تاریخ: ۲۱ مهر ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۷:۴۱
بازدید: ۳۱۴
کد خبر: ۲۳۱۸۱۱
سرویس خبر : انرژی

اوره‌سازان در مسیر سودآوری

‌می‌متالز - اوره مهم‌ترین و پرمصرف‌ترین کود شیمیایی و از بزرگ‌ترین و ارزآورترین صنایع ایران است که سهم عمده‌ای از کل ظرفیت تولید پتروشیمی ایران را با تولید سالانه ۶.۵ میلیون تن محصول به خود اختصاص داده است.

به گزارش می‌متالز، ایران درحال حاضر یکی از بزرگترین تولیدکنندگان و صادرکنندگان اوره است؛ دلیل این موضوع بهره‌مندی از موقعیت استراتژیک و داشتن منابع گاز فراوان و ارزان است که ایران را به یکی از قطب‌های تولید اوره در جهان تبدیل کرده است.

منابع گازی فراوان و ارزان در ایران باعث شده که هزینه تولید اوره در کشور به نسبت کشور‌هایی همچون هند و چین بسیار کمتر تمام شود و حاشیه سود بیشتری داشته باشد. کارشنان حاشیه سود شرکت‌های صادرکننده اوره را گاهی تا ۵۲ درصد نیز تخمین می‌زنند.

اما طی سال‌های اخیر وجود تحریم‌ها، صادرات ایران را با مشکلاتی مواجه کرده است که از جمله آن‌ها می‌توان به عدم حضور در مناقصات جهانی، افزایش هزینه‌های حمل‌ونقل، مشکلات مربوط به جابه‌جایی پول اشاره کرد.

در این بین هفت شرکت پتروشیمی شیراز، پتروشیمی پردیس، پتروشیمی خراسان، پتروشیمی کرمانشاه، پتروشیمی رازی، پتروشیمی لردگان و پتروشیمی مسجد سلیمان از شرکت‌های فعال در این زمینه هستند.

با توجه به رشد شدید قیمت جهانی غلات در ماه‌های اخیر در بازار‌های جهانی، اوره نیز شاهد رشد شدید تقاضا و قیمت بوده است. از همین رو با توجه به روند صعودی قیمت اوره و سایر تولیدات شرکت‌ها (از جمله آمونیاک و کریستال ملامین) در کنار افزایش قیمت دلار، انتظار می‌رود این شرکت‌ها در سال‌جاری رشد مناسب سودآوری داشته باشند.

با توجه به اینکه چین، به‌عنوان مهم‌ترین مصرف‌کننده، اوره را از زغال‌سنگ تامین می‌کند، بنابراین همبستگی بالایی بین قیمت اوره و زغال‌سنگ مشاهده می‌شود. اما ایران به دلیل منابع غنی گاز، از گاز طبیعی برای تولید اوره استفاده می‌کند.

اما در فرآیند تولید اوره، پتروشیمی‌ها گاز طبیعی و بعضا گاز ترش را دریافت کرده و در مرحله اول به آمونیاک تبدیل می‌کنند. در مرحله بعدی آمونیاک به اوره تبدیل می‌شود. آمونیاک به دلیل مایع بودن و هزینه حمل بالا معمولا زیاد به فروش نمی‌رسد و به اوره تبدیل می‌شود.

بر اساس گزارش‌های ماهانه شرکت‌های اوره ساز، تولید کنندگان اوره تابستان خوبی را پشت سر گذاشته اند. این موضوع به‌خصوص برای پتروشیمی‌های خراسان و پردیس که در فروش‌های خود رکورد زده اند بیشتر صدق می‌کند.

منبع: بورس امروز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده