به گزارش میمتالز، حبیبالله ترشیزیان در رابطه با آزادسازی واردات ماشینآلات معدنی و مشکلات معدنکاران اظهار کرد: این قانون ممکن است مشکل معدنکاران بزرگ را تا حدودی برطرف کند، ولی برای معدنکاران متوسط و کوچک به هیچ عنوان پاسخگو نیست چرا که آنان شرایط صادرات را ندارند.
وی با بیان اینکه اکثر معادن کشور کوچک و متوسط است، ادامه داد: بنابراین باید کاری انجام دهیم که این معادن بتواند از این وضعیت خارج شود. هیچ یک از معدنکاران متوسط و کوچک در خراسان رضوی عملا با آیین نامهای که برای واردات ماشین آلات معدنی تصویب شده، نمیتوانند واردات ماشین آلات معادن را انجام دهند؛ بنابراین واردات ماشینآلات در خراسان رضوی تقریبا صفر است. اگر واقعا دولت تصمیم دارد به معادن متوسط و کوچک کمک کند، باید این شرایط سخت را از پیش پای آنان بردارد تا آنان نیز بتوانند از این امکان استفاده کنند.
رئیس سازمان نظام مهندسی معدن خراسان رضوی با اشاره به مشکلات صادرات در حوزه معادن تصریح کرد: رقابت در حوزه صادرات یکی از مشکلات موجود در حوزه است. معادن کشور مشکلی از نظر کمیت و کیفیت ندارد، ولی در زمینه قیمت تمام شده محصولات معدنی مشکلاتی وجود دارد. قیمت تمام شده محصولات ما در مقایسه با کشوری مثل چین بسیار بالاتر است که عمده دلیل آن به فرسودگی ماشینآلات معدنی بازمیگردد. فرسودگی ماشینآلات معدنی باعث افزایش هزینههای معدنکار شده است؛ بنابراین این موضوع به صورت مستقیم بر قیمت فروش ماده معدنی تاثیر میگذارد.
ترشیزیان ادامه داد: برای مثال قیمت تمام شده برای محصولی هر تن ۱۰۰ دلار است، ولی قیمت همان محصول در کشورهای دیگر برای اینکه از ماشینآلات مناسب استفاده میکنند و استهلاک ندارند، ۸۰ دلار تمام میشود. در نتیجه رقابت در بازار جهانی برای ما دشوار است.
وی با بیان اینکه تنها مجموعه بزرگی که تقریبا در زمینه تولید ماشینآلات معدنی و راه سازی فعالیت میکند، شرکت هپکو است، خاطرنشان کرد: شرکت هپکو نیز با مشکلات بسیاری درگیر است. در بهترین شرایط بین ۲۰ الی ۳۰ درصد از نیازهای داخلی ماشینآلات معدنی کشور را شاید هپکو بتواند تامین کند؛ بنابراین نمیتوانیم در کشور ۸۰ درصد ظرفیت معادن را معطل نگه داریم تا شرکت هپکو بتواند تولید داخلی انجام دهد. در نتیجه ما ضمن خرید و استفاده از تولیدات هپکو، کمبودات و کسریها را باید سریعا از خارج وارد کنند چرا که معدن کاران از لحاظ ماشینآلات در وضعیت نا به سامانی قرار دارند.
رئیس سازمان نظام مهندسی معدن خراسان رضوی در خصوص مشکلات موجود در زمینه حمل و نقل در حوزه معادن عنوان کرد: حوزه حملونقل نیز یکی از مواردی است که برای معدنکاران، به خصوص معدنکاران متوسط و کوچک، به صورت معضل درآمده است. در این زمینه در سال چندین بار کرایه حمل و نقل افزایش پیدا میکند. این افزایش کرایه مستقیما بر قیمت تمام شده مواد معدنی تاثیر میگذارد.
ترشیزیان ضمن تاکید بر حرکت به سمت جابهجایی مواد معدنی با استفاده از ریل و راهآهن و قرار گرفتن این امر جزو اولویتها در کشور در رابطه با مشکلاتی که در زمینه حمل و نقل برای معدنکاران اظهار کرد: بسیاری از معدنکاران استان از این شکایت دارند که خاک صنعتی که تولید میکنند و آن را به کارخانهای میفروشند، کرایه حملی چند برابر محصول معدنی دراد. این اتفاق بسیاری از معادن را از انتفاع خارج میکند. دلیل این اتفاق این است که ما از حمل و نقل گران قیمت جادهای استفاده میکنیم. این موضوع بر تمام مولفهها تاثیرگذار است.
وی افزود: در منطقه سنگان خواف که تولیدات سنگآهن و کنسانتره و... انجام میشود، در حال حاضر هشت میلیون تن جابهجایی مواد معدنی در حال انجام است که بناست در آینده این رقم به ۲۵ میلیون تن در سال برسد. برای این حجم زیاد مقرون به صرفه نخواهد بود که مواد تولیدی در جاده حملونقل شود، زیرا علاوه بر وجود خطرات فراوان، باعث از بین رفتن جادهها و زیرساخت خواهد شد.
وی با بیان اینکه امیدواریم شبکههای حملونقل بین معادن و صنایع مصرف کننده مواد معدنی گسترش پیدا کند، گفت: این موضوع از جهات مختلف باعث خواهد شد که معدنکاران فعالیت خود را گسترش بدهند. افزایش هزینه حملونقل تاثیر زیادی بر راندمان تولید معدن خواهد گذاشت. اگر هزینه حمل و نقل، سوخت و تعمیرات ماشینآلات افزایش پیدا کند، این مساله منجر به تعطیلی بیش از ۵۰ درصد معادن کشور خواهد شد.
رئیس سازمان نظام مهندسی معدن خراسان رضوی خاطرنشان کرد: اگر این مشکلات حل شود و ماشینآلات جدید در اختیار معدنکاران قرار بگیرد و سالی چند بار شاهد افزایش هزینههای حملونقل نباشیم، معادن فعال خواهد شد. امیدواریم دولتمردان و مسوولان در این زمینه عزم جدی داشته باشند و با برنامهریزیهایی که انجام میدهند، این مشکلات را پیگیری و حل کنند.
منبع: ایسنا