به گزارش میمتالز، ۱۰ سال تمام رسانههای استان مرکزی و ملی تمرکز خود را بر چالشهای این شرکت مصروف کردند تا بلکه توجهات به هپکو جلب شود و چارهای جلوی پای آن گذاشته شود و روزی برسد که به جای خبر اعتراضات کارگری و بدهیهای پی در پی و دست به دست شدنهای بیهوده، خبر به چرخش افتادن دوباره چرخ این صنعت عظیم را منتشر کنند.
۱۰ سال از همه این تلاشها گذشته است و بالاخره آوای گوشنواز تولید در جان غول صنعتی خاورمیانه پیچیده و حالا هپکو با تمام قوا به دنبال عرضه کردن خود در سطح کشور است.
از زمانی که هپکو به تامین اجتماعی واگذار شد و تیم مدیریتی جدیدی از کارکنان سالهای نه چندان دور، ولی بسیار طلایی، در این شرکت روی کار آمدند، امید به هپکو بازگشت و اتفاقا این تیم با تاکید بر توان تولید هپکو، همه تلاش خود را صرف اعتمادآفرینی برای این شرکت کرده است.
حالا صدای حیات در هپکو پیچیده و انتشار خبر عقد قراردادهای میلیاردی در هپکو این نوید را میدهد که او بر روی ریل تولید قرار گرفته و حالا میتوان با نمایش توانمندیهای این شرکت، هپکوی ۶۸ را دوباره احیا کرد.
هپکویی سالهای سختی را گذراند، سالهایی که تنها با تولید غلطک روز خود را شب میکرد و کارگرانش دل خوشی از آن اوضاع نداشتند، ولی امروز با اعتماد به نفس کامل اعلام میکند که توان ساخت سری دامپتراک از ۴۰ تا ۱۰۰ تن، تراک از ۴۵ تا ۶۰ تن و بیل از ۲۲ تا ۷۵ تن را دارد و این امر میتواند نقطه عطفی برای این شرکت و البته حوزه معدن و راه کشور باشد، کافی است توانمندی شرکت در تولید انواع ماشین آلات نمایش داده شود.
قائم مقام مدیرعامل شرکت هپکو در خصوص توانمندیهای این شرکت در تولید انواع ماشین آلات اظهار کرد: هپکو در زمان راه اندازی در سال ۱۳۵۱، با هدف تولید ماشین آلات برای بخش معدن شکل گرفت.
علیرضا میقانی با بیان اینکه این شرکت در زمان راه اندازی متعلق به برادران رضایی صاحب معدن مس سرچشمه بوده است و به همین دلیل برای تولید ماشین الات معدنی به بهره برداری رسید و در واقع پتانسیل اصلی هپکو در بخش معدن است، گفت: سال ۱۳۶۴ تا ۱۳۶۸ با آغاز طرح توسعه هپکو، ماشین آلات و تجهیزات طوری انتخاب شدند که ماشین آلات بخش معدن و مورد نیاز کشور تولید شوند.
وی تصریح کرد: حداکثر دامپتراکی که میتواند در بخش معدن کشور مورد استفاده قرار گیرد ۲۴۰ تن است، بخش اتاق بار این ماشین حدود ۳۶ تن است و کرینهایی که روی این ماشین نصب میشود بالای ۵۰ تن است، در واقع هپکو امکان تولید دامپتراک تا رنج ۲۳۰ تن را دارد، اما آنچه امروز در کشور موجود است و مورد استفاده قرار میگیرد دامپتراک ۱۰۰ تن، تراکهای ۶۰ و ۶۵ تن و بیلهای حدود ۸۰ تن است و با توجه به ظرفیت، توان و دانش فنی هپکو این ماشین آلات به راحتی قابلیت تولید در این واحد صنعتی را دارند.
میقانی با تاکید بر اینکه هپکو سابقه تولید این ماشین آلات را دارد و در واقع تولید دامپتراک ۱۰۰ تن ادعای امروزی نیست، افزود: در گذشته و در دوران طلایی هپکو بیش از ۱۵۰ دستگاه دامپتراک ۱۰۰ تن به بخش معادن کشور تحویل شده است، در مقطعی که تحریم نبودیم با کوماتسو همکاری داشتیم و امروز به دلیل تحریمها ناچاریم برخی از قطعاتی که در داخل نمیتوان تولید کرد را از مبادی دیگر وارد کنیم.
وی با بیان اینکه تا پایان سال جاری تراکها به بخش معدن تحویل میشود، گفت: طبق برنامه ریزی و هدفگذاری صورت گرفته، دامپتراکها نیز در ابتدای سال آینده به معادن کشور تحویل خواهد شد.
قائم مقام مدیرعامل شرکت هپکو بیان کرد: در بخش استراکچر استیل و هیدرولیک ماشین آلات، دانشی ۱۰۰ درصد بومی داریم و هیچ نیازی به خارج از کشور نیست، اما در خصوص برخی پمپها نیازمند واردات هستیم که روی این بخش نیز در حال کار هستیم تا در داخل تولید شود، البته بیلی که اخیرا در نمایشگاه بین المللی سنگ محلات ارائه شد، دارای جکهایی کاملا داخلی و ساخت هپکو است، ولی در کل، هپکو حدود ۵۰ تا ۷۰ درصد محصولات خود را از طریق توان و دانش بومی تولید میکند.
