تاریخ: ۲۶ تير ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۴:۱۹
بازدید: ۲۴۶
کد خبر: ۱۱۷۲۶۸
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

سرنوشت بازار سیمان خراسان رضوی به کجا می‌رسد؟

می متالز - خراسان رضوی بزرگترین ظرفیت تولید سیمان را بعد از اصفهان در کشور داراست، اما از حمایت‌های لازم برخوردار نیست.
سرنوشت بازار سیمان خراسان رضوی به کجا می‌رسد؟

به گزارش می متالز، در کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی خراسان رضوی به مشکلات صنعت سیمان به ویژه معضل قیمت گذاری این محصول که دغدغه تمامی سرمایه گذاران است، پرداخته شد.

زمستان و قطعی گاز برای صنعت سیمان

محمدرضا توکلی زاده عضو هیات رئیسه اتاق مشهد و مدیرعامل کارخانه سیمان زاوه گفت: در حال حاضر صنعت سیمان به مثابه سایر صنایع درگیر مسائلی همچون تامین ماشین آلات و تجهیزات است و کمبود در این بخش به دغدغه‌ای جدی برای فعالان این حوزه بدل شده، در برخی مواقع ما مجبوریم برخی از تجهیزات را با کیفیت پایین خریداری کنیم و این مساله علاوه بر اینکه به تجهیزات کارخانه آسیب وارد می‌کند، کیفیت تولیدات را نیز تحت الشعاع قرار می‌دهد.

او به ظرفیت شاخص کشورمان در حوزه تولید سیمان در منطقه اشاره کرد و افزود: قطع گاز واحد‌های تولیدی این بخش در زمستان از جمله مهم‌ترین مسائلی است که باید برای آن تدبیر شود، سکوت واحد‌های تولیدی در قبال این مساله، باعث شده تا این رویه به عادتی برای مسوولان امر بدل شود، این همه در حالی است که این اقدام به کاهش کیفیت محصول در این فصل منجر می‌شود و اعتماد مشتریان این بخش را تحلیل می‌برد.

عضو هیات رئیسه اتاق مشهد ادامه داد: اوایل قطعی گاز در زمستان در بازه‌ای یک ماهه اتفاق می‌افتاد که متاسفانه در سال‌های اخیر به ۳ ماه افزایش یافته است.

توکلی زاده بیان کرد: علاوه بر این، روند قیمت گذاری سیمان متاثر از موضوع مازاد تولید در بازار است، زمانی که تعزیرات به سراغ فعالان این حوزه بیاید، اهمیت این صنعت به مراتب بیشتر جلوه می‌کند. مقید شدن تولیدکننده‌ها به رعایت قیمت مصوب موجب می‌شود تا قیمت سیمان کاهش نکند.

سیر نزولی صنعت سیمان

محمودرضا تاجیک قائم مقام مدیر عامل شرکت سیمان جوین نیز گفت: در انتهای جنگ تحمیلی تولید سیمان کشور حدود ۱۳ تا ۱۸ میلیون تن بود. همچنین متوسط تولید سیمان (و افزودنی ها) در سال‌های ۱۳۱۲ تا ۱۳۶۸، ۱۶ الی ۱۷ میلیون تن برآورد می‌شد، ظرفیت سازی‌هایی در گذشته برای تامین زیرساخت‌ها و امکانات مورد نیاز در حوزه تولید سیمان انجام گرفته است. 

او افزود: اما در حال حاضر شماری از مسوولان داد سخن می‌دهند که نباید این تعداد کارخانه سیمان ایجاد می‌شد. ظرفیت مطلوبی برای تولید در این حوزه وجود دارد و باید ارکان بعدی در زنجیره عرضه و فروش در بازار‌های هدف تقویت شود تا پتانسیل‌های فراهم آمده، به بهره وری مطلوبی برسند.


قائم مقام مدیر عامل شرکت سیمان جوین ادامه داد: در کشور ظرفیت تولید سالانه حدود ۸۷ میلیون تن سیمان را داریم و سرانه مصرف ما در شرایط فعلی به ازای هر نفر به ۶۵۰ کیلوگرم رسیده است. همین سرانه در کشور‌های در حال توسعه نیز بین ۱۰۰۰ تا ۱۲۰۰ کیلوگرم برآورد می‌شود. اگر جمعیت کشور در سده آتی به ۹۰ میلیون نفر برسد، یعنی ظرفیت موجود با نیاز فعلی و آینده تطابق داشته و در هدفگذاری‌های گذشته خطایی صورت نگرفته است. البته که برای بهره برداری بیشتر از ظرفیت موجود، باید زمینه سازی لازم انجام بگیرد.

