تاریخ: ۱۲ مهر ۱۴۰۰ ، ساعت ۰۰:۵۸
بازدید: ۹۳
کد خبر: ۲۳۰۶۰۷
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی
رئیس شورای رقابت:

زیان ایران خودرو و سایپا به دلیل سرمایه‌گذاری‌های غیرمرتبط است

‌می‌متالز - رئیس شورای رقابت با بیان اینکه زیان انباشته ایران خودرو و سایپا مربوط به سرمایه‌گذاری‌ها و هزینه‌های زیاد غیرمرتبط است، گفت: رقابتی کردن بازار جزو وظایف این شورا نیست و امکان آن را هم ندارد.

به گزارش می‌متالز، رضا شیوا در نشستی خبری ضمن اشاره به پایان دوران مسوولیت در این شورا و طلب حلالیت از مردم گفت: فردا با حضور وزیر اقتصاد ترکیب شورای رقابت دستخوش تغییراتی خواهد شد.

وی با ارائه گزارشی درمورد عملکرد شورای رقابت طی چند سال اخیر افزود: قرار بود در پایان شهریور ماه و با تعیین تورم بخشی، شورا نسبت به قیمت گذاری جدید خودرو برای پاییز اعلام نظر کند که به نظر می‌رسد دیگر نباید این سوال پرسیده شود. چرا که رئیس جدید شورای رقابت باید در این خصوص تصمیم گیری کند و شاید بخواهد این روش قیمت گذاری را تغییر دهد و برنامه دیگری را در دستور کار قرار دهد. هنوز بانک مرکزی تورم را به شورای رقابت اعلام نکرده و ممکن است تا پایان مهرماه طول بکشد.

این مقام مسوول در خصوص نحوه قیمت گذاری خودرو که این روز‌ها با مخالفت‌های جدی روبرو شده، توضیح داد: آنچه مشخص است در قرعه کشی هیچ کس دخالت و نفوذی ندارد، ولی پیش از این زمانی که فروش خودرو از طریق سایت انجام می‌شد دائم شکایت و اعلام مشکل از سوی مردم وجود داشت. در همین رابطه انتقادات وارده برای ایرادات قرعه کشی خودرو منطقی نیست علاوه بر این می‌گفتند نفوذ دلالان در این روش وجود دارد، ولی اگر منتقدان شیوه جدیدی را پیشنهاد می‌کنند، اعلام کنند.

شیوا با اشاره به انتقاداتی مبنی بر عدم رقابتی شدن بازار خودرو با وجود دخالت شورای رقابت ادامه داد: جزو وظایف این شورا رقابتی کردن بازار نیست و امکان آن را هم نداشت. اگر قرار است بازار خودرو رقابتی شود نیاز به بستر و توجیه اقتصادی و سرمایه گذاری دارد که این موضوع وظیفه سازان گسترش و وزارت صنعت است؛ بنابراین اگر زمانی بازار رقابتی باشد شورا نیز از آن خارج می‌شود و اینکه بگویند با حضور شورا سرمایه گذاران به بازار خودرو نمی‌آیند ادعای بیهوده‌ای است.


خودروسازان می‌خواستند هزینه‌های سربار را با افزایش قیمت‌ها جبران کنند


وی با تاکید بر تلاش برای عدم تحمیل قیمت خودرو به مردم توسط انحصارگران اضافه کرد: به هرصورت درکشوری که تورم تا ۵۰ درصد است و همه چیز گران می‌شود، طبیعی است قیمت خودرو افزایش یابد. همواره سعی شد قیمت منصفانه برای خودرو‌ها تعیین شود، ولی به هرحال این افزایش قیمت مطلوب مردم نبود و در مواقعی حتی باعث شد مردم با شورای رقابت بد شوند.

رئیس شورای رقابت تصریح کرد: اینکه انحصارگر بخواهد هرچه هزینه اضافی دارد را از محل افزایش قیمت خودرو جبران کند، پذیرفته نمی‌شود. متاسفانه مشکلات خودروسازان فراوان است و آن‌ها سرمایه گذاری و هزینه‌های نامرتبط زیادی دارند. این درحالی است که خودروساز باید فقط در رشته مرتبط فعالیت کند، اما آنقدر شرکت‌های وابسته بوجود آورده اند که همچنان فعالیت اقتصادی برای آن‌ها زیان ده است. چرا می‌خواهند این زیان را از جیب مصرف کننده پرداخت کنند؟

شیوا با ارائه توضیحاتی درخصوص مصوبه اخیر شورای رقابت گفت: نمی‌شود خوردویی را اکنون برای فروش بگذارید که قیمت آن مشخص نباشد از سویی برخی خودروسازان به گونه‌ای پیش فروش می‌کنند که حتی طرح آن ممکن است دستخوش تغییر شود و این برای پذیرفته شدنی نیست. خودروسازان در پیش فروش مشکلات زیادی دارند و این نوع پیش فروش‌ها بهتر است انجام نشود. درصورتی که پیش فروش انجام نشود می‌توانند مشوقی برای افزایش فروش فوق العاده و عرضه بیشتر محصول به بازار ایجاد کنند تا در نهایت تعهدات کم شده و ظرفیت فروش فوق العاده افزایش پیدا کند.

منبع: بورس پرس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده