تاریخ: ۱۹ مهر ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۸:۴۴
بازدید: ۱۳۸
کد خبر: ۲۳۱۵۰۹
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
اعتراض کارگران سیمان جوین به طرح طبقه‌بندی مشاغل/ کارفرما:

تصمیم اداره کار مرجع تصمیم‌گیری است

‌می‌متالز - کارگران کارخانه سیمان جوین خراسان رضوی نسبت به بدعهدی کارفرما اعتراض کردند، اما کارفرما می‌گوید: برخی از کارگران تصور می‌کردند که باید دستمزد بیشتری بگیرند و به همین دلیل به مبلغ پرداخت شده، اعتراض کردند.

به گزارش می‌متالز، کارگران کارخانه سیمان جوین خراسان رضوی امروز (۱۹ مهر ماه) نسبت به بدعهدی کارفرما اعتراض کردند و دست از کار کشیدند. این اعتراض از روز گذشته (یکشنبه ۱۸ مهرماه) آغاز شده و امروز نیز ادامه یافت.

کارگران گفتند: پیش از تجمع اخیر، در دی ماه گذشته (سال ۹۹) نسبت به اجرا نشدن طرح طبقه‌بندی مشاغل اعتراض کردیم و خواهان اجرای آن بودیم. اگرچه وعده‌ها از اجرای طرح در فروردین ماه حکایت می‌کرد، اما مسکوت ماند و از مزایای آن محروم شدیم. به همین دلیل بار دیگر در اردیبهشت ماه برای اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل دست به اعتراض زدیم و کارفرما نیز برای حل مشکلات وعده داد.

آن‌ها ادامه دادند: پس از پیگیری‌های فراوان سرانجام توانستیم به حق خود یعنی طرح طبقه‌بندی مشاغل دست یابیم. طرح پیشنهادی در تیرماه مورد بررسی قرار گرفت و تصمیم بر این شد تا از آبان ماه اجرا شود. اعضای شورای کارگری با کارفرما وارد مذاکره شدند. تصمیم گرفته شد، مبلغ ۱۰۰ هزار تومان علی‌الحساب به ازای هر سال به کارگران تا زمان اجرای طرح پرداخت شود، اما این مبلغ پرداخت نشده است.

کارگران توضیح دادند: این موضوع تنها مشکل نیست، برخی از کارگران سابقه ۱۰ساله دارند، اما کارفرما با آن‌ها قرارداد ۱۸ یا ۲۰ روزه منعقد کرده است. معوقات مزدی، حق اولاد و دریافت دستمزد اضافه‌کار نیز از دیگر خواسته‌هایی است که داریم.


اداره کار مرجع تصمیم‌گیری است


محمودرضا تاجیک (عضو هیات مدیره) درباره اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل در این کارخانه گفت: کارگران خواهان اجرای طرح‌طبقه‌بندی مشاغل بودند، به همین دلیل با مشاور معتمد وزارت کار در مشهد قراردادی منعقد کردیم تا طرح پیشنهادی ارائه شود. تهیه طرح حدود ۳ ماه زمان برد و از سوی نمایندگان کارگران و کارفرما تایید شد. همچنین ادارات کار جوین و مشهد موافقت خود را اعلام کردند تا در مهر اجرا شود.

وی ادامه داد: به دلیل اینکه طبقه‌بندی مشاغل در این کارگاه اجرا نشده بود، هیات مدیره پذیرفت تا ماهیانه مبلغ ۱ میلیون تومان علی‌الحساب به حساب کارگران واریز کند و پس از اینکه مزد بر مبنای طرح را محاسبه کرد، به وضعیت بدهکاری یا بستانکاری کارگران رسیدگی کند. این احتمال وجود دارد که برخی از کارگران مبلغ بیشتری دریافت کنند و آن گروهی که باید مزد کمتری بگیرند به صورت اقساط مبلغ پرداخت شده از دستمزدشان کسر می‌شود.

عضو هیات مدیره کارخانه سیمان جوین اظهار کرد: شورای کارگری نسبت به تصمیم گرفته شده معترض بود؛ به همین دلیل جلسه‌ای مشترک میان شورای تامین، نماینده کارفرما و اعضای شورای کارگری برگزار و تصمیم گرفته شد که اداره کار شهرستان جوین به عنوان مرجع دستمزد بر مبنای طرح را اعلام کند.

وی ادامه داد: دستمزد کارگران روز دهم هر ماه به حساب آن‌ها واریز می‌شود، اما به دلیل محاسبات طرح، پرداخت مزد با ۷ روز تاخیر انجام شد. برخی از کارگران تصور می‌کردند که باید دستمزد بیشتری بگیرند و به همین دلیل به مبلغ پرداخت شده، اعتراض کردند. به همین دلیل دست به اعتراض زدند. خط تولید کارخانه متوقف و کوره زیر بار خاموش شده است.

تاجیک درباره مدت زمان قرارداد‌ها گفت: زمان قرارداد‌ها بلندمدت است و اگر کارگری تخلفی کند مدت زمان قرارداد کوتاه می‌شود. ۳۰۰ نفر در کارخانه مشغول به کار هستند و ناچار هستیم تا مدت زمان قرارداد کارگران متخلف را برای کنترل اوضاع کوتاه کنیم.

منبع: خبرگزاری کار ایران (ایلنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده