تاریخ: ۰۶ آذر ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۱:۴۱
بازدید: ۲۳۱
کد خبر: ۲۳۷۵۳۵
سرویس خبر : انرژی

توضیح پتروشیمی بورسی درباره دلیل اختلاف نرخ فروش اوره و قیمت جهانی

‌می‌متالز - مدیرعامل شرکت بورسی پتروشیمی خراسان درباره دلیل اختلاف نرخ فروش اوره و قیمت جهانی در هشتمین ماه سال توضیح داد.

به گزارش می‌متالز، شرکت پتروشیمی خراسان درباره دلیل اختلاف نرخ فروش اوره و قیمت جهانی در هشتمین ماه سال توضیح داد.

براین اساس، علیرضا بابا زاده مدیرعامل "خراسان" در خصوص شکایت جمعی از سهامداران مبنی بر نرخ فروش شرکت در آبان در مقایسه با نرخ‌های جهانی اعلام کرد: بخشی از این اختلاف به دلیل تاثیر قیمت کم فروش محصول در بخش کشاورزی داخلی است که این مطلب همواره مورد اشاره و اعتراض شرکت نیز بوده و در این خصوص مکاتبات و پیگیری‌های متعددی نیز صورت گرفته است. در بخش فروش داخلی بورس با توجه به تعیین هفتگی قیمت فروش بر پایه نرخ‌های جهانی و تحویل در همان هفته درب کارخانه، شکاف قیمتی مربوطه اندک است.

در بخش فروش صادراتی محصول، فاصله فروش معمول هر محموله صادراتی تحویل و ثبت در سیستم مالی حدود ۳ تا ۴ هفته است؛ لذا مقایسه قیمت‌های روز مجلات که طبق قیمت‌های عرضه روز است با قیمت‌های عملکردی مقایسه درستی نیست. به عنوان مثال پیش فاکتور فروش‌های صورت گرفته اوره با بسته بندی کیسه در طول آبان‌ماه در رنج ۷۷۰-۸۴۰ دلار بر تن فوب بود، اما تحویل آن بالاخص بار کیسه که به دلیل محدودیت برای حمل با کامیون کفی و نیز کمبود نسبی کانتینر با تاخیر بیشتری تحویل و تسویه می‌شود در ماه‌های آتی انجام و گزارش فروش آن ثبت می‌شود و محموله فله فروخته شده با مقدار ۲۶۳۰۰ تن که بخشی از محصول تولیدی شهریور و مهرماه بوده به دلیل روند صعودی قیمت انبار شده و با قیمت بیش از ۷۷۰ دلار بر تن فروخته شده و تحویل آن در اوایل ماه آتی صورت خواهد گرفت. استراتژی این مجتمع فروش با بهترین قیمت در بهینه‌ترین زمان ممکن است تا با حداکثر استفاده از تحرکات بازار محصول منجر به حداکثر سازی منافع سهامداران و ذینفعان شود.

منبع: بورس پرس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده