره بسیار مطلوب بوده است.

وی با بیان اینکه اتاق‌های بازرگانی، اصناف و تعاون بار‌ها رضایت خود را از بهبود دریافت مجوز کسب و کار اعلام کرده‌اند، گفت: در حال حاضر ۵۴ درصد فعالان صنوف جهت دریافت مجوز کسب و کار نیاز به مراجعه حضوری ندارند و می‌توانند اطلاعات خود را در سامانه‌ای بارگذاری کنند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی اظهار داشت: تعداد مجوز‌ها برای کسب و کار از حدود هزار و ۵۹۸ مورد به هزار و ۱۹۹ مورد کاهش یافته است و تقریباً ۴۰۰ قلم مجوز را کاهش دادیم که به این معناست، تعداد مجوز‌هایی که فعالان اقتصادی باید دریافت کنند، کاهش یافته است.

دژپسند بیان کرد: این اقدامات باعث کاهش زمان صدور مجوز کسب و کار از صد روز به هفت روز شده است و ما با اقداماتی که در این راستا انجام دادیم، باعث شدیم که زمان صدور مجوز کسب و کار کاهش پیدا کند.

وی با بیان اینکه همچنین بیش از پنج میلیون استعلام الکترونیکی از طریق سامانه صدور مجوز‌ها از مردادماه ۹۷ تاکنون انجام شده است، افزود: از سوی دیگر کسانی که در این زمینه شکایتی دارند، می‌توانند شکایت خود را در این محیط الکترونیکی ثبت کنند به گونه‌ای که هزار و ۲۰۸ شکایت تاکنون ثبت شده و به ۸۱ درصد از این شکایت‌ها در همین محیط الکترونیکی پاسخ داده شده است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی تأکید کرد: ما همچنین میز مشاوره کسب و کار را در سامانه «یاور» ایجاد کردیم و تاکنون ۳۲۴۶ درخواست مشاوره ثبت شده است و ۹۱ درصد پاسخ لازم را دریافت کرده‌اند و خوشبختانه ما با اقدامات خود در این زمینه توانستیم کاری کنیم که زمان کسب مجوز برای فعالان اقتصادی کاهش پیدا کند و همچنین برخی از مقررات زائد و انحصار زا را حذف کردیم.

دژپسند درباره پیگیری شعار سال نیز، گفت: ما معتقدیم که باید با توان بیشتری برای تحقق شعار سال قدم برداریم و شرایطی را برای کسب و کار ایجاد کنیم تا فعالان اقتصادی ازآن وضع رضایت داشته باشند.

روح الله نجابت در ادامه جلسه در تشریح سوال خود از وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: صحبت‌های آقای دژپسند با واقعیت‌های جامعه فرسنگ‌ها فاصله دارد و عملاً در کشور توسط دستگاه‌های اجرایی خودمان دچار خود تحریمی هستیم.

وی افزود: در شرایط تحریم، کسانی که می‌خواهند دنبال کسب و کار بروند باید روز‌ها درگیر سیستم فشل اداری شوند که علت این مساله کوتاهی‌های وزارت اقتصاد است.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: سال ۸۶ مجلس قانونی مصوب کرد که براساس آن دولت مکلف شد شرایط صدور مجوز برای کسب و کار را بهبود بخشد، اما متأسفانه دولت و به ویژه وزارت اقتصاد به تکالیف قانونی خود در این زمینه عمل نکرده‌اند.

نجابت تأکید کرد: وزیر امور اقتصادی و دارایی در اتاق‌های دربسته مانده است و عدد و رقم ارائه می‌کند و این ارقام هیچ واقعیت عینی در بین فعالان اقتصادی ندارد و بسیاری از اصناف از این موضوع گله‌مند هستند و می‌گویند فرآیند دریافت مجوز بسیار طولانی است.

وی افزود: مطابق با آخرین گزارش بانک جهانی، به جهت شاخص‌های کسب و کار ایران جز ۱۰ کشور آخر است و جای تأسف دارد که بسیاری از مجوز‌های کسب و کار به سامانه اصناف ارجاع می‌شود که به این معناست که نه تنها فضای کسب و کار تسهیل نشده است بلکه یک کار مضاعفی هم ایجاد شده است.

نجابت گفت: اگر وزارت اقتصاد کمر همت بسته بود و تلاش لازم را انجام می‌داد تا فضای کسب و کار بهبود یابد، قطعاً وضع اصناف و تولید ما الان اینگونه نبود و تقاضای بنده این است که وزیر امور اقتصادی و دارایی به جای ارائه یک گزارش ناقص به مجلس بپذیرد که در این زمینه توفیقی نداشته است.

منبع: پایگاه خبری اتاق ایران

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده