تاریخ: ۳۱ شهريور ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۳:۴۳
بازدید: ۵۲۱
کد خبر: ۲۲۹۰۰۹
عضو اتاق بازرگانی تهران مطرح کرد؛

صنعت حمل و نقل مهمترین فاکتور توسعه صادرات

‌می‌متالز - عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران، زیرساخت‌های حمل و نقلی را یکی از مهمترین فاکتور‌های توسعه صادرات کشور دانست و گفت: توسعه و تکمیل جاده‌ها و مسیر‌های ترانزیت نه تنها سبب بهبود وضعیت صادرات غیرنفتی بلکه منجر به رشد مثبت اقتصادی خواهد شد.

به گزارش می‌متالز، علاء میرمحمدصادقی روز چهارشنبه بخشی از تبعات مثبت جاده‌های ترانزیتی کشور را برشمرد و افزود: شبکه حمل و نقل یک کشور باید بتواند در کمترین زمان ممکن و با بهترین کیفیت و البته بالاترین ضریب امنیت، محصولات صادراتی را به بازار‌های هدف برساند که چنین سیستمی نیازمند نظام صادراتی استوار و پویا است.

وی بیان کرد: در سال‌های گذشته ایران نیز با ایجاد این سیتم توانست سهم بسزایی از بازار منطقه را از آن خود کند و با راه‌اندازی دو شرکت بزرگ نوح و کارون در حوزه کشتیرانی، عملاً به صورت حرفه‌ای در صنعت حمل و نقل جایگاه خود را در منطقه تثبیت کند، اما این شرکت‌ها در حال حاضر به دلیل کاهش صادرات یا به طور کلی تعطیل و یا معلق شده‌اند.

وی معتقد است: یکی از الزامات جهش صادرات، توسعه زیرساخت‌های حمل و نقلی و کاهش هزینه‌ها در این بخش است تا کالا‌های ایرانی با قیمتی قابل رقابت با سایر کالا‌ها در دیگر بازار‌ها عرضه شود.

این فعال اقتصادی تصریح کرد: موقعیت جغرافیایی ایران یک موهبت الهی است که بهره نبردن از آن نوعی کفران نعمت است. ایران می‌تواند از طریق اتصال و با استفاده از صنعت کشتیرانی خود، در کمترین زمان ممکن نیاز بازار‌های منطقه را رفع کند و از این طریق هم صادرات و هم اقتصاد خود را به پویایی برساند؛ با این حال در این سال‌ها، کشور‌های دیگر بودند که فعالیت اقتصادی خود را در کشور‌های همسایۀ ایران افزایش داده‌اند و سهم ایران را به کمترین رقم رسانده‌اند.

عضو اتاق بازرگانی تهران خاطرنشان کرد: عمده کشور‌های منطقه خاورمیانه مخصوصاً عراق و افغانستان، در زمره مصرف‌کننده کالا و محصولات قرار دارند و این یعنی بازاری بزرگ در اطراف ایران است. بازاری که هر گاه ایران اراده کرده، توانسته با یک برنامه‌ریزی دقیق و کارشناسانه سهم خود را در آن حداکثر کند که متاسفانه این بازار در سال‌های اخیر از دست رفت و امروز نیازمند بازیابی است.

میرمحمدصادقی آموزش تجار و صادرکنندگان را از مهم‌ترین الزامات توسعه کمی و کیفی صادرات عنوان کرد و گفت: بایستی اتاق‌های بازرگانی، تعاون و اصناف ایران و تشکل‌های مرتبط با هر بخش و صنعتی برنامه‌ریزی هدفمندتری را برای توسعه صادراتی انجام دهند.

منبع: پایگاه خبری تحلیلی تجارت بین الملل (اگزیم نیوز)

عناوین برگزیده