تاجیک با بیان اینکه خراسان بزرگ ظرفیت تولید ۱۱ الی ۱۲ میلیون تن سیمان را دارد و پس از اصفهان بزرگترین قطب تولید سیمان کشور به شمار می‌آید، بیان کرد: سودی در صنعت سیمان وجود ندارد، شاهد این مدعا نسبت هزینه‌های سال ۹۹ به ۹۸ است. به طور مثال در بخش حقوق و دستمزد با افزایش ۳۰ الی ۳۵ درصدی، در حوزه آجر نسوز با افزایش ۴۰۰ درصدی، در بخش قطعات سایشی و ریختگری با افزایش ۳۰۰ درصدی و... مواجه هستیم. علاوه بر این قیمت تامین مواد اولیه نیز به شدت افزایش یافته است. این اعداد و ارقام بیانگر آن است که صنعت سیمان با سرعت بسیاری به سمت اضمحلال حرکت می‌کند و اگر تدبیری برای حمایت بیشتر از این صنعت اندیشیده نشود، در آینده چالش‌های جدی را شاهد خواهیم بود.

سیمان و ارز آوری آن

رضا کشاورز نماینده مدیرعامل مجتمع سیمان غرب آسیا گفت: خراسان رضوی به عنوان یک استان مرزی که تجارت مطلوبی نیز با همسایگان خود دارد، می‌تواند ارزآوری خوبی در حوزه صنعت سیمان داشته باشد.

او افزود: عمده صادرات ما در حال حاضر به کشور افغانستان انجام می­ گیرد، اما در نقل و انتقال دلار از افغانستان به کشورمان مشکل داریم و کرونا نیز مزید بر علت شده است.

نماینده مدیرعامل مجتمع سیمان غرب آسیا ادامه داد: متقابلا مکرر هشدار داده می‌شود که اگر به تعهدات ارزی خودمان عمل نکنیم باید در مراجع قضایی پاسخگو باشیم. دولت باید شرایط موجود را مدنظر قرار دهد و مهلت بیشتری را برای بازگشت ارز در اختیار صادرکنندگان قرار دهد.

تجدید ارزیابی دارایی در صنعت سیمان

علیرضا امیر فراهانی مدیرعامل شرکت سیمان لار سبزوار نیز با طرح این سوال که، «چرا فولاد و پتروشیمی می‌توانند افزایش نرخ چندین برابری را تجربه کنند، اما این مساله در خصوص صنعت سیمان صدق نمی‌کند؟»، گفت: تا زمانی که قیمت سیمان متعادل نشود نمی‌توان به حل مشکلات این حوزه خوشبین بود. مسوولان باید در این رابطه واقع بینانه عمل کنند.

او با تاکید بر اینکه تا در صنعت سیمان تجدید ارزیابی دارایی انجام نگیرد، راه به جایی نخواهیم برد، افزود: ما با ظرفیت مازاد در تولید سیمان مواجه نیستیم بلکه این سیاستی غلط است که صنعت سیمان را با چالش فعلی مواجه کرده است. سیاست‌های موجود موجب شده تا بخش خصوصی تاوان بدهد و سرمایه هایش با چالش مواجه شود.

مدیرعامل شرکت سیمان لار سبزوار ادامه داد: در صنعت سیمان باید تحریک تقاضا صورت بگیرد، این مهم در خراسان رضوی قابل تحقق است و نیازمند برنامه ریزی موثر و نظرخواهی از بخش خصوصی است.

قیمت گذاری معضل نخست صنعت سیمان

همچنین سید محمدرضا طباطبایی معاون بازرگانی شرکت سیمان شرق گفت: صنعت سیمان قدمتی طولانی در کشور ما دارد و بزرگان زیادی در این صنعت فعالیت داشته اند و اقدامات توسعه‌ای ارزشمندی در این صنعت انجام گرفته است. با این حال صنعت سیمان با مشکلاتی همچون قیمت گذاری مواجه است، چنان که در صورت‌های مالی با استهلاک بسیاری مواجه هستیم.

او افزود: باید به صراحت بگوییم که در ده سال اخیر در صنعت سیمان توسعه‌ای رقم نخورده و سیر پیشرفت این صنعت متوقف بوده است.

معاون بازرگانی شرکت سیمان شرق ادامه داد: در حوزه قیمت گذاری نیز به صنعت سیمان اجحاف بسیاری شده است، به طوری که به صراحت می‌توان عنوان کرد که قیمت گذاری معضل نخست صنعت سیمان به شمار می‌آید.

طباطبایی بیان کرد: خراسان رضوی ظرفیت تولید ۵ الی ۶ میلیون تن سیمان را دارد، لذا استان از ۴۰ الی ۵۰ درصد ظرفیت مازاد برخوردار است که یا این ظرفیت باید به تهران انتقال داده شود و یا آن را به افغانستان، ترکمنستان و ... صادر کنیم که در این رابطه با مشکلاتی همچون هزینه‌های حمل و نقل و ... وجود دارد و امر صادرات را با مشکلات خاص خود مواجه می‌کند.

او تصریح کرد: دولت از صادرکنندگان می‌خواهد که ارز حاصل از صادرات را به کشور بازگردانند در حالی که راهکار مشخصی در این رابطه ارائه نمی‌کنند.

عناوین برگزیده