تاریخ: ۱۹ مهر ۱۴۰۰ ، ساعت ۰۰:۳۸
بازدید: ۱۴۴
کد خبر: ۲۳۱۴۷۸
سرویس خبر : انرژی
شرکت توانیر:

منتظر قطع برق در زمستان به دلیل استخراج غیرمجاز رمز ارز‌ها باشید!

‌می‌متالز - شرکت توانیر با اعلام مصرف برق روزانه ۳۵ هزار واحد مسکونی برای استخراج هر بیت‌کوین از احتمال قطعی برق در زمستان به دلیل استخراج غیرمجاز رمزارز‌ها خبر داد!

به گزارش می‌متالز، توانیر اعلام کرد: تحمیل تقاضای اضافی و غیرقابل مدیریت برق و گاز به شبکه انرژی به خصوص در ایام اوج مصرف برق گاز منجر به افزایش احتمال قطعی برق و گاز می‌شود.

بر اساس این گزارش، ماینر دستگاه تولیدکننده رمز ارز است. رمز ارز نوعی دارایی دیجیتال است که به طور غیرمتمرکز تولید و نگهداری می‌شود و برای استخراج آن باید محاسبات ریاضی پیچیده‌ای توسط رایانه به صورت مستمر انجام شود که مستلزم مصرف برق زیادی است.

متوسط انرژی مورد نیاز برای استخراج هر بیت‌کوین به عنوان اولین رمزارز ساخته شده، حدود ۳۰۰ مگاوات ساعت برآورد می‌شود که این انرژی به صورت متوسط معادل مصرف برق بیش از ۳۵ هزار واحد مسکونی در یک روز است.

با استناد به آمار مراجع بین المللی، مجموع مصرف برق سالانه شبکه جهانی بیت کوین تا پایان سال ۲۰۲۱ تقریبا برابر با ۱۰۰ میلیارد کیلووات ساعت برآورد می‌شود که این مقدار از مصرف سالانه برق در کشور‌هایی مانند سوییس، اتریش، دانمارک، بلژیک و فنلاند بیشتر است.

به طور معمول با افزایش و کاهش قیمت بیت کوین، مصرف برق جهت استخراج آن نیز افزایش و کاهش می‌یابد. زیرا در این حالت درآمد ناشی از استخراج این رمزارز از هزینه برق مصرفی کمتر شده و در عمل روشن گذاشتن دستگاه‌های استخراج با بازدهی پایین صرفه اقتصادی ندارد.

با این حال آنچه در ایران رخ می‌دهد انطباقی با این واقعیت ندارد. زیرا اکثریت قریب به اتفاق دستگاه‌هایی استخراج رمزارز‌ها به صورت غیرمجاز و با استفاده از برق یارانه‌ای فعالیت می‌کنند.

از آنجا که قیمت برق یارانه‌ای ارائه شده به فعالان اقتصادی در ایران در مقایسه با قیمت واقعی آن در مقایسه با قیمت‌های جهانی ناچیز است، لذا هزینه برق مصرفی توسط ماینر‌های غیرمجاز درعمل قابل چشم پوشی است و به همین دلیل با کاهش قیمت بیت کوین نه تنها از میزان برق مصرفی جهت استخراج رمزارز کاسته نمی‌شود، بلکه بر مقدار آن افزوده می‌شود. زیرا علاوه بر تجهیزات استخراج موجود، دستگاه‌ها با بازدهی پایین که استفاده از آن‌ها در دنیا صرفه اقتصادی را از دست داده از طریق مبادی غیرمجاز وارد ایران می‌شوند و از برق یارانه‌ای به صورت غیرقانونی استفاده می‌کنند.

این واقعیت ابعاد نگران کننده‌ای دارد. از بعد دست اندازی به منابع انرژی، استفاده غیرمجاز از برق یارانه‌ای به معنای غارت بخش قابل توجهی از منابع ملی است که می‌تواند صرف توسعه زیرساخت‌ها در بخش انرژی به منظور تامین برق و گاز مطمئن و پایدار شود.

واقعیت تلخی که در تابستان سال جاری ملموس شد. زیرا متوسط کمبود برق حدود ۱۰هزار مگاوات بود که تقریبا ۲۰ درصد ناشی از مصرف دستگاه‌های استخراج رمزارز غیرمجاز بود.

در صورتی که توان متوسط مصرفی توسط ماینر‌های غیرمجاز در ماه‌های پیش رو افزایش نیابد و کمبود گاز در فصل سرد سال حدود ۱۵۰میلیون مترمکعب در روز باشد، نزدیک به ۱۰ درصد از این کمبود ناشی از مصرف دستگاه‌های استخراج غیرمجاز رمزارز‌ها خواهد بود.

در نهایت از بعد اقتصادی در مواقع کمبود برق یا گاز، تامین انرژی بخش قابل توجهی از صنایع با اختلال مواجه شده و این مساله به تورم و بیکاری دامن خواهد زد.

از آنجا که تجربه چند سال اخیر نشان داده، مجازات موجود در قوانین فاقد بازدارندگی کافی برای مبارزه با استخراج غیرمجاز رمزارز‌ها است، یکی از راهکار‌هایی که باید در کوتاه مدت برای کاستن از تبعات این پدیده شوم اتخاذ شود، افزایش هزینه‌ها و مجازات قانونی مربوط به آن تا حدی است که انگیزه از متخلفانی که سرمایه‌های ملی را به تاراج برده و امنیت اقتصادی و تامین انرژی را به مخاطره می‌اندازند، گرفته شود.

منبع: بورس پرس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده