به گزارش میمتالز، چند روزی از تصویب طرح واردات خودرو در صحن علنی مجلس میگذرد. طرحی که از همان ساعات نخست تصویب موافقان و مخالفان خاص خود را داشت. برخی بر تأثیر مثبت آن بر بازار خودرو صحبت میکنند و عدهای دیگر عدم زیر ساخت کافی برای اجرای طرح را بیان و اعلام میکنند در شرایط فعلی نتایج قابلی توجهی نخواهد داشت.
اما از آن طرف واکنش بازار خودرو نسبت به این طرح قابل توجه است. فعالان بازار خودرو معتقدند در طول چند ماه اخیر بازار خودرو در رکود مطلق قرار داشت و در دو هفته اخیر تاحدودی معاملات به بازار برگشته بود، اما زمزمه آزادسازی واردات خودرو باعث شده تا همه به نوعی منتظر ارزانی خودرو باشند و دست از معاملات بکشند.
امروز فقط آن دسته از افرادی که نیاز ضروری به فروش خودرو دارند اقدام به معامله کرده و مابقی تمایلی به فروش خودرو ندارند. مصرف کنندگان هم خوش بین به کاهش قیمتها هستند و خبری از رونق در خرید و فروش نیست.
به اعتقاد فعالان بازار پیش از اعلام طرح واردات خودرو مالکان خودروهای خارجی تصور میکردند خودروهای عتیقه در اختیار دارند و قیمتهای نجومی را برای آنها مطرح میکردند همین افراد امروز احساس خطر کرده و نمیدانند سرنوشت سودهای بالایی که از فروش خودروهای کارکرده خارجی کسب میکردند چه خواهد شد.
بررسی بازار خودروهای خارجی نشان از آن دارد که طی چند روز اخیر خودروی ۱ میلیاردی حدود ۲۰۰ میلیون تومان، خودروی ۲ میلیاردی حدود ۳۰۰ میلیون تومان و خودروهای بالای ۳ میلیارد و نیم بالای ۴۵۰ میلیون تومان کاهش قیمت را تجربه کرده اند.
در حال حاضر النترای ۱ میلیارد و ۴۰۰ میلیونی تومانی به ۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان و سانتافه ۲ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومانی به ۱ میلیارد و ۸۰۰ هزار تومان رسیده است.
علاوه بر رکود رد فروش خودروهای خارجی در محصولات داخلی هم بازار شاهد کاهش معاملات است وحتی در برخی از محصولات کاهش قیمتهایی هم به وجود آمده است. بر همین اساس پراید ۱۱۱ با قیمت ۱۵۳ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ تیپ ۲ با قیمت ۲۵۰ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ تیپ ۵ با قیمت ۳۰۴ میلیون تومان، پژو پارس سال با قیمت ۲۸۱ میلیون تومان، سمند ال ایکس ۲۴۷ میلیون تومان، تیبا ۲ با قیمت ۱۶۰ میلیون تومان، دنا با قیمت ۳۲۸ میلیون تومان و رانا پلاس ۲۷۳ میلیون تومان به فروش میرسد.
منبع: خبرگزاری تسنیم