به گزارش میمتالز، این روزها در حالی که خبرهایی از روشن شدن مجدد چراغ تولید در هپکو به گوش میرسد، اما در عین حال تهدیدی به نام واردات همچنان بر سر این شرکت سایه انداخته و شواهد و قرائن نشان میدهد که بنظر تا به این لحظه این وارداتچیها هستند که با زور و قدرت لابی کماکان در برابر اراده کارگران مظلوم هپکو صف آرایی میکنند.
در پی انتشار تصاویری طی ماهها و هفتههای گذشته از واردات انواع ماشین آلات راهسازی و معدنی از جمله دامپتراک و بیلهای مکانیکی امروز نیز فیلمی از اسکله بندر شهید رجایی به دست خبرنگار دیارآفتاب رسیده که نشان میدهد یکی از ماشین آلات پرکاربرد در زمینههای مختلف عمرانی در حال وارد شدن به کشور است.
این لودرهای وارداتی متعلق به یک شرکت کرهای به نام دوسان (DOOSAN) هستند که بر اساس شواهد موجود در فیلم از طریق یک شرکت واردکننده به صورت واسطهای وارد میشوند.
اما با وجود اینکه کره جنوبی با رفتارهای خصمانه سال هاست تحت عناوین و بهانههایی همچون تحریم میلیاردها دلار از سرمایههای ایران را بلوکه کرده است با این حال واردات محصولات کرهای همچنان ادامه دارد و نه تنها سئول ارادهای برای آزادسازیی دارایی بلوکه شده ایران نشان نمیدهد بلکه واردکنندگان میلیونها دلار ارز کشور را به جیب آنها سرازیر میکنند.
در همین راستا چندی قبل بود که طی دستوری از سوی مقام معظم رهبری و در راستای حمایت از تولیدکنندگان داخلی واردات کلیه محصولات لوارم خانگی کرهای به کشور ممنوع اعلام شد، مسالهای که نشان دهنده تدبیر رهبری در راستای حمایت از تولیدات داخلی در سال «تولید، پشتیبانیها و مانع زدایی» و جامه عمل پوشاندن به شعار سال است و میطلبد متولیان امر با سرلوحه قراردادن این دستور در تمامی حوزهها برای پویایی شرکتهای تولید کننده داخلی گام بردارند.
با این حال، اما جای تعجب است در حالی که وزارت صمت به عنوان متولی امر تجارت خارجی به خصوص واردات میتواند با یک ابلاغ به مبادی ورودی گمرکی کشور بر مساله واردات اعمال مدیریت کند، اما همچنان این مانع بزرگ پیش پای تولیدکنندگان داخلی از جمله هپکویی قرار دارد که بعد از سالها رکود اینک با نگاهی به آینده به دنبال جذب مشتری و قد علم کردن است.
این حجم از تعلل و بی تفاوتی نسبت به واردات بی رویه محصولاتی که توان تولید داخلی آنها در وجود دارد و بارها مورد تأکید متخصصان قرار گرفته است و شرکتی همچون هپکو پیشتر آن را به ثبت رسانده است نشان میدهد برای پی بردن به بسیاری از مسائل باید جایی به جز مبادی ورودی و گمرکات کشور را زیر ذره بین قرار داد و شاید این لابیهای گسترده و برخی تعارض منافع هستند که جرئت پا پس نکشیدن را به وارداتچیها میدهد.
حجت الاسلام علیرضا سلیمی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز چندی قبل در گفتگو با دیارآفتاب در رابطه آسیبهای ناشی از واردات به شرکت هپکو گفت: برای راه انداختن هپکو نیاز نیست کار خاصی بکنند بلکه نباید در حوزه ماشینآلاتی که هپکو تولید میکند اجازه واردات داده شود.
وی تصریح کرد: هپکو یکی از دهها صنعت ماست که با مشکل مواجه است، متأسفانه مافیایی شکلگرفته و یک سر این مافیا و اژدهای هفتسر واردات در برخی سازمانها و ارگانهای دولتی است که از آنجا هم پشتیبانی میشود لذا باید هفتسر این اژدها را قطع کرد.
کمتر کسی است که نداند واردات ماشین آلات راهسازی و معدنی به خصوص در رده دست دوم و مستعمل طی سالهای اخیر ضربات بسیار سنگینی را به شرکت هپکو وارد کرده است به طوری که میزان تولیدات این مجموعه صنعتی که بزرگترین و تنها تولید کننده تجهیزات سنگین خاورمیانه لقب دارد از تولید سالانه از قریب به ۳ هزار دستگاه در اواسط دهه ۸۰ به تولید تقریباً صفر در سال ۹۹ رسید.
منبع: پایگاه خبری دیار آفتاب