وی با اشاره به اینکه هپکو در ۵ حوزه اعم از معدن، راه، شهری، کشاورزی و سرویس فعال است، افزود: شرکت در تولید ماشین آلات مورد نیاز بخش شهری مانند لودرهای سبک و مینی بیلها مشغول کار است و قراردادهای تولید نیز منعقد شده و یکی پس از دیگری عرضه میشود.
میقانی در خصوص قراردادهای منعقد شده اظهار کرد: در طول یک سال اخیر روند تولید در شرکت آغاز شده و اخیرا بیش از ۱۲۰۰ میلیارد تومان قرارداد عقد شده است. پیش بینی میکنیم در ماههای آینده رشد چشمگیری را در ارزش قراردادها شاهد باشیم به طوری که این رقم تا پایان سال به حدود ۱۸۰۰ میلیارد تومان میرسد.
قائم مقام مدیرعامل شرکت هپکو، با بیان اینکه با حضور در نمایشگاهها و مذاکرات با خریداران در صدد عقد قراردادهای کاری و فروش محصولات هپکو هستیم، گفت: تلاش مجموعه مدیریتی هپکو در این است که به بخش معدن و راه و به پیمانکارانی که در کشور به ماشین نیاز دارند، توانمندهای هپکو را عرضه کنیم، پس از یک دوره بدی که شرکت پشت سر گذاشت، تمرکز بر این است که هپکو مجدد مورد پذیرش مشتریان قرار گیرد و درصدد هستیم که با مشتریان به تفاهم برسیم و مسلما حضور در نمایشگاهها و ارائه و نمایش توانمندیها میتواند به افزایش تولید و اعتماد به هپکو کمک کند.
وی در خصوص آینده صادراتی محصولات هپکو بیان کرد: برای صادرات مسلما زیرساخت لازم است، هپکو در گذشته تجربه و سابقه صادرات به کشورهایی مانند سودان، عمان، ترکمنستان و ... را داشته است، بازار داخل، تشنه ماشین آلات تولید هپکو است و باید پشتیبانی لازم را برای عرضه محصول به بازار داخل داشت و پس از آن به صادرات فکر کرد، البته هدفگذاری صادراتی برای کشورهای همسایه مثل عراق، سوریه و افغانستان باید انجام گیرد.
میقانی تاکید کرد: برای داشتن صادراتی موفق در گام اول باید شرایط خدمات پس از فروش مهیا شود، ماشین آلات هپکو با دیگر محصولات صادراتی شرایط متفاوتی دارد و باید قبل از صادرات پایگاهی برای ارائه خدمات پس از فروش فراهم شود و سپس فاز صادرات انجام گیرد.
زمانی رسیده بود که دیگر هیچ کس امیدی به احیای هپکو نداشت و به قول آقازاده استاندار مرکزی در مخیله کسی احیای هپکو و بازگشت آن به دولت و تهاتر بدهیها خطور نمیکرد، اما این غول صنعتی حالا دوباره در مدار تولید قرار گرفته و ۱۲۰۰ میلیارد تومان قرارداد تولیدی بسته است و امروز زمانی است که باید شعار سال را با پشتیبانی درست و منطقی و برداشت موانع از سر راه تولید برای این شرکت عملیاتی کرد و به صدای گوشنواز چرخش چرخ تولید در هپکو گوش کرد.
شاید هنوز بسیاری از صنعتگران و معدن داران به هپکو باور نداشته باشند، اما هپکو در تمام این سالها خود را با چنگ و دندان سرپا نگه داشت و اجازه نداد که تنها تجهیزات خاک گرفته و نامی از او باقی بماند. کارگران هپکو برای حفظ این نام و بازگشت تولید به این صنعت عظیم و فراملی قیمت گزافی پرداخته اند و امروز حق دارند که باورشان کنیم.
هپکو با تمام قوا به میدان آمده است و حالا نوبت معدن داران است که به توان تولید هپکو اعتماد کرده و پاسخ اعتمادشان را بگیرند.
آنچه امروز این صنعت عظیم میخواهد پرهیز از واردات آن دسته از محصولاتی است که میتواند با توان بالا تولید کند و حمایت مالی از متقاضیانی که میخواهند محصولات ارزشمند او را بخرند، اما از نقدینگی لازم برخوردار نیستند.
وزیر صنعت در سفر اخیر خود به استان مرکزی از تجمیع تقاضا در خصوص اینگونه صنایع سخن به میان آورده و گفته است " در خصوص هپکو اینگونه عمل خواهیم کرد که با ارائه فراخوان از بین مصرف کنندگان و متقاضیان، تعدادی از آنها شناسایی و سپس حمایت مالی از آنها صورت گیرد و سفارش خوبی برای شرکت ثبت شود".
چنین وعدهای این امید را ایجاد میکند که صنایعی همچون هپکو میتوانند نگران نقدینگی مشتریان شان نباشند و چرخ تولید میتواند بی وقفه بچرخد و کارگر هپکو از این پس فقط پشت دستگاههای تولید بنشیند نه روی ریل راه آهن البته اگر واردات ماشینهای دست دوم بگذارد.