به گزارش میمتالز، علاء میرمحمدصادقی روز چهارشنبه بخشی از تبعات مثبت جادههای ترانزیتی کشور را برشمرد و افزود: شبکه حمل و نقل یک کشور باید بتواند در کمترین زمان ممکن و با بهترین کیفیت و البته بالاترین ضریب امنیت، محصولات صادراتی را به بازارهای هدف برساند که چنین سیستمی نیازمند نظام صادراتی استوار و پویا است.
وی بیان کرد: در سالهای گذشته ایران نیز با ایجاد این سیتم توانست سهم بسزایی از بازار منطقه را از آن خود کند و با راهاندازی دو شرکت بزرگ نوح و کارون در حوزه کشتیرانی، عملاً به صورت حرفهای در صنعت حمل و نقل جایگاه خود را در منطقه تثبیت کند، اما این شرکتها در حال حاضر به دلیل کاهش صادرات یا به طور کلی تعطیل و یا معلق شدهاند.
وی معتقد است: یکی از الزامات جهش صادرات، توسعه زیرساختهای حمل و نقلی و کاهش هزینهها در این بخش است تا کالاهای ایرانی با قیمتی قابل رقابت با سایر کالاها در دیگر بازارها عرضه شود.
این فعال اقتصادی تصریح کرد: موقعیت جغرافیایی ایران یک موهبت الهی است که بهره نبردن از آن نوعی کفران نعمت است. ایران میتواند از طریق اتصال و با استفاده از صنعت کشتیرانی خود، در کمترین زمان ممکن نیاز بازارهای منطقه را رفع کند و از این طریق هم صادرات و هم اقتصاد خود را به پویایی برساند؛ با این حال در این سالها، کشورهای دیگر بودند که فعالیت اقتصادی خود را در کشورهای همسایۀ ایران افزایش دادهاند و سهم ایران را به کمترین رقم رساندهاند.
عضو اتاق بازرگانی تهران خاطرنشان کرد: عمده کشورهای منطقه خاورمیانه مخصوصاً عراق و افغانستان، در زمره مصرفکننده کالا و محصولات قرار دارند و این یعنی بازاری بزرگ در اطراف ایران است. بازاری که هر گاه ایران اراده کرده، توانسته با یک برنامهریزی دقیق و کارشناسانه سهم خود را در آن حداکثر کند که متاسفانه این بازار در سالهای اخیر از دست رفت و امروز نیازمند بازیابی است.
میرمحمدصادقی آموزش تجار و صادرکنندگان را از مهمترین الزامات توسعه کمی و کیفی صادرات عنوان کرد و گفت: بایستی اتاقهای بازرگانی، تعاون و اصناف ایران و تشکلهای مرتبط با هر بخش و صنعتی برنامهریزی هدفمندتری را برای توسعه صادراتی انجام دهند.