تاریخ: ۱۰ مهر ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۴:۱۲
بازدید: ۱۹۱
کد خبر: ۲۳۰۱۳۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
مدیرعامل شرکت سامان مجد مطرح کرد؛

لزوم وجود برنامه زمان بندی برای انتشار اوراق دولتی در بازار سرمایه از سوی دولت

‌می‌متالز - مدیرعامل شرکت سامان مجد تاکید کرد که دولت باید با یک زمان‌بندی مشخص اقدام به انتشار اوراق کند.

به گزارش می‌متالز، مهدی مومن زاده در گفتگو با بورس امروز با بیان اینکه انتشار اوراق یکی از راه‌های جبران غیرتورمی کسر بودجه دولت است که به منظور اعمال سیاست پولی دولت مورد استفاده قرار می‌گیرد، عنوان کرد: اگر دولت از انتشار اوراق برای تامین مالی خود استفاده کند، به ناچار به سراغ منابع بانک مرکزی خواهد رفت و این موضوع می‌تواند محرک تورم باشد.

وی در ادامه افزود: در واقع دولت با انتشار اوراق یک راه غیرتورمی برای جبران کسری بودجه را اتخاذ کرده است به شرطی که دولت از این اوراق برای جبران هزینه‌های جاری استفاده نکند.

مدیرعامل شرکت سامان مجد با تاکید براینکه دولت باید با یک برنامه زمان‌بندی مشخص برای انتشار اوراق اقدام کند تا مانع از فشار عرضه در ماه‌های پایانی سال شود، بر لزوم تعیین نرخ اوراق در بازار بر اساس مکانیزم عرضه و تقاضا تاکید کرد.

وی نرخ این اوراق را متاثر از نرخ بهره بانکی عنوان کرد که در صورت وجود برنامه زمان بندی مناسب از سوی دولت برای انتشار در طول سال می‌توان انتظار داشت که نرخ بهره را کنترل کرد.

پاو در پایان گفت: با شرایط فعلی اگر بر اساس آنچه که در قانون بودجه است اوراق منتشر شود نرخ اوراق حدود ۲۱ تا ۲۲ درصد خواهد بود.

منبع: بورس امروز

عناوین برگزیده